Senaste nytt

Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

Vaniljvodka

Medlem
Som jag skrev lite längre bak i tråden: På sommaren är det billigare, under hösten kommer det vara dyrare. Enligt en SAS-anställd jag kollade med för nån vecka sen.
 

SNIFF

Medlem
Som jag skrev lite längre bak i tråden: På sommaren är det billigare, under hösten kommer det vara dyrare. Enligt en SAS-anställd jag kollade med för nån vecka sen.
Men det måste varit något de börjat med i efterhand, eftersom det varit billigt även under hösten, till en början.
 

palmen

Moderator
Verkar som om alla minimibud med kronor höjts?

Jag har inne uppgraderingsrequests på flera USA-resor i höst, Plus=>C, för runt 3000 kr och märkte nu att minimibudet på alla resor blivit 3800 kr helt plötsligt. Så om jag ändrar måste jag ta 3800 kr eller högre. (För att få en rimlig chans i "mätaren" måste man lägga 5 000 kr, dvs 10 000 kr tur och retur. Riktigt skämtpris från en dyr Plus-biljett. Då kan man lika gärna boka en business från början ju.) Poänggränserna ligger däremot kvar, dvs från ca 20 000 poäng och uppåt. 25 000 poäng verkar likställas med runt 4500 kr, och då lägger jag hellre 25K poäng.

Jag misstänker alltså att det inte handlar om bokningar, utan bara att de bestämt sig för att nya minimigränsen för cash är 3800 kr Plus=>C.
Ser inget skämt i den prissättningen, varför ska det vara billigare att uppgradera till businessclass än att köpa den? Om det alltid var så skulle ingen köpa businessclass.
Vill man resa i businessclass får man boka det direkt och inte klaga på att uppgradering är dyrt. Det är ingen rättighet att uppgradera, än mindre för en liten summa.
 

Lukas S

Medlem
Ser inget skämt i den prissättningen, varför ska det vara billigare att uppgradera till businessclass än att köpa den? Om det alltid var så skulle ingen köpa businessclass.
Vill man resa i businessclass får man boka det direkt och inte klaga på att uppgradering är dyrt. Det är ingen rättighet att uppgradera, än mindre för en liten summa.

Det jag menade var att priserna höjts rejält på uppgraderingar nu. Känner flera andra personer med EBD och EBG och de flesta verkar tycka att runt 2000-3000 kr är lagom för Plus => Business. Såklart att en uppgradering inte är en rättighet, men jag tycker ändå att man har rätt att uttala sig om prishöjningar. Tror att det finns fler (åtminstone bland mina bekanta) som tänker som jag och kanske inte kommer att använda Plusgrade för pengar framöver om minimibudet, som troligtvis inte går igenom, är närmare 4 000 kr från Plus.

Generellt hade jag känt mig rätt lurad om jag budat 5 000 kr per person och sträcka, så 20 000 kr totalt för två personer, och sedan märkt att de sålt uppgraderingar på flygplatsen för bara 2 000 kr per person och sträcka, dvs hela 12 000 kr billigare än jag betalat totalt. Tycker verkligen att SAS borde gå över till en mer transparent prissättning på uppgraderingar. Kan inte undvika att känna mig lurad av det nya systemet. Med det sagt förstår jag att många här nog inte håller med mig och att det såklart inte är en rättighet att uppgradera.

(...) varför ska det vara billigare att uppgradera till businessclass än att köpa den? Om det alltid var så skulle ingen köpa businessclass..

Jag har flera gånger köpt business class-biljetter direkt (senast med SAS nu i sommar) trots att det är billigare att uppgradera för att jag vill vara säker på att åka i business. I min värld är det logiskt att en uppgradering vid mån av plats är billigare än att köpa biljetten direkt.
 

SNIFF

Medlem
Den stora skillnaden mellan buduppgraderingar och uppgradering på flygplatsen är ju man inte kan få poäng för uppgraderingar som köps på flygplatsen.

Så skillnaden i pris kommer med ett "pris".

Uppgradering på flygplatsen är endast en comfort upgrade.
 

Agö

Medlem
Generellt hade jag känt mig rätt lurad om jag budat 5 000 kr per person och sträcka, så 20 000 kr totalt för två personer, och sedan märkt att de sålt uppgraderingar på flygplatsen för bara 2 000 kr per person och sträcka, dvs hela 12 000 kr billigare än jag betalat totalt.
Varför? Uppgradering vid gate är ju per definition sista minuten (=SAS kan inte räkna med att sälja fler ordinarie biljetter). Det kan inte PlusGrade sägas vara eftersom försäljning fortfarande pågår ett tag efter att PlusGradebeslutet kommer. Det är två helt olika system som tjänar olika syften för bolaget.
 

palmen

Moderator
Det jag menade var att priserna höjts rejält på uppgraderingar nu. Känner flera andra personer med EBD och EBG och de flesta verkar tycka att runt 2000-3000 kr är lagom för Plus => Business. Såklart att en uppgradering inte är en rättighet, men jag tycker ändå att man har rätt att uttala sig om prishöjningar. Tror att det finns fler (åtminstone bland mina bekanta) som tänker som jag och kanske inte kommer att använda Plusgrade för pengar framöver om minimibudet, som troligtvis inte går igenom, är närmare 4 000 kr från Plus.

Generellt hade jag känt mig rätt lurad om jag budat 5 000 kr per person och sträcka, så 20 000 kr totalt för två personer, och sedan märkt att de sålt uppgraderingar på flygplatsen för bara 2 000 kr per person och sträcka, dvs hela 12 000 kr billigare än jag betalat totalt. Tycker verkligen att SAS borde gå över till en mer transparent prissättning på uppgraderingar. Kan inte undvika att känna mig lurad av det nya systemet. Med det sagt förstår jag att många här nog inte håller med mig och att det såklart inte är en rättighet att uppgradera.



Jag har flera gånger köpt business class-biljetter direkt (senast med SAS nu i sommar) trots att det är billigare att uppgradera för att jag vill vara säker på att åka i business. I min värld är det logiskt att en uppgradering vid mån av plats är billigare än att köpa biljetten direkt.
2-3000 är ett bra pris för mig som kund och klagar inte, dock tycker jag det är för billigt men utnyttjar det om det går.
Det är som med det mesta som är lite för bra, det rättas till tids nog till ett dyrare pris. Jämför detta med sas till gamla eu3 zonen som gav 10k baspoäng för 2000 kronor. På tok för bra och det ändrades för 1,5 år sedan ungefär.
Initialt är ju dessa typer av tjänster billiga för att fånga kundens intresse, när man sen är fast höjer de priset.
De plusgrade jag gjort har gått igenom med minimibud, förutom när Business redan var utsålt några veckor innan avgång.
 

kohnluca

Ny medlem
Hej,

Jag hade ingen tur med min budgivning mellan ARN -HKG från plus till business. Bjudit 35,000 poäng om någon är intresserad
 

SNIFF

Medlem
Toppen