Inrikes business i USA är sällan värt kostnaden i poäng. Kan du skippa JFK så skulle jag utan tvekan göra det. New York flygplatserna har en tråkigt hög procent på att introducera förseningar.
Nja, det är en sanning med modifikationer i min värld. Transkontinentala resor mellan New York och San Francisco eller Los Angeles för 50 000 EB poäng är en bra deal när det kostar mellan $2 500 och 3 500 med United och det tar 6 timmar dit och 5 timmar tillbaka.
Som alltid är det detaljerna som styr: vilket program har du, vilket bolag skall du åka med, vart skall du åka, vad kostar resan med poäng/miles, vad är anskaffningskostnaden för poäng/miles, vad är alternativkostnaden i cash och intjäning av poäng/miles?
Att betala 90 000 Avios för 2 personer mellan JFK-MIA är vi överens om att inte är en bra deal
Då lägger jag hellre $850 per person och köper biljetten.
Sedan händer det något med amerikanska flygbolag nu som lönsamheten är tillbaka. Nu har man lagt ett decennium på att konsolidera, kapa kostnader, bli av med äldre bränslessugna kärror, samt det är en bättre balans mellan tillgång och efterfråga med kabinfaktor på mellan 85% och 90%. Så det investeras i premium medan i Europa ser vi det går andra vägen (talar om inhemska marknaden).
Jag har åkt ganska mycket inrikes First i USA under ett antal år, men väldigt mycket senaste två åren (ca 30 segment). Det slår mig att utöver regional flygplanstyper som CRJ-700/900 och E-170/175/190 är det idag en långt bättre upplevelse att åka premium i USA än Europa. Så med rätt program, destination, flygbolag och flygplan är det väl värt det