PNR ?

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Tostarp, 25 April 2016.

1. Tostarp

Tostarp Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Finns det något system när en PNR tilldelas? Jag har alltid trot att detta tilldelades helt slumpmässigt?

Jag har +10 bokningar hos SAS just nu och har lagt märke till att alla som är bokade i Plus börjar med 3xxxxx och några som är i Go börjar med 2xxxxx?

2. Det är ingen skillnad.

Jag har haft följande tecken/siffror i första bokstaven av bokningsnumren.

X
    Y
    Z
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8

3. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vad jag vet är det "slumpmässigt". Jag använder citattecken eftersom jag misstänker att det finns saker som påverkar. Däremot har jag svårt att tro att kabinklass påverkar.

4. Tostarp

Tostarp Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag tyckte det var för många för att vara slump, men vem vet. En skillnad i första siffran hade kanske gjort biljetten mer lättläst för personal, typ 'har jag en premiumkund i telefonen' eller annat...

5. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det är inte så att du råkat boka de flesta bokningar ungefär samtidigt? När jag gjort flera bokningar i rad har jag ibland märkt att de får mer eller mindre sekvensiella nummer.

El0, peng och Dr. Miles gillar detta.
  6. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Skulle tro att det ligger något i detta. Betänk att det är alla bolag som bokar genom Amadeus som får PNR genom dem så det går nog ganska snabbt att ta slut på en bokstav. Ligger det någon checksumma inbakad också? Det gör ju att en nummerserie tar slut än snabbare.

Enda logiken är väl annars att Sabres PNR verkar börja på F, G och H tror jag. Åtminstone är det bokstäver jag fått på bokningar jag gjort direkt med American Airlines (som bokar i Sabre).

7. Jag har bokat First, Business, Premium Economy och Economy många gånger och jag kan säga att första bokstaven inte varierar på grund av kabinklassen.

agehall och Knucket gillar detta.
  8. Knucket

Knucket Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har jobbat på SAS telefonförsäljning (för länge sedan visserligen) och tror inte ett dugg att klass har någon inverkan på bokningsnummer.

agehall och Dr. Miles gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!