Plusgrade: Rapportera dina bud

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av palmen, 27 April 2016.

  1. Funcadelic

    Funcadelic Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Noterar att många med bid strength "poor" går igenom, undra hur dessa räknas fram. Är det alltid samma max/min på samma sträcka?

    Ska bli intressant att se hur detta utvecklas.
     
    MegaFlyer gillar detta.
  2. Wendestam

    Wendestam Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Sträcka: ARN-HKG
    Antal: 2 pers
    Datum: 2016-05-05
    Från kabinklass: Plus
    Till kabinklass: Business
    Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 435EUR/pers
    Eurobonusstatus: EBD
    Bid strength: Fair/Good
    Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 2016-04-28
    Gick uppgradering igenom: Nej
     
    Last edited: 4 Maj 2016
  3. obs

    obs Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Sträcka: CPH-EWR
    Antal: 1 pers
    Datum: 2016-05-06
    Från kabinklass: Go
    Till kabinklass: Plus
    Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 1200 SEK (mindste bud 1000 SEK)
    Eurobonusstatus: EBG
    Bid strength: Poor
    Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 2016-05-02
    Gick uppgradering igenom: Nej

    Sträcka: CPH-EWR
    Antal: 1 pers
    Datum: 2016-05-06
    Från kabinklass: Go
    Till kabinklass: Business
    Bud (ange poäng/pengar (valuta)): 4020 SEK (mindste bud 3500 SEK)
    Eurobonusstatus: EBG
    Bid strength: Poor
    Hur långt i förväg anmälde du om uppgradering: 2016-05-02
    Gick uppgradering igenom: Ja
     
  4. Thornado

    Thornado Medlem

    Trots att vi som tillbringar vår tid här har hängt på låset när denna lösning lanserades och nu budar friskt så får vi väl anta att det fortfarande finns många resenärer som fortfarande inte känner till att man kan uppgradera på detta sätt (och säkert en del som fortfarande glatt begär uppgraderingar via OptionTown). Alltså är konkurrensen med stor sannolikhet inte extremt hög ännu så länge, och dessutom kan det ju hända att SAS under lanseringsfasen har lagt smärtgränsen för vilka bud de är villiga att acceptera lite lägre än vad de planerar långsiktigt för att ge folk ett positivt första intryck av PlusGrade så de kommer tillbaka.
     
    chazzie och jimZon gillar detta.
  5. Funcadelic

    Funcadelic Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror också att det är en begränsad användarskara i dagsläget, och att fler därför får igenom sina "poor"-bud. Det verkar därför som att graderingen av buden inte är dynamisk, utan att min/max och bid strength-nivåer per uppgradering är fast. Just nu borde det vara klokt - väldigt få skulle ju höja ett lågt bud som fick hög styrka. I framtiden kanske det skulle vara klokt (för SAS) att införa en dynamisk modell, där buden delas in i percentiler. Ett "fair" bud som läggs innan många andra bud lagts in skulle därför kunna sjunka i styrka allt eftersom fler personer lägger starkare bud, och budgivaren skulle då bli pushad att öka sitt bud. I värsta fall kan vi annars hamna i en situation där ingen får igenom sina bud förutom en viss del av de som lagt in starka bud.
     
    chazzie gillar detta.
  6. Johanna

    Johanna Medlem

    Kanske det eller inte. Ingen lyckades med OT
     
  7. Tjaeng

    Tjaeng Medlem

    Oj. Skumt att jag fick igenom Go->Business med 540EUR (EBB) medan 435EUR för Plus->Business (EBD) blir nekat på samma flight. Checkade in nyss, kabinen har ett halvdussin lediga platser.
     
    Last edited: 4 Maj 2016
    MegaFlyer och DanielKif gillar detta.
  8. Tjaeng

    Tjaeng Medlem

    Det är inte fast, får olika skalor på två olika bokningsklasser i Go till NYC i juni på samma flight. Det är baserat på skillnad på listpris i bokningsklasserna jämfört med någon slags standard i den klassen man vill uppgradera till (vilket i sig också kan vara variabel, I guess).
     
  9. Ricci

    Ricci Medlem

    Ort:
    CPH/Skåne
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag hade möjlighet för lite mer än en vecka sedan och se bokningssiffrorna (på SAS-Cari) på morgondagens flight till HKG och det fanns många platser kvar i C. Om jag minns rätt var den bara halvfull i C.

    Edit: Vi ses imorgon i C till HKG:)
     
    jumbooze gillar detta.
  10. crazy voyager

    crazy voyager Medlem

    Fast rent matematiskt är det inte det, SAS har fått in mesta möjliga mängd pengar för sin businesstol genom att ta det högsta bud. Vilken klass du kommer ifrån spelar ju ingen roll, det är ingen ökad kostnad att uppgradera ifrån go jämfört med plus till business.

    Sen huruvida det är marknadsmässigt smart att göra så, det är en annan diskussion, men rent matematiskt borde man alltid ta det högsta budet och sätta personen som betalat mest pengar för det i stolen.
     
    Robin Nilsson och Najk gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×