Primera Air säger upp all kabinpersonal

Diskussion i 'Övriga nordiska flygbolag' startad av Aurora, 31 Januari 2015.

  1. Aurora

    Aurora Medlem

    Primera Air Scandinavia kallade i början av januari till förhandlingar där man föreslog försämringar i kollektivavtalet för kabinpersonalen. Bland annat krävde Primera att personalen i Sverige skulle gå ned till samma lön som man har i Lettland, vilket innebär en lönesänkning på 23 procent, och att arbetstiden skulle höjas från 47,5 timmar i veckan till 60 timmar.


    Nu meddelar Primera att man i stället kommer att stänga basen på Arlanda och att man därmed säger upp all kabinpersonal i Sverige. Det handlar om ett tjugotal tjänster, i princip alla Unionenmedlemmar. Anledningen är enligt Primera att man behöver genomföra en kostnadsbesparing på 30 till 40 procent för att kunna konkurrera med liknande flygbolag.


    Primera säger upp all kabinpersonal | Kollega

    Kommer Primera att fortsätte flyga ut från Arlanda?
     
  2. Morgan

    Morgan Medlem

    60 timmars arbetstid per vecka? Även 47,5 är ju mer än lagstadgad heltid i hela västvärlden. Kan någon i branschen förklara vad det innebär? Inkluderas tex vilotid utomlands?

    Hur ser egentligen ett typiskt veckoschema ut för kabinpersonal? Jag hade gissat på typ:

    Måndag: Till Asien. Landar 12.00 lokal tid tisdag. 12 timmar arbete.
    Onsdag: hem från Asien, 12 timmar arbete.
    Lördag: ToR Gran Canaria, 12 timmar arbete.

    Dvs borta från hemmet fyra dagar men under 40 timmar i tjänst. Har jag helt fel?

    För typ Ryanairpersonal föreställde jag mig typ 5 dagar\vecka med 12 timmar från man går ombord på dagens första plan till man går av det sista, men typ 4 timmar i Charleroi mitt på dagen utan sysselsättning.
     
  3. Mikael S

    Mikael S Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Last edited: 31 Januari 2015
    Morgan gillar detta.
  4. kerran1980

    kerran1980 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Primera kommer säkert fortsätta flyga ut från Arlanda även i framtiden.
    Skillnaden är att 737 flygplanen kommer vara LY reggade och kabinpersonalen vara från Lettland istället för svensk/skandinavisk.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×