Det vet du inte - det kan vara så att mappningen för din bokningsklass är 1:1 eller åtminstonde får en bokningsklass som ger samma intjäning hos TK... Jag är rätt övertygad om att bokningssidan inte har en j-vla aning om codeshares.
Det var absolut inte 1:1-mappning SK-TK, och intjäningen var baserad på sträcka. Utresan var SK Minus som mappades till dyr economy på TK och gav 100% miles. Hemresan var SAS Plus som mappades till billig business (25 eller 50 %, minns inte). Poängräknaren visade en mycket ojämn siffra som visade sig stämma på pricken efteråt (skrev ner värdet, för jag förväntade mig inte att det skulle stämma).
Någon form av beräkningsfunktion för codeshare är alltså implementerad, och för mig funkade den. För TS gjorde den dock inte det. SAS har alltså en funktion på sin bokningssida som räknar fel, för detta måste man ta ansvar. Skulle vi acceptera att bokningssidan visar exempelvis fel avgångstid?
Den här diskussionen har varit uppe förut på forumet. Man lovar en sak på hemsidan/chatten/FB, som verkar fullt rimlig men vi frekventa resenärer vet att löftet inte stämmer överens med verkligheten. Vissa tycker då att man som resenär borde förstå att svaret/löftet är fel, jag tycker dock att bolaget i fråga måste ta ansvar för att man levererar felaktiga svar. Själv försöker jag göra det enligt principen att droppen urholkar stenen, och ju fler som droppar desto bättre.