Senaste nytt

Positiva tråden om hyrbilar...

Voyageur

Medlem
Kudos till Avis Sydney Kings cross som inte bara uppgraderade bilgruppen men också plockade bort one way avgiften utan tjafs. Därtill en trevlig attityd. En bra början på en lång road trip!
 
Jag lyfter denna tråd genom att tacka mitt lokala Avis-kontor i Kalmar! Jag hyr bil 1-4 gånger per år, oftast helg, och i stort sätt alltid privat. Sedan flera år tillbaka avstår jag konsekvent från att teckna självriskeliminering; det är en medveten risk och jag räknar med att besparingen täcker en eventuell mindre skada.

När jag nu i helgen skulle köra hem hyrbilen så upptäckte jag ett stenskott i överkant på vindrutan på förarsidan. Jag brukar vara noggrann när jag hämtar bilen så jag utgår från att skadan uppkom medan jag hade bilen. När jag återlämnade bilen så sa jag som det var. Vi tittade på bilen, och även någon från Toyota-verkstaden fick säga sitt, och svaret var att det nog tyvärr skulle bli svårt att laga stenskottet med tillräckligt gott resultat, och att vindrutebyte i sådana fall var enda lösningen. Självrisken skulle bli 250:- (laga stenskott) eller drygt 2000:- (byta ruta).

Killen från Avis lovade att höra av sig innan han debiterade mig. Dagen efter så ringer han och säger att han har goda nyheter! Dom hade låtit laga rutan; resultatet blev en inte helt återställd ruta, men dom nöjde sig så och väntade med byte till senare. Detta gjorde att merkostnaden för mig endast blev 250:-, vilket var lägre än vad självriskelimineringen skulle ha kostat, 3x145:-.

Inte minsta tendens till att de skulle passa på att byta rutan på kundens (min) bekostnad när de nu hade chansen, utan hela tiden var det "vad kan vi göra för att det ska bli så bra som möjligt för kunden?"

Tack och på återseende, Avis i Kalmar!
 

I95_ges

Medlem
image.jpeg
Trevligt av Hertz i München att uppgradera mig.
 

ESSA

Medlem
image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg image.jpeg Lite ot.
Inte hyrbil men liten recension på nya XC90.
Jag körde en i ca 3-4 veckor. När jag plockade upp den stod det 13 km på mätaren. Jag matade på med ca 1500 km.
Fullsmetad m utrustning, värde 950000:-

Mestadels stadskörning, några turer Sthlm/Arlanda och Sthlm/Drottningholm. Enstaka njutningsbara turer airside Arlanda, via VIPen.

Underbar bil!
Jag "lider" av låsnoja och deras lås-feature stressade mig lite i början.
Vi hade dock 24/7 assistans från Volvo och fick förklarat att "första" klicket vid låsning-låser bilen för öppning utifrån.
"Andra" klicket efter en liten stund hindrar öppning från insidan.

Rutorna var i två lager m nåt emellan som gjorde dem okrossbara. (Bara man inte hamnar under ytan..?)

Har man turen får man featuren perforerat säte/ratt med fläkt därigenom. Lättare att reglera olika temp-önskemål passagerare emellan.

Bra inställningsmöjligheter med sparfunktion. Ifall fler förare.

Förbättringspotential...
Fälla fram/bak mellansätet för åtkomst till sätena bak. Fälla fram - använd bara tryck från spaken i överkant på ryggstödet. Fälla tillbaka - använd endast "skjut bak" stolssitsen och ryggstödet kommer automatiskt fällas bak.
Råkar man fälla bak sätet med handen på ryggstödet finns risk att det fastnar halvvägs.

Röstatyrningen... Mycket kvar att önska.
Råkade komma åt knappen på ratten och provade antingen avsluta/avbryt.
Fick svaret:
Ställer in temperaturen på 21 grader...

Nåja.

Älskar funktionen gps i förarfönstret!
Älskar durret i ratten vid filbyte utan blinkers... Plus för orange indikation i sidobackspeglar när fordon närmar sig bakifrån.
Ovärdeligt med backkameror!
Hade ställt mig på Arlanda och efter kort blick in i bil bredvid och såg bilbarnstol så ville jag maka på bilen något. Jäklar... På den korta stunden hade någon droppat en bagagevagn precis bakom min bil! Osynlig i sidobackspeglarna.


Har även bara positivt att säga om nya V90. Tyvärr inte kört 150 mil med den så kan inte ge lika utförlig beskrivning på den.

Hoppas få köra BMW X6 igen så att jag kan ge bra recension på den också. Senast var jag fortfarande förblindad av XC90... ;-)
 

In_Sweden

Medlem
Jag hade en skåpbil modell större bokad på en OKQ8 mack i närheten, i två dagar för att frakta saker i några omgångar.
Till min stora förvåning så drar ett oväder modell större in andra dagen, vilket gör det omöjligt för mig att lyfta i och ur sakerna som jag behövde.
Efter att ha pratat med butiksbiträdet i några minuter så får jag ett dygn till utan extra kostnad, för de förstod ju att jag inte kan lasta i och ur i hällregn.

Sen har jag aldrig haft riktigt dåliga upplevelser med de stora hyrbolagen, men inget som är bra nog att nämnas i en tråd med positiva upplevelser.
 
Toppen