Precis gjort en säkerhetslandning i Warszawa SK 7494

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av flapps, 13 Augusti 2013.

  1. flapps

    flapps Medlem

    Ort:
    Oslo
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej


    Jag och fru flapps har varit på en liten charter solsemester..2 1/2 timme in i flygningen så börjar planet att kränga och motorerna går ganska orent..Då meddelar kaptenen att dom har problem med ena motorn och att den mister olja så vi måste gå ner i Warsawa. .Då detta är som sagt en charter flygning så blir det lite halv amper stämning i flyget. . Sas personalen löser det väldigt bra och vi landar på flyplatsen..

    Just nu sitter vi i flyget och väntar på en lösning. Kapten meddelar också att detta måste lösas innan 3 timmar annars blir det övernattning och nytt flyg imorgon.

    Jag har ingen som helst koll när det gäller kompensation m.m så här är ett par frågor. .

    Om det blir övernattning kan jag personligen skita i den och boka ett reguljärflyg hem ikväll och ta det på min försäkring eller kräva att dom bokar mig på första bästa flyg?

    Kan jag begära någon form av kompensation via ving som står som arrangör?

    Eller kort och gott.. Vet någon av er vad som gäller. ..

    Mvh flapps
     
    Last edited: 13 Augusti 2013
  2. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    EU261/2004 bör väl gälla, så du borde kunna kräva rerouting. Det är ju uppenbarligen tech...

    Om det blir övernattning ska Ving givetvis stå för den.

    I övrigt så vet jag inte mycket om situationen - det är väl ytterst få, även av oss på BC som råkat ut för nödlandningar.
     
    1 person likes this.
  3. Oj, det har jag aldrig varit med om trots rätt många flygningar. Skönt att allt gick toppen och att SAS skötte den biten bra.
     
    2 personer gillar detta.
  4. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Problemet är möjligen att det inte är SAS utan Ving som förväntas fixa en lösning och stå för kostnader?
     
    1 person likes this.
  5. Golfkillen

    Golfkillen Medlem

    Gäller EU261 även vid sk paketresor?
     
  6. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    261/2004 gäller väl "any passenger" så om det är en paketresa eller en reguljärflight borde inte spela roll tycker jag. Ving har säkert en annan uppfattning, men det är inte så intressant då de inte bestämmer hur lagen ska tolkas.
     
    1 person likes this.
  7. Golfkillen

    Golfkillen Medlem

    Precis som du säger så är ju Vings uppfattning ganska ointressant. Jag har aldrig satt mig in i charter-delen då det är ointressant för mig.
     
  8. flapps

    flapps Medlem

    Ort:
    Oslo
    Land:
    Sverige Sverige
    *update*

    Just nu är det ett totalt kaos här...Vi har fått besked att det blir hotell inatt..MEN här är ingen som tar emot utanför flygplatsen och alla springer runt som yra höns... Har inte fått veta vilket hotel det blir eller om det finns svenskt kaffe på hotellet. .

    Sas besättningen gör nu sitt bästa att hitta någon som kan ordna upp detta möget..

    Tur att man är resvan och korkar upp konjaken istället.. :D

    Forts följer....
     
    9 personer gillar detta.
  9. NotRyan

    NotRyan Medlem

    Paketreselagen gäller ju också med prisavdrag (dagsandelar) och skadestånd, och då lär följande §§ vara intressanta

    Ändringar efter avresan, m. m.

    15 § Om efter avresan en väsentlig del av de avtalade tjänsterna inte kan tillhandahållas, skall arrangören ordna lämpliga ersättningsarrangemang utan extra kostnad för resenären.
    Kan ersättningsarrangemang inte ordnas eller avvisar resenären på godtagbara grunder sådana arrangemang, skall arrangören, om det är skäligt, utan extra kostnad för resenären tillhandahålla likvärdig transport tillbaka till platsen för avresan eller till någon annan ort som resenären godkänner.
    Innebär en förändring i paketresan enligt första eller andra stycket en försämring för resenären är han, om det är skäligt, berättigad till prisavdrag och skadestånd.


    16 § Vid andra fel i de avtalade tjänsterna än sådana som anges i 15 § har resenären rätt till prisavdrag och skadestånd, om inte felet beror på honom.
    Resenären har inte rätt till skadestånd, om arrangören visar att felet beror på ett hinder utanför arrangörens kontroll som denne inte skäligen kunde förväntas ha räknat med när avtalet ingicks och vars följder denne inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
    Om felet beror på någon som arrangören har anlitat, är arrangören fri från skadeståndsansvar enligt andra stycket endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt den bestämmelsen. Detsamma gäller om felet beror på någon annan i ett tidigare led.
    Vid fel som har sin grund i omständigheter som beskrivs i andra eller tredje stycket skall arrangören genast ge resenären den hjälp som behövs.


    17 § Skadestånd enligt 15 och 16 §§ omfattar, förutom ersättning för ren förmögenhetsskada, ersättning för personskada och sakskada.


    18 § Skador som omfattas av bestämmelserna i sjölagen (1994:1009), rådets förordning (EG) nr 2027/97 av den 9 oktober 1997 om lufttrafikföretags skadeståndsansvar avseende lufttransport av passagerare och deras bagage, lagen (2010:510) om lufttransporter, järnvägstrafiklagen (1985:192) eller lagen (1985:193) om internationell järnvägstrafik ersätts enligt de bestämmelserna i stället för enligt denna lag. Arrangören är dock alltid skyldig att ersätta resenären för vad denne har rätt att fordra enligt de nämnda bestämmelserna. Lag (2010:514).








    19 § Resenären får inte åberopa fel som avses i 15 eller 16 §, om han inte inom skälig tid efter det att han märkt felet underrättar arrangören eller återförsäljaren om felet.
    Utan hinder av första stycket får resenären åberopa fel, om arrangören eller återförsäljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder.
    Resenärens skyldighet att reklamera enligt första stycket skall framgå tydligt av avtalet.


    20 § Om resenären framför klagomål som inte är obefogade, skall arrangören eller hans lokala representant genast vidta åtgärder för att finna en lämplig lösning.

    Mvh
    /NotRyan
     
    3 personer gillar detta.
  10. Roger J

    Roger J Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    ;) Dagens bästa.
     
    11 personer gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×