Senaste nytt

Premiumbiljetter- 27% av platserna och 65% av intäkterna på Lufthansa

Senator

Moderator
På bondens bild är det en gammal första klass, stolarna var inte bättre där. Maten var destu bättre, sillbord att börja med och snaps. Det var tider. Jag reste mycket mellan CPH -LAX på den tiden och det var tre klasser ända tills linjen lades ner någon gång på 80/90 talet. Flögs ett tag med 747. Man kunde på den tiden SAS flög med 747 flyga med den från ARN - LPA på helgerna och åka deras första klass för några undralappar i tillägg. Jag minns dock inga snurrfåtöljer, första klass längst fram och bar i bubblan på övervåningen. Det var en liten bubbla på de första 747 och inte som på dagens 747-400.

Det var augusti 1994 efter 40 år CPH-LAX lades ner....
 
Väldigt mycket affärsverksamhet har ju ruskigt olika marginaler på olika produkter. Jobbade ett år i en mindre datorbutik, sent 90-tal innan allt sådant köptes via nätet. Vi hade redan då extremt slimmade marginaler på vanliga datorpaket. En vanlig HP dator med monitor a 15000 kr kanske hade en marginal på 2-3%. Däremot hade vi groteska marginaler på andra produkter, varav vissa riktade sig mot en mer köpstark grupp. 1. Kablar, särskilt "guldpläterade, syrefria med rymdteknologi", inpris 5-10kr ut allt mellan 100 och 1500. 2. Businessprodukter såsom dockningsstationer till laptops, KVM switchar, fästen och bjäfs till konferensprojektorer. Inte alls ovanligt att man som säljare på en vecka krängde 50-100 datorer, och på detta fick 400 i provision, och sedan kunde man sälja ett installationspaket till en projektor och dra 3000 i provision. Sen skall det sägas att vi liksom flygbolag erbjöd våra businesskunder en helt annan servicenivå än "vanliga kunder", alltid villig att åka ut klockan 16.58 en Fre eftermiddag om det var något som strulade, aldrig att man tog "felsökningsavgift" osv. osv.

Detta kanske verkar väldigt Off-topic, men jag menar att tänkandet i grunden är detsamma. :)
 
Last edited:

EricT

Medlem
Om alla First class resenärer betalar full pris(normal biljett), så borde det nästan täcka hela flygningskostnad väl?

T ex en normal First class returbiljett mellan Tokyo och London kostar ca 220.000 SEK(nej, jag har inte skrivit fel.)
8 personer i First class ger 1.760.000 SEK för retur.

Vilket bolag tar 220k? BA´s fullpris First kostar 11200 pund. (kollade dock bara BA)
 

Dr. Miles

Expert
Tokyo-London T/R i First class (IATA biljett)

Kod:
TYOLON-YY 29NOV11      *RULE DISPLAY*     TARIFF 0004 RULE U202 
* ADD APPLICABLE TAX * FED INSP FEES *                          
   -FARE BASIS         JPY       NUC                PTC  FT  GI 
FIF             R   2238100  28966.54               ADT  NL  EH 
FIF             R   2617500  33876.90               ADT  NL  EH 
FIF             R   2266000  29327.62               ADT  NL  AP 
FIF             R   2448700  31692.22               ADT  NL  AP 
FIF             R   2204100  28526.48               ADT  NL  TS 
FIF             R   2723900  35253.98               ADT  NL  TS
 

Concorde

Founding Member
MediaMarkt är ett bra exempel på detta. För att etablera sig i Sverige säljer man medveten Platt TV med viss förlust. Allt för att få tillströmning. Det är på kringprodukterna man tjänar pengar. När väl ett MediaMarkt etablerat sig smyger priserna på Platt TV upp. Inte dyrare än övriga, men med liten plus marginal. Sen ska det tilläggas att det är bra mycket roligare att gå in på MediaMarkt än en gammal dammig Siba eller Expert. Elgiganten verkar ha fattat grejen och har höjt sig ordentligt.


Väldigt mycket affärsverksamhet har ju ruskigt olika marginaler på olika produkter. Jobbade ett år i en mindre datorbutik, sent 90-tal innan allt sådant köptes via nätet. Vi hade redan då extremt slimmade marginaler på vanliga datorpaket. En vanlig HP dator med monitor a 15000 kr kanske hade en marginal på 2-3%. Däremot hade vi groteska marginaler på andra produkter, varav vissa riktade sig mot en mer köpstark grupp. 1. Kablar, särskilt "guldpläterade, syrefria med rymdteknologi", inpris 5-10kr ut allt mellan 100 och 1500. 2. Businessprodukter såsom dockningsstationer till laptops, KVM switchar, fästen och bjäfs till konferensprojektorer. Inte alls ovanligt att man som säljare på en vecka krängde 50-100 datorer, och på detta fick 400 i provision, och sedan kunde man sälja ett installationspaket till en projektor och dra 3000 i provision. Sen skall det sägas att vi liksom flygbolag erbjöd våra businesskunder en helt annan servicenivå än "vanliga kunder", alltid villig att åka ut klockan 16.58 en Fre eftermiddag om det var något som strulade, aldrig att man tog "felsökningsavgift" osv. osv.

Detta kanske verkar väldigt Off-topic, men jag menar att tänkandet i grunden är detsamma. :)
 
Toppen