Senaste nytt

Preclearance på Arlanda?

JonasK

Medlem
Så är det i Shannon också - fick förklarat att man letar efter organiska material där eftersom det inte är tillåtet att ta in färsk mat i USA. Kanske motsvarande i Dublin?



Okejrå!
Under förutsättning att amerikanska myndigheter litar på den allmänna säkerhetskontrollen som utförs av Arlanda kommer det med största sannolikhet inte behövas ytterligare en säkerhetskontroll för att komma in i preclearance-området. Men om amerikanska myndigheter av någon anledning ser brister i den allmänna kontrollen kommer det med stor sannolikhet krävas en. Det som kan avgöra här är anslutande utrikesflyg till Arlanda där man inte passerar säkerhetskontroll på Arlanda. Det problemet finns idag men jag har fått för mig att det är större krav på preclearance-plan än normala transatlantiska plan.

Hur fungerar det i Dublin om man kommer med ett anslutningsplan och skall vidare till USA via preclearance? Eller i Canada?
Även om dom litar på den svenska kontrollen så måste dom lita på kontrollen i princip alla Shengenländer för att släppa in folk i Pre Clearence utan kontroll. Alla resenärer från Shengenländerna släpps ju rakt in i gateområdet på Arlanda.
Resenärer från destinationer utanför Shengen släpps väl dock inte in direkt i gateområdet. När jag nyligen anlände från London så hamnade man efter passkontrollen rakt ut till bagagebanden utan möjlighet att besöka gateområdet men normalt från Shengenland hamnar man ju direkt i gateområdet.
Det där med färsk mat är dock snarast en fråga för tullen men även den sker ju före det att man får stiga på planet när det är Pre Clearence så dom kanske passar på och skannar för både och om dom har en säkerhetskontroll i Pre Clearence.
 
Last edited:

mha321

Medlem
Den stora frågan måste väl ändå vara hur det blir med lounger efter kontrollen? :)
På kartan i länken nämns 'gate lounges' men det tolkar i alla fall jag som vanligt gate-område men kan ha fel.
Det är nog definitvt vanliga gateområdet. Ser på den bilden inte ut som de planerat någon lounge där ute, men man ska nog inte helt lita på detaljerna i den där bilden..

Å andra sidan är det nog säkert ganska mycket dyrare att driva en lounge där. Personalen behöver väl då gå "in och ut ur USA" varje gång egentligen, och all mat/dryck måste genom tullen...
 

NyfikenGrau

Medlem
Sammanfattningsvis kan man säga att de som kommer tjäna på Arlandas kommande pre-clearance är boende i Stockholmsregionen som ska vidare med flyg inrikes i USA? Känns inte som någon jättestor målgrupp.
Framför allt om det verkligen är så att man ska vara igenom pre-clearance minst en timme före avgång (och detta är då efter vanliga säkerhetskontrollen) - då spelar det ju ingen större roll för den totala tidsåtgången hur effektiv personalen är eller hur snabbt det går.
 

agehall

Medlem
Sammanfattningsvis kan man säga att de som kommer tjäna på Arlandas kommande pre-clearance är boende i Stockholmsregionen som ska vidare med flyg inrikes i USA? Känns inte som någon jättestor målgrupp.
Näe, jag tycker personligen det är helt värdelöst. Kommer att vara trevligt på awards när jag vill åka så direkt som möjligt till USA men om jag flyger på köpta biljetter vill jag ju maximera mer och kommer väldigt sällan åka direkt från ARN.

Global Entry är det man vill ha och jag begriper fortfarande inte varför USA inte ger det till fler EU-länder...
 
Toppen