Senaste nytt

Prepaid SIM & WiFi utomlands tråd

Dr. Miles

Expert
Kina

Om du vill surfa med egen mobil/surfplatta med hög hastighet, köp inte China Mobile:s (中国移动) SIM kort.
De använder TD-SCDMA (Kinas eget 3G system) och de är bakåtkompatibel med EDGE/GPRS men inte som 3G som finns i andra delar av världen.

China Unicom (中国联通) använder samma 3G system som resten av världen.
 

Dr. Miles

Expert
Japan:

b-mobiles Visitor SIM (data only)
(Man måste beställa innan man åker till Japan. I alla fall om du vill använda direkt efter ankomst.)

1 GB plan
  • Pris: 3.980 JPY (ca 300 SEK)
  • Ingår i priset: upp till 1 GB datamängd under 14 dagar
  • Giltighet: 14 dagar
  • Hastighet: Ner 14 Mbps / Upp 5,7 Mbps (siffrorna är teoretisk max hastighet)
  • Begränsning: utan samtal/SMS/MMS

14 days plan
  • Pris: 3.980 JPY (ca 300 SEK)
  • Ingår i priset: obegränsad datamängd under 14 dagar
  • Giltighet: 14 dagar
  • Hastighet: upp till 300 Kbps
  • Begränsning: utan samtal/SMS/MMS. Det finns också restriktion för användning av Voip och andra streaming tjänst.

Varning för detta kort när man använder mobil/tablet med Android 2.1 eller Android 4.0.
Min mobil (Android 2.1) kan ansluta mot internet men nätverkssignalsstaplar visar "ej signal", vilket orsakar "Cell standby" och konsumerar batteriet väldigt snabbt (battery drain).

För min tablet (Android 4.0) gick det inte alls att koppla mot internet. Jag har inte provat med iPhone så kan jag inte svara på.

EDIT: Det går inte heller att ansluta till internet med 3G USB modem (unlocked).
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Taiwan

Far Eastone

Taipei Taoyuan flygplats speciellerbjudande (pass behövs)

300 TWD för SIM kort och en av följande (välj själv vid köp)
  • 3 dagars obegränsad internet + 100 TWD värde för samtal/SMS
  • 5 dagars obegränsad internet ELLER 350 TWD värde för samtal/SMS
  • 25 MBs mobilt internet + 250 TWD värde för samtal/SMS
600 TWD för SIM kort och en av följande (välj själv vid köp)
  • 5 dagars obegränsad internet + 350 TWD värde för samtal/SMS
  • 8 dagars obegränsad internet + 100 TWD värde för samtal/SMS
  • 300 MBs mobilt internet + 450 TWD värde för samtal/SMS
1.300 TWD för SIM kort och en av följande (välj själv vid köp)

  • 15 dagars obegränsad internet + 1.300 TWD värde för samtal/SMS
  • 31 dagars obegränsad internet + 750 TWD värde för samtal/SMS

APN: f3prepaid
Username:
Password:

Check balance: *131*2#
 

falling

Medlem
Japan

NTT free wifi

NTT erbjuder fritt wifi för turister i upp till 14 dagar. Man måste visa upp sitt pass för att kvittera ut login koder. De har tydligen haft utlämningsställe på Narita men det verkar vara stängt för närvarande, men det ser ut att finnas gott om ställen runt Akihabara.
 

Ghoose

Medlem
Tänk bara på att kolla vilka 3G och 4G band som används. Om er telefon, modem eller mobila router inte stödjer dessa band så kommer ni bara att få GPRS/Edge hastighet. Tog mig ett antal försök att fatt i Thailand. Det jag kan rekomendera är att ha en mobil router typ Dovado som man kan sätta ett modem i. Köp sedan ett modem lokalt och tillhörande SIM. Vips så kan alla medresenärer surfa utan att man roamar dyrt och riskerar att få sparken :)
 
Toppen