Senaste nytt

Plus Saver inom Europa?

Agö

Medlem
Dette har ligget i kortene lenge, har du sett hvor mange billetttyper Austrian, Swiss, Lufthansa, British Airways, med flere har? Dette virker på meg å være nettverkselskapenes måte å møte lcc på.

Hur menar du "länge"? SAS Go/Plus infördes ju för drygt tre år sedan. Av det enkla skälet att SAS ville förenkla för resenärerna (det står uttryckligen så). Nu gör man, i vanlig ordning, precis tvärtom och komplicerar saker och ting.

– Vi vill förenkla våra kunders resande. Som en del av det introducerar vi SAS Go och SAS Plus. För SAS betyder enkelhet att det du behöver ingår. Under utveckling av det nya konceptet har vi tagit utgångspunkt i våra kunders behov snarare än branschstandard, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef SAS.

Vad är det för kunder som efterfrågar denna ändring? Billig Plus är redan idag just billig. Detta är förstås en försämring eftersom biljetten inte blir avbokningsbar.

Merk at eco flex er dyrere enn biz save.

Lufthansas billigaste affärsklassbiljetter inom Europa (bokas i P och Z) är till skillnad från SAS Plus Saver ombokningsbara och avbokningsbara utan kostnad. Detta har Lufthansa nyligen ändrat (tidigare var ombokning/avbokning förenat med avgift). Detta är alltså en förbättring.

upload_2016-6-22_10-22-37.png


Av min erfaring er det veldig mange som booker opp mye SAS PLUS når det er billig, og avbestiller (gjerne i god tid i forvegen) etterhvert som de ser at det ikke går.

Vad är din källa för detta påstående? Vad är "veldig mange"? Jag har använt mig av denna möjlighet och också aktivt valt SAS Plus av denna anledning. För mig är detta en kraftig försämring.

SAS har levert dårlige tall i Q2-rapporten, selv om man virkelig har begynt å skjære inn til beinet.

Detta är förstås den verkliga anledningen, det har du helt rätt i. Men för den sakens skull behöver man inte försvara eller tycka att detta är bra. För det är det inte.
 
A

Aurora

Guest
Hur menar du "länge"? SAS Go/Plus infördes ju för drygt tre år sedan. Av det enkla skälet att SAS ville förenkla för resenärerna (det står uttryckligen så). Nu gör man, i vanlig ordning, precis tvärtom och komplicerar saker och ting.

Vad är det för kunder som efterfrågar denna ändring? Billig Plus är redan idag just billig. Detta är förstås en försämring eftersom biljetten inte blir avbokningsbar.

Lufthansas billigaste affärsklassbiljetter inom Europa (bokas i P och Z) är till skillnad från SAS Plus Saver ombokningsbara och avbokningsbara utan kostnad. Detta har Lufthansa nyligen ändrat (tidigare var ombokning/avbokning förenat med avgift). Detta är alltså en förbättring.

Visa bifogad bild 53581

Vad är din källa för detta påstående? Vad är "veldig mange"? Jag har använt mig av denna möjlighet och också aktivt valt SAS Plus av denna anledning. För mig är detta en kraftig försämring.

Detta är förstås den verkliga anledningen, det har du helt rätt i. Men för den sakens skull behöver man inte försvara eller tycka att detta är bra. För det är det inte.

Orker ikke klipp og lim.

*Å "ha ligget i kortene lenge" er et norsk uttrykk. Orker ikke forklare det noe ytterligere, jeg tipper du skjønner hva det mener om du bare vil, og ikke tar på deg kverulant-maska fordi det er jeg som har skrevet det.

*At du velger å henge deg opp i at SAS har brukt "vi gjør reise enklere" som et reklameslogan får være opp til deg. For oss andre som ikke henger oss opp i gamle reklameslogans, er det vanlig å akseptere at verden endres. Særlig mot det mer RÆVVA, i luftfartsbransjen, ettersom at folk flest velger å fly med flyselskap som ikke akkurat legger opp til en bra opplevelse for passasjerene.

*Business saver står da visserligen per dags dato som avbookingsbar mot utgift hos lufthansa? Beklager at det er på tysk, jeg øver daglig på tysk, men Umbuchung nicht möglich = ombookning ikke mulig. Erstattung nicht möglich = erstatning ikke mulig. Dette er et skjermbilde fra i dag.
Screen Shot 2016-06-22 at 10.02.24.png


*Hvor har jeg det i fra at mange gjør det? Bare å lese skrytetrådene på dette forumet, norske forum, og danske forum.

*Det får være dine ord at jeg forsvarer det, jeg diskuterer det nøytralt, i stedet for å la følelser løpe foran det jeg ser på som "the inevitable development of aviation".
 

Agö

Medlem
*At du velger å henge deg opp i at SAS har brukt "vi gjør reise enklere" som et reklameslogan får være opp til deg. For oss andre som ikke henger oss opp i gamle reklameslogans, er det vanlig å akseptere at verden endres. Særlig mot det mer RÆVVA, i luftfartsbransjen, ettersom at folk flest velger å fly med flyselskap som ikke akkurat legger opp til en bra opplevelse for passasjerene.

OK. Så allt tal om att göra det enkelt för passagerarna är irrelevant och ska ses som "reklameslogan". Tack. Det höll några år.

*Hvor har jeg det i fra at mange gjør det? Bare å lese skrytetrådene på dette forumet, norske forum, og danske forum.

Bra källa. S.k. "neutral" argumentation baserad på fakta i vanligt ordning. Din "erfarenhet" baseras alltså på vad några hundra personer skriver på businessclass.se m.fl. norska och danska forum, är det korrekt?

*Det får være dine ord at jeg forsvarer det, jeg diskuterer det nøytralt, i stedet for å la følelser løpe foran det jeg ser på som "the inevitable development of aviation".

Du kallar det oundvikligt. Jag ser inte uppsidan för resenärerna med detta. Därmed undrar jag också om det kommer att bli en succé.

Slutligen: varför har Ryanair, Easyjet, Wizz och Norwegian lyckats så bra? Jag tror att det är enkelheten som gör det. Du vet vad du får (en flygresa mellan A och B) och inte får (allt annat). Jag tror inte på att introducera sjutton olika grumliga koncept helt enkelt.
 

olo

Medlem
Jag har också sett att Lufthansa har börjat med Business Saver, vilket de har infört nyligen (i denna veckan?) på vissa destinationer.
Att Lufthansa håller på och inför det gör att även SAS gör det bättre. Både Lufthansas och SASs produkter sjunker nu kraftigt i värde för mig.

Det stora skälet till att boka Plus är inte att jag får en polarrulle utan just flexibiliteten. Att jag kan ändra mig eller boka av utan att det blir struligt. Det gör att jag kan boka fler resor tidigt. Även om jag har bokat av närmare 15 flighter under våren, så har möjligheten att boka flexibelt gjort att jag har rest mer. Jag vågar då boka resor som annars inte hade blivit av - för resor som behöver bokas nära på blir alldeles för dyra för att vara motiverade.
Jag gör på samma sätt gällande hotell. Hade mina hotell tagit bort eller höjt priset på möjligheten till flexibla bokningar hade jag bytt kedja direkt!
Dette har ligget i kortene lenge, har du sett hvor mange billetttyper Austrian, Swiss, Lufthansa, British Airways, med flere har? Dette virker på meg å være nettverkselskapenes måte å møte lcc på.
Det handlar inte om LCC när det gäller affärsresenären som bokar sina biljetter i höga bokningsklasser, oavsett om vi pratar SAS Plus eller Lufthansa business. Det är trams.
Jag tror att risken finns att fler bokar billigare biljetter istället. Om Plus-biljetten inte är flexibel till ett rimligt pris, kan det vara lönsammare att boka billiga ekonomi-biljetter och kasta varannan...
Men för den sakens skull behöver man inte försvara eller tycka att detta är bra. För det är det inte.
Word!
 

Agö

Medlem
Jag tror att risken finns att fler bokar billigare biljetter istället. Om Plus-biljetten inte är flexibel till ett rimligt pris, kan det vara lönsammare att boka billiga ekonomi-biljetter och kasta varannan...
Ja, för min del ser jag dessvärre väldigt lite värde i SAS Plus framöver. Med familj har värdet av flexibilitet och möjlighet till av-/ombokning varit A och O i mitt val. Har inte bokat en resa i Go med SAS sedan 2014. Detta privat. Det är liksom svårt att motivera att inte boka en fullt flexibel och avbokningsbar Lufthansabiljett i affärsklass, inte sällan till samma pris som SAS Plus (eller t.o.m. lägre).

Även i tjänsten kan effekten av denna försämring bli resande i Go framöver - det är naturligtvis ytterst avhängigt prisutvecklingen.

Det är synd. Jag var mkt positiv till SAS Plus när det infördes. Konceptet kändes rent och enkelt och passade mina resvanor alldeles utmärkt.
 

ARNBER

Medlem
Jag har också sett att Lufthansa har börjat med Business Saver, vilket de har infört nyligen (i denna veckan?) på vissa destinationer.
Att Lufthansa håller på och inför det gör att

Det stora skälet till att boka Plus är inte att jag får en polarrulle utan just flexibiliteten. Att jag kan ändra mig eller boka av utan att det blir struligt. Det gör att jag kan boka fler resor tidigt. Även om jag har bokat av närmare 15 flighter under våren, så har möjligheten att boka flexibelt gjort att jag har rest mer. Jag vågar då boka resor som annars inte hade blivit av - för resor som behöver bokas nära på blir alldeles för dyra för att vara motiverade.
Jag gör på samma sätt gällande hotell. Hade mina hotell tagit bort eller höjt priset på möjligheten till flexibla bokningar hade jag bytt kedja direkt!

Det handlar inte om LCC när det gäller affärsresenären som bokar sina biljetter i höga bokningsklasser, oavsett om vi pratar SAS Plus eller Lufthansa business. Det är trams.
Jag tror att risken finns att fler bokar billigare biljetter istället. Om Plus-biljetten inte är flexibel till ett rimligt pris, kan det vara lönsammare att boka billiga ekonomi-biljetter och kasta varannan
Word!

Jag brukar fundera och boka på samma sätt och självklart är det en försämring. Man borde har faktiskt reducerat priset för plus Saver. Fördelen med gratis ombokning är dock oftast begränsad eftersom de billiga bokningsklasser är oftast slut flera veckor innan avresan
 

olo

Medlem
Det är synd. Jag var mkt positiv till SAS Plus när det infördes. Konceptet kändes rent och enkelt och passade mina resvanor alldeles utmärkt.
Håller helt med. Jag gillade det! Det var enkelt att förstå och enkelt att berätta för andra, varför Plus var bra. Nu vet jag inte längre...
Blir det Plus Saver även på kampanjbiljetterna är det nog mycket av min resande med SAS snart historia...
Jag brukar fundera och boka på samma sätt och självklart är det en försämring. Man borde har faktiskt reducerat priset för plus Saver. Fördelen med gratis ombokning är dock oftast begränsad eftersom de billiga bokningsklasser är oftast slut flera veckor innan avresan
Japp, så är man osäker får man boka två biljetter till samma dag! Oftast när jag har bokat av har jag rest ändå, men på en annan tid. Av min cirka 15 avbokningar under våren är det endast två som beror på att jag stannat hemma, övriga för att jag har rest på andra tider och ibland då på andra redan bokade biljetter.
 

Agö

Medlem
Man borde har faktiskt reducerat priset för plus Saver.

Precis. Om detta ska vara bra för resenärerna (som SAS menar att det är) ska det ju vara billigare än vad det var tidigare. Inte bara i jämförelse med annan Plusbiljett...

Fördelen med gratis ombokning är dock oftast begränsad eftersom de billiga bokningsklasser är oftast slut flera veckor innan avresan
Korrekt. Det är primärt avbokningen som är viktig. Visst, den finns kvar till en kostnad av X kr men ändå.
 

Dr. Miles

Expert
Det (SAS Plus Saver är 60 SEK billigare än tidigare SAS Plus) är inte något som många har efterfrågat i gengäld att förlora flexibilitet.

Det är ren prisförhöjning av dagens SAS Plus.
 
A

Aurora

Guest
Det är ren prisförhöjning av dagens SAS Plus.

Som ikke er så rart at man må gjøre, når resultatet har vært rævva dårlig.

Og som jeg nevnte, "det har ligget i kortene", når en SAS PLUS-billett f.eks ARN-HAM har ligget på 699kr.... Det er fryktelig, veldig billig. For billig, antakeligvis.
 
Toppen