Senaste nytt

Preclearance på Arlanda?

mha321

Medlem
Så är det i Shannon också - fick förklarat att man letar efter organiska material där eftersom det inte är tillåtet att ta in färsk mat i USA. Kanske motsvarande i Dublin?
Borde inte det jobbet ligga på tullen snarare än säkerhetskontroll/TSA? Men om man kommer direkt till USA så är det ju rätt sällan som tullen faktiskt söker igenom något...
 

AABack2ARN

Medlem
Jag är tveksam om det är säkerhetskontroll eller tullkontroll man passerar i Shannon - eller så är det någon udda kombo. Man behöver nämligen inte ta ur dator och vätskor men har för mig att man behöver ta av sig skärp och ytterkläder och man passerar en metallbåge - och den lär väl inte kunna hitta ett äpple?

På Hawaii är säkerhetskontrollen kombinerad med kontroll efter organiska ämnen. De upptäckte (och granskade noga) en liten påse linfrön på Maui...
 

agehall

Medlem
Det är nog snarare tull än säkerhetskontroll för jag kommer inte ihåg att jag såg någon TSA-personal där. Det låter också rimligt att det är tull snarare än säkerhetskontroll men att de av praktiska skäl använder samma verktyg som en säkerhetskontroll, dvs röntgenmaskin.
 

ekf

Medlem
Jag gick igenom preclearance på YYZ i våras, då var det först en station för immigration och tull (fick bekräfta att det var min resväska på ett foto på en skärm), följt av traditionell amerikansk säkerhetskontroll där skor skulle av samt resten av baletten...
 

agehall

Medlem
Jag gick igenom preclearance på YYZ i våras, då var det först en station för immigration och tull (fick bekräfta att det var min resväska på ett foto på en skärm), följt av traditionell amerikansk säkerhetskontroll där skor skulle av samt resten av baletten...
Startade du din resa i YYZ eller kom du med anslutning? Jag har inget som helst minne av den säkerhetskontroll du nämner.
 

ekf

Medlem
Startade du din resa i YYZ eller kom du med anslutning? Jag har inget som helst minne av den säkerhetskontroll du nämner.
Jag kom från PVG och skulle till DTW.. Jag minns den extra tydligt eftersom jag (trodde att jag) hade überbråttom till mitt flyg men ändå tvingades hala av mig skor mm i rekordfart...
 

agehall

Medlem
Jag kom från PVG och skulle till DTW.. Jag minns den extra tydligt eftersom jag (trodde att jag) hade überbråttom till mitt flyg men ändå tvingades hala av mig skor mm i rekordfart...
Jag är rätt säker på att du då ansågs som en oren passagerare, så du hade nog fått en ny säkerhetskontroll oavsett vart du skulle. Att du skulle till USA hade nog ganska lite med saken att göra.
 

ekf

Medlem
Jag är rätt säker på att du då ansågs som en oren passagerare, så du hade nog fått en ny säkerhetskontroll oavsett vart du skulle. Att du skulle till USA hade nog ganska lite med saken att göra.
Ja, det hade jag också kunnat tänka mig, men säkerhetskontrollen var alltså efter immigration. Nu vet jag inte hur hela layouten ser ut för Preclearance-området, men av det antalet bås som jag såg där jag var så skulle jag vara förvånad om det fanns ytterligare en uppsättning USA-immigration någon annanstans på YYZ. Men lite skumt att vi har så olika bild av läget, så något är det ju. Jag transfererade i början av mars, kan något ha ändrat sig med tiden kanske?
 

agehall

Medlem
Men alltså, återigen blandar vi ihop saker och ting. Det finns inget som antyder att pre-clearance inte kan existera utan en säkerhetskontroll. Om den existerande på flygplatsen uppfyller de krav USA ställer så lär det inte behövas en speciell för pre-clearance-pax vilket är vad jag upplevt. Om man däremot är oren (dvs inte garanterat genomgått en godkänd säkerhetskontroll) så får man gå igenom en till. Om det sker före eller efter pre-clearance är nog mer en fråga om vad som är praktiskt på flygplatsen.
 
Toppen