Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

palmen

Moderator
Lite fundersam. Testat plusgrade för första gången. Vet att det står att besked kommer 36-48 timmar. Är det spannet i praktiken eller väger det över i någon ände? Är galet nyfiken på om det går igenom. Barn på julafton är en passande beskrivning.
När det går igenom brukar man få mail om det 46-48h innan. När det inte går igenom brukar mailet komma senast 24h innan har jag för mig. Dvs dröjer mailet så får man troligtvis inte en uppgradering (finns säkert massor av tillfällen då det finns undantag från detta också)
 

Kronholm

Medlem
nästa vecka flyger jag ARN-CPH-GDN med SAS och sedan hem GDN-WAW-ARN med LOT.

Jag tänkte mig prova Plusgrade på nerresan men det gick inte, "you are not eligible for upgrade...".

Måste det vara en SAS-biljett för att få möjlighet till uppgradering? Jag kan inte hitta detta i villkoren. Mitt biljettnummer börjar på 080-109... Jag gissar detta är LOT, bokningen är gjord via AE Business Travel.
 

Canadien

Medlem
Ja, det måste vara en SAS-biljett. Har du t ex köpt den med Lufthansa biljettnummer så är det Lufthansa som har ansvaret, och hos dem man ska söka uppgradering. I praktiken går detta dock oftast inte. Jag försökte uppgradera en Air Canada utställd som United, och trots att United kunde prissätta uppgraderingen så gick den inte att slutföra.
 

FF#1

Medlem
Det verkar som att de har börjat med fasta priser på vissa linjer, kollade en kompis biljett till Tokyo och det var 260€ som gällde för go till plus utan möjlighet att buda?

någon annan som har sett det?
 

Vaniljvodka

Medlem
Det verkar som att de har börjat med fasta priser på vissa linjer, kollade en kompis biljett till Tokyo och det var 260€ som gällde för go till plus utan möjlighet att buda?

någon annan som har sett det?

Inget nytt, Tokyo har varit så sen Optiontown-tiden. Japanska regler (av nåt slag) som gör att man inte kan buda.
 

Kajsan

Medlem
Inget nytt, Tokyo har varit så sen Optiontown-tiden. Japanska regler (av nåt slag) som gör att man inte kan buda.
Var det så när Upgrade introducerades? Jag har det något udda poängbudet på 36070 från juli 2016 liggande inne för en uppgradering från Go till Business till Tokyo. Har också ett bud i SEK på utresan. Vad jag vill minnas var det inte låst, vilket det ju är nu när jag kollar (med anledning av diskussionen ovan).
 

agehall

Medlem
Var det så när Upgrade introducerades? Jag har det något udda poängbudet på 36070 från juli 2016 liggande inne för en uppgradering från Go till Business till Tokyo. Har också ett bud i SEK på utresan. Vad jag vill minnas var det inte låst, vilket det ju är nu när jag kollar (med anledning av diskussionen ovan).
Troligen var funktionen felaktig från början. Skulle tippa på att alla bud under nuvarande pris kommer att nekas och bud över gränsen kommer att debiteras enligt det pris som gäller nu, men det är bara min gissning.
 

Kajsan

Medlem
Troligen var funktionen felaktig från början. Skulle tippa på att alla bud under nuvarande pris kommer att nekas och bud över gränsen kommer att debiteras enligt det pris som gäller nu, men det är bara min gissning.
Fullt medveten om att det är ett lågt bud. Hög beläggning i både Business o Plus så jag räknar inte med att det öht accepteras. Ingen förväntan på CU heller men med 40A+B, apotekets (diskreta ;)) nackstöd och uppblåsbar fotkudde får det gå.
 

Kronholm

Medlem
Ja, det måste vara en SAS-biljett. Har du t ex köpt den med Lufthansa biljettnummer så är det Lufthansa som har ansvaret, och hos dem man ska söka uppgradering. I praktiken går detta dock oftast inte. Jag försökte uppgradera en Air Canada utställd som United, och trots att United kunde prissätta uppgraderingen så gick den inte att slutföra.

Tack för svar.

LOT är också med i Plusgrade och jag loggade in på bokningsnumret, de vill ha minimum 920 SEK WAW-ARN. Dyrt och dessutom blir poängintjäningen enligt ursprunglig biljett. Avstår budning.
 
Toppen