Senaste nytt

Poäng från Lufthansa flight hamnade på Miles and More istället för Eurbonus

Dr. Miles

Expert
Har Air China gett någon förklaring eller är det SAS som säger att Air China vägrar ge poängen då de krediterats till det egna loyaltysystemet?

Enklast måste vara att bara ha ett (1) medlemsskap i respektive allians... Men inte ens det verkar ju hjälpa om flygbolagen själva anmäler passagarerna till deras egna loyaltysystem!
Jag vet inte hur det fungerar nuförtiden men förut var det så att man fick CA: xxxxxxxxxx även om man fyllde i annat flygbolags bonuskortsnummer.
 
Vi var fyra familjemedlemmar som reste på samma bokning - EBD, EBG, EBS fick sina EB poäng korrekt registerade men inte den fjärde som "bara" är EB.
 

JohanA

Medlem
Tyvärr funkade inte ens det i mitt fall. Incheckat av United manuellt i San Diego till Stockholm via San Fran och München. Mitt Senatorkort drogs av Unitedagenten, alla boardingkort säger LH*G trots detta kommer Lufthansa till United och United till M&M..
Du säger det själv, agenten drog kortet... dvs manuell hantering. :)
När jag checkar in brukar de bara titta på kortet och konstatera att det redan är inlagt.
 
Kanske helt enkelt ska avsluta mitt Miles & More kort. Om det inte finns så lär det inte vara möjligt att få poäng på det i fortsättningen...
 

Senator

Moderator
Du säger det själv, agenten drog kortet... dvs manuell hantering. :)
När jag checkar in brukar de bara titta på kortet och konstatera att det redan är inlagt.

I principen håller jag med dig att manuell hantering och extra handpåläggning kan skada mer än göra nytta, men då antar vi att allt är korrekt från början och det är det ju inte eller hur? Så eftersom du verkar rätt erfaren och har mycket bättre kolla än normalresenären, och jag bara har rest 120 flighter per år sedan 1999, tänkte jag detaljerat förklara steg för steg händelseförloppet så vi kan blanda min inkompetens med teknik, som ofta är det som kallas en "toxig cocktail" ;)
1. Resa bokat via United per telefon
2. Resa bokat mot existerande United profil
3. Upptäcker att United medlemsnummer ligger i bokning
4. Ringer United och ber dom ta bort alla program
5. Lägger till M&M på United.com samt Lufthansa.com
6. Incheckning på Lufthansa via app visar SEN, men miles kredit till United
7. Incheckning på Swiss vid gate visar United, Swiss ändrar miles till M&M som dyker upp
8. Incheckning manuellt hos United på grund av re-ticketing på LGA, miles till M&M
9. Manuell incheckning i San Diego på grund av byte till tidigare flight (IRROps), United miles till M&M och Lufthansa miles till United. "Makes no sense"..

Världen är inte alltid linjär, särskilt när jag reser. Det kommer ändringar från höger och vänster. Men att dra ett kort skall inte göra någon skillnad.. Oh by the way, alla mina problem med BA On Business är rätt enkla bokningar med inga ändringar och det blir fortfarande fel. Så ja, jag förstår att människor är oroliga och även när allt ser rätt ut systematisk blir det fel..
 

jsn

Medlem
Hmm, är det bara jag som ser en diskrepans mellan "så här borde det vara" och "så här funkar det i praktiken"...?
 
Toppen