Senaste nytt

"Positivt" test i säkerhetskontrollen på Malaga (AGP)

Teddulin

Medlem
Jag var igår med om något ganska obehagligt på Malaga flygplats och skulle vilja höra om någon annan råkat ut för nåt liknande. Det börjar med att det piper till i metalldetektorn fast jag hade varit väldigt noga med att avlägsna allt som kan tänkas ge utslag. Jag blir såklart kroppsvisiterad och därefter stryker man med nån sorts mätsticka på översidan och undersidan av mina händer. Mätstickan analyseras sedan i en apparat av en kvinna som knappt kan ett ord på engelska, hon ser lite förbryllad ut och stoppar in testet i en annan maskin och även efter det testet ser hon lite bekymrad ut. Hon ber mig vänta och går fram till tre "poliser" varav den ena kommer fram till mig, även han pratar riktigt dålig engelska men jag lyckas ändå förstå det som att han frågar om jag använt nån kräm eller parfym, -ja parfym svarar jag, är det något problem?? Han gör då testet ytterligare en gång och därefter säger han typ -okej okej och ger mig tecken på att jag kan passera.

I efterhand blev jag något nervös efter att ha varit med om detta. Kanske ska tillägga att jag aldrig någonsin har varit i kontakt med några som helst droger förutom alkohol och tobak.

Någon som har erfarenhet av detta? Vad kan apparaten ha gett utslag på?
 

bnr

Medlem
Det är väl oftast explosiva ämnen man letar efter när man swabbar folk i Europa, eller har jag fel?
 

Thornado

Medlem
Det var nog inte droger utan spår efter sprängämnen som maskinen letar efter.
Min kollega hade en liknande incident i Washington (IAD) för några år sedan då han hade applicerat hårgel med händerna strax innan han åkte till flygplatsen (det hela blir dock alltid lite extra intressant när han är involverad då han har tunisiskt ursprung och ett arabiskt namn...).
 

SNIFF

Medlem
Maskinerna kan ge utslag på olika estrar (det som luktar i parfymer eller som kan råka finnas i bomber), alkoholer eller övriga kemiska preparat.
Min uppfattning är att man sällan letar droger på detta vis utan istället letar bomber eller spårämnen.

Jag har varit med om det här några gånger på Landvetter, men där kan man ju i alla fall kommunicera med folket utan problem.

Annars kan ju maskinen givit utslag på precis vad som helst som du råkat ta i på vägen till flygplatsen i eller på flygplatsen.
 

Flood

Medlem
Sprängämnessök. Glycerin och aceton är t.ex. saker som du hittar i krämer och parfymer, men som också går att koka explosiva saker på.

Apparaten arbetar oftast med s.k. 'ion mobility spectroscopy'. Som kemist känner man igen en hel massa kemiska beteckningar om man kikar över axeln på säkerhetspersonalen.
 

Patrik

Medlem
...och metalldetektorerna väljer även ut folk för slumpmässig kontroll, alltså inte säkert att den reagerade på metall. (även om jag en period hade kostymskor där den ena hade tillräckligt metall i sig för att ge utslag fick jag reda på efter att antal vändor där jag fick röntga skorna)
 

kaktusen

Medlem
Inget ovanligt. Min ryggsäck gav utslag på flera olika sprängämne på Heathrow. Jag hade besökt en fabrik men ryggsäcken hade inte varit inne på verkstadsgolvet. Personalen var lugn och jag tyckte mest det var roande att se hur de jobbade. De gick igenom allt jag hade med mig och även en enklare kroppsvisitation. Enda obehaget var att man hann med ett glas vin mindre i baren.
 

Fredrik_

Medlem
På Landvetter har jag varit med om att flickvännens handväska gett utslag för nitroglycerin blev ett litet samtal med säkerhetspersonalen som släppte oss efter 5 minuter. Då sa de att allt möjligt t.ex. smink kan ge utslag.
 
Toppen