Senaste nytt

Plus eller Business? Dag resp natt? mm

John Mack

Medlem
Inför familjens USA resa i sommar (Juli: ARN-EWR) så funderar jag på följande:

Vi är 2 vuxna och 2 barn (11 och 8 år) och jag funderar på plus eller business. Plus ligger runt 4400 och business går att få strax över 9000 per sträcka och person (SAS).

1. Verkar väl osannolikt att det kommer någon deal med bättre priser närmaste månaderna?
2. Hur tänker ni angående dag- resp nattflygning? Skönt med business när man ska sova men samtidigt mer för pengarna om man utnyttjar en dagsflight med mat och dryck etc.
3. Hem (EWR-ARN) är business direkt dyrare. Vad väljer ni? Direkt i plus eller via OSL el. CPH i business?
4.Ytterligare en aspekt. Stockholmsflighten går 17.20 och då försvinner nästan nattsömnen helt (tänker mest på barnen). Alternativet är 23.30 vilket ger bra sömn men tvingas byta. Tankar?

Hur tänker ni runt dessa livsavgörande frågor :) ?
 

Fredde_G

Medlem
1. Tror inte du kan få det mycket billigare
2. Det är mer värt att välja det på dagflygning, svårt att sova bra....lägg där till att det ska ätas middag och det ska serveras frukost, inte mycket sömn där i mellan.
3. Direkt i Plus är bättre
4. Sämre att tvingas byta
 

Big Birger

Medlem
1. Priser har jag inte så bra koll på, men låter som rätt OK nivå och det blir knappast mycket billigare.
2. Om jag betalar själv skulle jag inte "slösa" med Business på nattflyg. Jag sover rätt ok i PLUS, och kan då skippa både middag och frukost med gott samvete.
3. Är det samma pris (ungefär) skulle jag välja Business. Men annars är "direkt" rätt nice.
4. Om det är med familjen skulle jag åka 23.30. Lättare för kidsen att sova på planet, och då är det lättare för min del med jetlag också. Nackdelen är att det förloras i princip en dag till eftersom fördelen med 17-flighten är att man landar på morgonen och kan jobba en hel dag (om man har Arlanda som hemma-hamn).
 

Senator

Moderator
1. I Business med SAS ja, men andra bolag kanske bättre. Dock får vill dina barn rabatt på SAS?
2. Med barn är prio sömn så hemresan
3. och 4. ta OSL som går en del senare så kombinerar du senare avgång med billigare pris

Om du fortfarande skall till Nantucket och är villig att betala för business hade jag stärkt övervägt United/Lufthansa/Swiss/Austrian. Billigare och allt på en biljett. 20.000kr allt som allt per person. 75.000kr för 2 vuxna och 2 barn.
 

John Mack

Medlem
1. I Business med SAS ja, men andra bolag kanske bättre. Dock får vill dina barn rabatt på SAS?
2. Med barn är prio sömn så hemresan
3. och 4. ta OSL som går en del senare så kombinerar du senare avgång med billigare pris

Om du fortfarande skall till Nantucket och är villig att betala för business hade jag stärkt övervägt United/Lufthansa/Swiss/Austrian. Billigare och allt på en biljett. 20.000kr allt som allt per person. 75.000kr för 2 vuxna och 2 barn.

United var mycket dyrare för att få med Nantucket. Vi tänkte också bo i Brooklyn och då är det ganska smidigt med La Guardia ToR.
 

John Mack

Medlem
Tanken är:

Stockholm-New York 17 juli Plus eller business (gärna direkt)
New York- Marthas Vineyard (MVY) 21 el 22 juli (ekonomi med väskor)
Nantucket- New York 1 august (ekonomi med väskor)
New York-Stockholm 1 eller 2:a augusti (Plus eller business)

Går det att söka på de olika klasserna i ITA matrix? Jag lyckades inte.
 

Senator

Moderator
Tanken är:

Stockholm-New York 17 juli Plus eller business (gärna direkt)
New York- Marthas Vineyard (MVY) 21 el 22 juli (ekonomi med väskor)
Nantucket- New York 1 august (ekonomi med väskor)
New York-Stockholm 1 eller 2:a augusti (Plus eller business)

Går det att söka på de olika klasserna i ITA matrix? Jag lyckades inte.

Det finns ingen United services till MVY. Sen är EWR-ACK är singel-cabin. Så bästa deal är Open-Jaw: ARN-NYC, ACK-ARN som hamnar på 20.000kr. Kolla via Google Flights.
 

SK989

Medlem
Om du köper separata biljetter till/från USA resp. mellan New York och Marthas Vineyard / tillbaka till NYC från Nantucket blir det mycket billigare, om du ska övernatta i New York och inte behöver ha genomgående biljett. Kika på Jet Blue som har bra priser mellan NYC och Marthas resp. Nantucket, men visst inga poäng för Jet Blue.

Finns även direktfärja mellan Nantucket/Marthas Vineyard och New York, tar ca 6 timmar.
 
Last edited:

Senator

Moderator
Om du köper separata biljetter till/från USA resp. mellan New York och Marthas Vineyard / tillbaka till NYC från Nantucket blir det mycket billigare, om du ska övernatta i New York och inte behöver ha genomgående biljett. Kika på Jet Blue som har bra priser mellan NYC och Marthas resp. Nantucket, men visst inga poäng för Jet Blue.

Finns även direktfärja mellan Nantucket/Marthas Vineyard och New York, tar ca 6 timmar.

I business? Har du några exempel? Jag får billigaste ARN-NYC runt 19.000kr medan ARN-ACK till 20.000kr
 
Toppen