Senaste nytt

Premium economy - Lufthansa eller British Airways

fcx

Medlem
Nu är det dags att flyga Stockholm - Washington DC, och jag behöver råd av mer vana resenärer. Eftersom det, för ovanlighetens skull, är en affärsresa så får jag inte boka i affärsklass. För mindre än en tusenlapp extra mot Economy kommer man dock upp i Premium Economy, och det är en produkt jag aldrig testat på long-haul.

Det stora problemet är dock om jag ska välja Lufthansa (747-8) eller British Airways (A380). Prisskillnaden mellan dem är bara några tior dessutom. Tidtabellen är lika bra/dålig, så ingen skillnad där heller. Dagflyg ut, nattflyg hem.

Den enda skillnaden jag vet om är att Lufthansa ger mer användbara poäng, men BA har trevligare lounger (är star gold och oneworld emerald).

Hur skulle ni resonera? Vad skulle ni välja?
 

Dr. Miles

Expert
Även om jag inte har åkt Lufthansas Premium Economy tycker jag att både British Airways World Traveller Plus (WTP) på Airbus A380 och Premium Economy på Lufthansa Boeing 747-8 är likvärdiga.
I så fall skulle jag välja British Airways WTP för jag skulle tjäna 110% + 100% status bonus som British Airways Executive Club Gold (jag antar att du är) och det finns möjlighet att uppgradera sträckan mellan London och Washington med avios.
 

henrik l

Medlem
Vet inte hur många gånger jag flugit WT+, men den är lyft jämfört med WT. Men på LH verkar det som du kan fälla stolen mera, vilket är väsentligt på en nattflygning. Men i det här fallet får du fatta beslut med avseende på var du tycker att dina intjänade poäng gör mest nytta
 

sembl

Medlem
Jag har provat WT plus på BA till DC och gillar produkten. Klart bättre än den gamla. Inte flygit med Lufthansas så jag misstänker att de är likvärdiga.

Filt, meny, vattenflaska etc. Jag skulle gå på var du samlar poäng. Med lufthansa blir det ca 1 timme längre flygtid.
 

fcx

Medlem
Tackar för bra svar.

Ett litet förtydligende om poäng. BA ger givetvis mer poäng än LH, men jag försöker fokusera mitt poängsamlande till Star för närvarande.

Att uppgradera med poäng på BA är billigt. 10000 avois WT+ -> CW. Som jag har förstått det måste det dock finnas awardplatser i CW för att kunna uppgradera, och de första awardplatserna dom dyker upp är många månader efter min resa.

Ska jag lägga samma pengar på att flyga SAS så räcker det bara till Minus, och det har jag ingen större lust med.

BA verkar ju servera Business-mat, fast inte samma urval, medan LH serverar economy-mat på porslin. LH verkar ha bekvämare och bredare säten (LH tar bort två säten per rad mot economy, BA bara ett).

När jag söker nu så kan jag å andra sidan få UA (via BRU) med MCE 2000 kr billigare än BA WT+. Får se hur kreativ man tillåts vara med chefen...
 
Toppen