Premiumbiljetter- 27% av platserna och 65% av intäkterna på Lufthansa

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Martin Björnström, 21 November 2011.

1. New York Times har en väldigt intressant artikel där dom beskriver premiumresande 2011. I exemplet tar dom tre flygbolag: Emirates, Air France och Lufthansa med deras säten & intäkter till New York:
    http://www.nytimes.com/2011/11/21/business/taking-first-class-coddling-above-and-beyond.html?_r=1

Skärmavbild 2011-11-21 kl. 15.32.08.jpg

Jag tycker grafiken talar sitt tydliga språk. Det är vi längst fram som gör att bolagen överlever :D

Bra citat: “If you don’t refurbish your cabins, then all you are left with is the low-yielding traffic,” Mr. Morris said. “It’s just not an option.”

7 personer gillar detta.
  2. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det är ju inte så förvånande egentligen. Visst tar ett säte i C mer plats ombord, men förutom detta, så är det ju faktiskt inte så värst kostsamma skillnader.

3. Cornelius

Cornelius Medlem

Är det verkligen så?

Vet någon hur den totala kostnadsbilden i förhållande till intäkter ser ut för premiumbiljetter?

4. Om alla First class resenärer betalar full pris(normal biljett), så borde det nästan täcka hela flygningskostnad väl?

T ex en normal First class returbiljett mellan Tokyo och London kostar ca 220.000 SEK(nej, jag har inte skrivit fel.)
    8 personer i First class ger 1.760.000 SEK för retur.

5. Jag kan tänka mig att man kan placera 8-12 ekonomiklass stolar på ett utrymme för en Lufthansa First class stol.

6. För att göra jämförelsen korrekt bör man ju jämföra ytan first/business tar upp i relation till hela flygplanets yta och därefter sätta det i relation till intäkterna. Den jämförelsen ser inte lika kul ut för first/business.

Lägger man även till miljöaspekten blir kalkylen tyävrr än mer svårmotiverad.

7. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Om man vänder och vrider lite på frågeställningen, så kan man nog komma fram till vad man vill.

I slutändan tror jag att det enda man faktiskt kan sluta sig till, är att flygbolagen har valt att fördela kabinklasserna på ett visst sätt och det finns troligen en bra anledning till att de gjort så, iaf ur deras vinstperspektiv. Om det inte skulle vara lönsamt att ha premiumkabiner skulle ingen ha det.

1 person likes this.
  8. Erik Bernskiöld

Erik Bernskiöld Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Och på samma sätt, bara premiumkabiner kan inte heller vara lika lönsamt i stor skala, annars hade det funnits fler sådana bolag.

9. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det är ju en balans. Premiumkabiner är säkert extremt lönsamma, men problemet är att antalet personer som är villiga att betala för att använda dem. Det är alltid efterfrågan och utbud som styr..

10. JonW

JonW Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Thais VD sa för ca ett år sedan att man förlorar pengar på förstaklasskabinerna, och framledes endast kommer att ha dem på mycket få router.
    SAS kom ju till samma slutsats för många år sen. En välkänd VD kallade dem "världens dyraste personalmatsalar".

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!