Polisanmälan vid eventuellt kortbedrägeri

Diskussion i 'Kreditkort' startad av Delayed, 16 September 2016.

  1. Delayed

    Delayed Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    En lite teoretisk och kanske filosofisk fundering kring kortbedrägerier och polisanmälan.

    Jag har aldrig råkat ut för några "konstigheter" avseende mina kreditkortsfakturor, men om jag förstår det rätt vill både polisen och kortföretagen att jag som kund ska polisanmäla om det finns fakturaposter som jag inte ligger bakom eller känner till. Varför då undrar jag.

    Som jag ser det är det kortföretaget som eventuellt utsatts för brott och bör polisanmäla om de anser det befogat. Jag har bara fått en felaktig faktura. Vad felaktigheten härstammar från har jag mycket lite kunskap om. Det kan vara datakrångel hos kortföretaget eller något inköpsställe, handhavandefel av någon, insiderbrott av något slag, hackade databaser hos något säljföretag, oärlig hotellpersonal, skimning eller nästan vad som helst.

    Varför ska jag som kund behöva strula med en polisanmälan då jag varken anser mig utsatt för brott eller ens säkert vet att ett brott har begåtts.

    Tänker jag fel?
     
  2. Var det inte så att om det är ett Bankkort (där dras pengarna direkt), behöver du att göra polisanmälan men om det är ett Kreditkort, behöver kortutgivare att göra polisanmälan?

    Jag tror att vi diskuterade om detta i någon tråd inte för länge sedan.
     
  3. Ormen

    Ormen Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    @Dr. Miles I våras var vi många som drabbades av bedrägeri på Coops Med Mera Mer. Då krävde de noggrann dokumentation och polisanmälan för att agera.

    Jag minns att @Delayed, i våras, tog upp denna diskussion i Coop-tråden. Skall vi ha en ny diskussion här skulle man kunna bryta ut inlägg därifrån.
     
  4. Delayed

    Delayed Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Ha, Ha... Ditt minne är bättre än mitt... :oops:
     
  5. Ormen

    Ormen Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    @Delayed Hehe, egentligen är det nog inte mitt minne.. Jag sökte på Coop-tråden för att se när vi diskuterade bedrägerierna och det första inlägget som dök upp var skrivet av dig på s 217. Formuleringen var väldigt lik dagens.. Verkar ligga dig varmt om hjärtat ;)
     
  6. Christiansson

    Christiansson Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Och om en bluff faktura skickas till dig, tycker du att posten är ansvarig då? Eller hur menar du?
     
    MikeJohansson gillar detta.
  7. Tommy

    Tommy Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Både jag och @IPC_Mataveri har blivit drabbade med British Airways Visa och var tvugna att polisanmäla själva.
     
  8. mjulven

    mjulven Medlem

    Ort:
    LPI
    Land:
    Sverige Sverige
    Om man tar det lite mer praktiskt. Jag har haft dessa problem med mitt SAS Amex elite 2 gånger under våren. I båda dess fall har jag kontaktat kundtjänst som löst problemet åt mig. Har ej behövt göra något mer än så.
     
    Dr. Miles gillar detta.
  9. Delayed

    Delayed Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Nej posten är naturligtvis inte ansvarig. Jag menar som jag skrev, dvs att jag antagligen inte ens har möjlighet att avgöra om ett brott har begåtts och har det det, är det mot kortutgivaren och dennes sak att polisanmäla.
     
  10. Wyll

    Wyll Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Samma här. Amex har tom ringt mig och frågar om jag åker Uber i London ikväll? Lite snoppen svara jag nej ifrån soffan hemma i Sverige.
    Ni kan även googla om just hur enkelt det är att köpa Amex kort uppgifter i tex Indien. Tror det är BBC som gjort dokumentären.

    Amex löste dock allt direkt utan problem. :)
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×