Senaste nytt

Poängintjäning Eurobonus med Singapore Airlines

agehall

Medlem
Ja, låter man, som OW, intjäningen bli enligt marketing carrier så vore ju allt mycket enklare. Då skulle man säkert vilja boka codeshare rätt ofta för att trixa med intjäningen.
 
Och du får gärna bråka om att injäningen borde vara i enlighet med vad som stod på bokningssidan. Låt oss vet a hur det går om du väljer att göra det.

Jag har nog för avsikt att bråka lite om detta med SAS faktiskt. Utan dessa poäng måste jag jobba hårdare för att förnya mitt EBG å det vill jag inte behöva göra i onödan. Bryr mig inte SÅ mkt om extrapoängen som baspoängen denna gång faktiskt.

Jag tycker mig ha ett solklart case. De skriver i bokningsdialogen att jag tjänar X antal poäng, att flygen går från A-B vid en bestämd tidpunkt och att det kostar X kronor. Där står ingen disclaimer om att poängintjäningen bara är en indikation på vad som kan vara en möjlig intjäning.

Vill man vilseleda sina kunder medvetet så låter man det vara kvar som det är och riskerar att inte få bokningen nästa gång. Vill man vara ett transparent och ärligt bolag ger man det som utlovats och ser till att inte lova något man inte kan hålla i framtiden.
 
Finns ingen logik i systemet och det kan gå åt båda håll. Har också flugit från Australien till Köpenhamn via Singapore. SQ metall under SK flightnummer. Bokningsklass E konverterade till Y, dvs 150% miles vilket verkligen kändes som en bonus. Vid en tidigare resa på ungefär samma sträcka var det också SQ metall men LH flightnummer. Då blev det exakt 0 miles. You win some and you loose some..

Dock ska jag väl tillägga att jag postat ovanstående till M&M. Men utfallet mot EB är nog lika svårt att veta på förhand.

Betyder det i teorin att SIN-CPH imorgon som oxå har L på SAS-biljetten kan vara i en klass som ger intjäning? Att L på båda hållen inte behöver översättas till samma bokningsklass hos SQ utan kan vara "X" på ena hållet och "Y" på andra hållet?
 

NotRyan

Medlem
Betyder det i teorin att SIN-CPH imorgon som oxå har L på SAS-biljetten kan vara i en klass som ger intjäning? Att L på båda hållen inte behöver översättas till samma bokningsklass hos SQ utan kan vara "X" på ena hållet och "Y" på andra hållet?

I princip så skulle det kunna vara så.... (Dock inte just "X", haha... :rolleyes:)

Mvh
/NotRyan
 
Last edited:

agehall

Medlem
Peter, tyvärr tror jag inte du kommer någonstans med SAS om detta. Möjligen skulle du kunna få lite extrapoäng som plåster på såren, men detta är standard operating procedure, så du har inte mycket att komma med. Din biljett ÄR bokad i L hos SAS men problemet är att *A har intjäning enligt operating carrier och bokningsklasserna översätts till operating carrier.

Tyvärr får du nog se detta som läropengar och låta bli att boka codeshare i framtiden.
 

NotRyan

Medlem
Jag tror att vi får se det här som två saker. Dels codeshare som sådant... http://www.businessclass.se/forum/s...nga-eurobonuspoaeng-tjaenar-9.html#post188718

Sedan att SAS faktiskt presenterar i bokningsdialogen hur många poäng man kommer att få. Det är nog ett utslag av att dom som jobbar med web-sidorna inte har en aning om detta med codeshare och hur det fungerar och inte fungerar... Här kan man nog eventuellt nå viss framgång med lite plåsterpoäng :)

Mvh
/NotRyan
 

fcx

Medlem
Bokade codeshare med TK på sas.se relativt nyligen, och då räknade bokningsdialogen helt rätt. Ibland när man tittar på code share visar poängräknaren att det inte går att räkna poäng i förväg. Så bokningssidan försöker räkna även på code-share, men i det här fallet har den räknat fel. Då anser jag att man har ett bra case mot SAS.

Är man lite tjurig och formulerar sig väl går det nog att nå framgång mot SAS i detta fall. I värsta fall får man kompromissa och nöja sig med extrapoäng.
 

agehall

Medlem
Bokade codeshare med TK på sas.se relativt nyligen, och då räknade bokningsdialogen helt rätt. Ibland när man tittar på code share visar poängräknaren att det inte går att räkna poäng i förväg. Så bokningssidan försöker räkna även på code-share, men i det här fallet har den räknat fel. Då anser jag att man har ett bra case mot SAS.

Det vet du inte - det kan vara så att mappningen för din bokningsklass är 1:1 eller åtminstonde får en bokningsklass som ger samma intjäning hos TK... Jag är rätt övertygad om att bokningssidan inte har en j-vla aning om codeshares.
 

fcx

Medlem
Det vet du inte - det kan vara så att mappningen för din bokningsklass är 1:1 eller åtminstonde får en bokningsklass som ger samma intjäning hos TK... Jag är rätt övertygad om att bokningssidan inte har en j-vla aning om codeshares.

Det var absolut inte 1:1-mappning SK-TK, och intjäningen var baserad på sträcka. Utresan var SK Minus som mappades till dyr economy på TK och gav 100% miles. Hemresan var SAS Plus som mappades till billig business (25 eller 50 %, minns inte). Poängräknaren visade en mycket ojämn siffra som visade sig stämma på pricken efteråt (skrev ner värdet, för jag förväntade mig inte att det skulle stämma).

Någon form av beräkningsfunktion för codeshare är alltså implementerad, och för mig funkade den. För TS gjorde den dock inte det. SAS har alltså en funktion på sin bokningssida som räknar fel, för detta måste man ta ansvar. Skulle vi acceptera att bokningssidan visar exempelvis fel avgångstid?

Den här diskussionen har varit uppe förut på forumet. Man lovar en sak på hemsidan/chatten/FB, som verkar fullt rimlig men vi frekventa resenärer vet att löftet inte stämmer överens med verkligheten. Vissa tycker då att man som resenär borde förstå att svaret/löftet är fel, jag tycker dock att bolaget i fråga måste ta ansvar för att man levererar felaktiga svar. Själv försöker jag göra det enligt principen att droppen urholkar stenen, och ju fler som droppar desto bättre.
 
Toppen