Poängintjäning vid cancellering long-haul

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av DHXSTHLM, 6 Augusti 2015.

1. DHXSTHLM

DHXSTHLM Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej,

Min flight från Shanghai-Köpenhamn-Stockholm i Plus blev cancellerad pga väder och blev istället ombokad med Aeroflot via Moskva.

Har rett ut situationen delvis med SAS och får 400Euro i kompensation.

Men däremot verkar det vara något lurt med poängintjäningen? Fick svar från SAS support att jag ska registrera ärendet hos ebretro, som har meddelat efter lång svarstid att

"Please note that SAS is not liable for delays or flights cancelled due to reasons beyond SAS’ control, .e.g. acts or omissions by SAS’ business partners, SAS’ business partner’s bankruptcy, weather etc."

Är inte riktigt redo att acceptera detta, spec eftersom att SAS support har sagt till mig i tel att jag ska få poängen för PLUS för resan som blev inställd.

Vad gäller? Har ni varit med om liknande? Dela gärna med er hur det slutade.

(Är EBD, inte för att det spelar någon roll i detta fall.)

2. Andreas Palmgren

Andreas Palmgren Medlem

Land:
    Sverige Sverige

Har SAS supporten sagt att du ska få poängen för plus hela vägen så tycker jag att du ska fortsätta ligga på, tror dock att det kan bli svårt att få rätt.

Vilken klass fick du när du blev ombokad till Aeroflot?

3. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Om man krediterar till EuroBonus och blir omroutad av SAS är väl det normala att man kan begära att få poäng för orginal-rutten. Jag har inte hört att det inte skulle gälla vid väderproblem.

Frågan är, vart var det dåligt väder igår? Om Aeroflot kunde flyga så antar jag att det inte var i PVG eller på ARN utan att det måste ha varit i CPH. Det tycker jag låter lurt...

EBGGOT gillar detta.
  4. Carl

Carl Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    agehall, du minns väl att ryska piloter är bättre än alla andra

jlo gillar detta.
  5. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ah, just ja, så var det.

6. Voyageur

Voyageur Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag hamnade i exakt samma situation som du för ett tag sedan. Var också extremt skeptiskt till att ta det hela genom ebretro, som är någon form av utlandsbaserad EuroBonus filial.

Ett väldigt beklagande och detaljerat brev ledde till en månads väntan samt en påminnelse med samma brev, varpå veckan efter var poängintjäningen rättad utan problematik till SAS original.

Som vanligt får du räkna med sas 5 veckors marginal men poängen har de all möjlighet i världen att gå in och kreditera rätt efteråt.

DHXSTHLM och Mr.C gillar detta.
  7. DHXSTHLM

DHXSTHLM Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    @Andreas Palmgren jag blev reroutad i Economy class
    @agehall det var i PVG som det var dåligt väder. och över 200 inställda flyg. ett plan lyfte, o det var Aeroflot. "russian planes, good quality" fick jag höra vid incheckningen (jag tror jag skrev detta i en annan tråd också, tyckte att det var lustigt).

Så jag ska alltså ligga på tycker ni?

agehall gillar detta.
  8. DHXSTHLM

DHXSTHLM Medlem

Land:
    Sverige Sverige

Jag gör som så att jag ligger på och ska även trolla fram en god portion tålamod och skippa EBRETRO (som jag också tycker är ett skämt).

agehall gillar detta.
  9. Carl

Carl Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Inte nog med att du blev reroutad du blev ju dessutom nedgraderad. Hoppas det löser sig på bästa sätt

10. Silferlood

Silferlood Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Agehall har rätt! Får du ingen hjälp så inboxa mig med detaljer på din bokning så tar jag ett snack med min kontakt på EuroBonus.

DHXSTHLM gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!