Senaste nytt

Poäng med Singapore Airlines

AABack2ARN

Medlem
Avseende det sista så är det tyvärr inte alltid att du kommer få rätt svar. Mappningen mellan bolagen är dynamisk, så samma bokningsklass hos exempelvis UA som marketing carrier kan ge olika bokningsklasser hos SAS beroende på bokningsläget.
 
R

rstenelo

Guest
Det svar du får då kan du inte lita på, så det är helt meningslöst att göra. Den mappningen kan ändras fem minuter senare och det är det som gäller när man flyger som styr intjäningen...

Mitt råd är istället att hålla sig långt borta från code share inom Star Alliance.

Kan säkert stämma, har dock fungerat för mig de gånger jag gjort det, men måste man så är det bättre att försöka än att inte få några poäng alls ifall priset skiljer många tusen....
 

agehall

Medlem
Kan säkert stämma, har dock fungerat för mig de gånger jag gjort det, men måste man så är det bättre att försöka än att inte få några poäng alls ifall priset skiljer många tusen....

Jo, men isåfall kan du lika gärna ringa IKEAs kundtjänst eller valfri spåtant. Eller varför inte fråga bläckfisken som förutspådde fotbollsmatcher? (Eller dog den?)

Min poäng är att det inte alls är tillförlitligt och därmed är det ganska meningslöst att hålla på och försöka förutse något - det kan ju ändå ändras utan att man vet det direkt efteråt. Ska man kolla upp något och kunna lita på det, så är det ju viktigt att informationen man får är tillförlitlig.

Om man prioriterar pris och pga detta väljer att boka code-share inom Star Alliance, så är det alltid en chansning vad gäller hur många poäng man får.
 
R

rstenelo

Guest
Jo, men isåfall kan du lika gärna ringa IKEAs kundtjänst eller valfri spåtant. Eller varför inte fråga bläckfisken som förutspådde fotbollsmatcher? (Eller dog den?)

Min poäng är att det inte alls är tillförlitligt och därmed är det ganska meningslöst att hålla på och försöka förutse något - det kan ju ändå ändras utan att man vet det direkt efteråt. Ska man kolla upp något och kunna lita på det, så är det ju viktigt att informationen man får är tillförlitlig.

Om man prioriterar pris och pga detta väljer att boka code-share inom Star Alliance, så är det alltid en chansning vad gäller hur många poäng man får.

Håller inte med, tycker fortfarande att det är bättre att kolla och visst det kan ändras men ber dem maila mig med "översättningen" och skulle det någon gång ändras så får jag ta den fajten då... men i vilket fall så är oddsen betydligt högre än diverse spåtanter...alla SAS codeshare som jag gjort med Thai som står som Q-klass har alltid blivit Q-klass med Thai med, dvs 100% poäng.

Mitt senaste fall var en TG bokning till BKK och hem från KUL. men var tvungen att ändra och åka vidare från KUL till PVG och sen hem till CPH. Istället för att köpa en enkel PVG - CPH som skulle kosta en hel del så valde jag att köpa en PVG - CPH - BKK- CGK och sen rerouta min TG bokning hem från CGK för en senare resa. Blev betydligt billigare även om det blev en SAS codeshare CPH - CGK med TG som även i slutändan blev Q. Sparade ca 10 000 kr och "spåtanten" hade rätt...
 

agehall

Medlem
skulle det någon gång ändras så får jag ta den fajten då...

Och det är där problemet ligger - det är den tabell som gäller när du flyger som är den som används. Så därför spelar det ingen som helst roll hur det såg ut tidigare. Att rekommendera någon att förlita sig på en översättningstabell för code-shares är livsfarligt ifall man vill vara säker på att få poäng.
 
Toppen