Senaste nytt

Preclearance på Arlanda?

Canadien

Medlem
Sist jag passerade Shannon var det enbart den vanliga säkerhetskontrollen man gick igenom trots att man var i transit till USA. Amerikanarna verkar lita på att irländarna gör det som behövs tydligen.
Kom du från landside då? Antar att man om man gör transit airside på Shannon så passerar man enbart genom den som "tillhör" USA?
 

AABack2ARN

Medlem
Passerade Shannon i juli med BA1 (dvs airside transfer) och noterade att de gjort om layouten ganska ordentligt. Vi leddes in i den vanliga säkerhetskontrollen och efter att ha passerat den fick gå igenom hela taxfree-området som verkade helt nytt. Därefter in i preclearance-hallen för passkontroll och sedan ut i den minst sagt sterila USA-delen.
 

ekf

Medlem
Enligt siffrorna i artikeln blir endast driftskostnaden ~100 SEK/passagerare. Till det antar jag att investeringen också ska betalas av av passagerarna, vad är en rimlig avskrivningstid? 30 år? Det innebär i så fall ytterligare ~25 SEK/passagerare.

Jag skulle nog föredra om de tog mina 125 kr per USA-resa och investerade i gränskontrollerna i USA istället... Det borde bli bättre för alla.
 
Toppen