Senaste nytt

Prepaid SIM & WiFi utomlands tråd

NiNE

Medlem
Någon som har bra tips på andra alternativ i Frankrike? SFR låter ju som en rysare. Jag behöver något som fungerar i Nice och på Korsika. Det enda jag är ute efter är surfningen - jag behöver ett micro-sim till iPad. Det finns en bra guide för hela världen på följande adress:
Pay as you go sim with data Wiki

Men det verkar rätt så krångligt att få något vettigt i Frankrike tycker jag.
 

Dr. Miles

Expert
Vodafone UK Prepaid(Pay as you go) SIM kort

I Storbritannien:
1 GBP per dag upp till 25 MB
Vodafone UK skrev:
UK mobile internet usage £1 per 25MB per day (up to 125MB, 4p per MB thereafter)

Inom stor del av Europa:
2 GBP per dag upp till 25 MB, det finns automatisk spärr vid 8 GBP för upp till 100 MB per dag.
Vodafone UK skrev:
69p a MB for the first 2.9MB. Then no further charge until 25MB. 69p a MB after.

Using mobile broadband - Europe

There is a standard daily rate for using mobile broadband in our Europe Zone, which is automatically applied to all mobile broadband customers on Pay as you go.

£8 for up to 100MB per day (midnight to midnight, UK time)

Resten av världen:
5 GBP per dag upp till 25 MB, det finns automatisk spärr vid 25 GBP för upp till 100 MB per dag.
Vodafone UK skrev:
£5 a day for 25MB (midnight to midnight, UK time) and then £3 per MB after.

Using mobile broadband - Rest of World

There is a standard daily rate for using mobile broadband in our Rest of World Zone, which is automatically applied for all mobile broadband customers on Pay as you go.

£25 for up to 100MB per day (midnight to midnight, UK time)

Jag fick tips från min vän om detta SIM kort.
Han sa att SIM kortet fungerar även utomlands och data-romingavgift är inte speciellt dyr med tanke på att slippa att leta efter lokat SIM kort för kort visitelse.
 

agehall

Medlem
Jag fick lära mig förrgår att Etisalat UAE har ett blackberryabbonemang som har *FRI* roaming - dvs inga extra avgifter alls. Nu hatar jag visserligen blackberry bortom allt annat och skulle aldrig använda en, men det är ju ändå lite intressant. Jag har inte lyckats reda ut ifall man måste bo i UAE för att skaffa det eller inte, men jag ska försöka ta reda på det vid tillfälle.
 

Dr. Miles

Expert
Frankrike:
SFR - Varning: Jag hade strul med SFR under 2 veckors rundresa, de har franchise butiker så om du vill häva köpet om du inte får igång det så måste du åter till inköpsbutiken. Kortet vägrade att aktivera ens med deras egna USB-modem. Jag köpte i Nice och förlorade pengarna då jag ej kunde flyga till Nice för att reklamera köpet :(

Håller med om att "kontantkortsmodem" hos SFR inte är helt problemfritt. Jag kan inte fylla på mitt 3G-kontantkort på deras webbsida (kanske för att jag bara har svenska bank-/kreditkort?) utan har varit tvungen att gå in på SFR-butiker för att få hjälp, och då har expediterna fyllt på (dvs inte via sfr.fr).

Jag har läst att det tar 48 timmar att registrera dataplan på SIM kortet hos SFR och därför kan man inte använda internet direkt.
(Det går dock att ringa och skicka SMS samt ta emot samtal.)

IMPORTANT – Very DUMB rule ALERT!
During the 1st 48 hours, you can make/receive calls and text messages but the caller ID will not work and you can’t enable the data plan on your line. It takes 48 hours for SFR to fully register your line. After which, you can enable the Internet Service using their automated system which is FULLY in French but no fear, here’s the short cut
 

agehall

Medlem
En liten varning om registreringar. Se till att ni ALDRIG uppger ert vanliga telefonnummer i de papper man får fylla i. På något sätt (oklart hur) lyckades Vodacom Sydafrika få tag på mitt vanliga mobilnummer och nu får jag typ 0 SMS ett par gånger i timmen när jag är i afrika. Det är extremt störande och om det inte varit för att jag råkar ha kontakter på Vodacom så hade jag inte kunnat bli av med det heller.
 
Jag körde Holidayphone på en USA-resa för en månad sedan. Beställde och angav mitt avresedatum, allt kom i god tid före, tydliga instruktioner hur man satte igång vidarekoppling, fixade med mobilt internet osv. Fick påminnelse via SMS dagen före avresa att inte glömma slå igång vidarekoppling. Väl i USA fungerade allt klockrent och precis som förväntat.

Kan meddela att jag många ggr i olika länder gett mig på projektet att köpa lokalt SIM på plats, kladda med pass, leta butiker osv och det är absolut inte värt det tidsmässigt för den lilla mellanskillnaden du får betala extra till Holidayphone. Dessutom kan du förstås använda SIM-kortet på nästa resa igen till samma land om du "håller igång det" (laddar upp det med x månaders intervall, oftast 2-12 mån eller försätter det i "karantän" som jag kunde göra med mitt USA SIM efter samtal med supporten).

En riktigt välkommen tjänst som jag många gånger förut önskar skulle existerat!
 
Toppen