Poäng eller pengar New York - Miami [Business Class]

Diskussion i 'British Airways, Executive Club' startad av Flygarn, 9 Juli 2014.

  1. Flygarn

    Flygarn Medlem

    Blev erbjuden att betala 90.000 avios för sträckan JFK-MIA för 2 personer T/R i business. Alternativet är att boka ombokningsbara biljetter för totalt 6000 kr med JetBlue till FLL. Det vi hoppas på är att det öppnar upp sig LHR-MIA så att vi slipper åka via JFK, därför vill vi ha ombokningsbara.

    Är det värt poängen eller ska jag ta kostnaden för de två ombokningsbara biljetterna hos JetBlue?

    Sannolikheten att det öppnas upp två platser LHR-MIA känns som stor då vi är flexibla med datumen.

    Betala eller använda poäng?
     
  2. JacobGBG

    JacobGBG Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Inrikes business i USA är sällan värt kostnaden i poäng. Kan du skippa JFK så skulel jag utan tvekan göra det. New York flygplatserna har en tråkigt hög procent på att introducera förseningar.
     
  3. I min erfarenhet är LHR-MIA med British Airways ohört svårt att hitta Avios platser till. Uppfattar jag rätt att ni har hittar ARN-LHR-JFK, men baserat på BAEC segmentprissättning så tillkommer 90 000 Avios utöver det ni betalar ARN-LHR-JFK?
     
  4. JacobGBG

    JacobGBG Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Inrikes business i USA är sällan värt kostnaden i poäng. Kan du skippa JFK så skulle jag utan tvekan göra det. New York flygplatserna har en tråkigt hög procent på att introducera förseningar.
     
  5. Nja, det är en sanning med modifikationer i min värld. Transkontinentala resor mellan New York och San Francisco eller Los Angeles för 50 000 EuroBonus poäng är en bra deal när det kostar mellan $2 500 och 3 500 med United och det tar 6 timmar dit och 5 timmar tillbaka.

    Som alltid är det detaljerna som styr: vilket program har du, vilket bolag skall du åka med, vart skall du åka, vad kostar resan med poäng/miles, vad är anskaffningskostnaden för poäng/miles, vad är alternativkostnaden i cash och intjäning av poäng/miles?

    Att betala 90 000 Avios för 2 personer mellan JFK-MIA är vi överens om att inte är en bra deal :) Då lägger jag hellre $850 per person och köper biljetten.

    Sedan händer det något med amerikanska flygbolag nu som lönsamheten är tillbaka. Nu har man lagt ett decennium på att konsolidera, kapa kostnader, bli av med äldre bränslessugna kärror, samt det är en bättre balans mellan tillgång och efterfråga med kabinfaktor på mellan 85% och 90%. Så det investeras i premium medan i Europa ser vi det går andra vägen (talar om inhemska marknaden).

    Jag har åkt ganska mycket inrikes First i USA under ett antal år, men väldigt mycket senaste två åren (ca 30 segment). Det slår mig att utöver regional flygplanstyper som CRJ-700/900 och E-170/175/190 är det idag en långt bättre upplevelse att åka premium i USA än Europa. Så med rätt program, destination, flygbolag och flygplan är det väl värt det ;)
     
  6. JacobGBG

    JacobGBG Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jovisst är det en helt annan sak om man flyger kust till kust i USA. Så mitt svar kanske inte var jättenyanserat, i TS fall så är det som sagt var oekonomiskt.
     
  7. ARN-MIA

    ARN-MIA Medlem

    Inväntar svar ifrån British Airways om de kan öppna upp platser mellan LHR - MIA i samma situation.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×