Senaste nytt

PLUS efter två år... funkar det inte ganska bra?

Det där varierar nog ganska kraftigt beroende på vilken linje vi talar om och när du bokar biljetten ifråga. Men visst, det finns ibland exempel där Plus t.o.m. är billigare än ekonomi. Tittar vi på den linje jag åker oftast, CPH-ARN, så brukar det vara betydligt större skillnader. Se t.ex. nedan (tog ett datum långt fram i tiden för att göra en rättvis jämförelse). Är det värt en tusenlapp extra?

Instämmer verkligen här de avgångar jag åker är det ofta 1000-1800 kr i skillnad och när biljettpris i Go är under 50% av priset i Lo-Plus kan man ju i händelse av avbokning eller ombokning "vaska" biljetten. Tyvärr är ju oftast Go priset mycket högre närmare avgång men det är ofta Plus också så många gånger blir det ändå billigare att slänga en billig biljett och köpa en ny "dyrare billig" biljett.
 

FFlash

Medlem
Själv tycker SAS PLUS koncept är himla bra. Även om jag har Guldkort och därmed redan en stor del förmåner "gratis" så tycker prissättning vs. flexibilitet som man får med PLUS är redan värt det inom Europa. Åtminstone med mina resemönster. Däremot om jag inte hade Guldkort så då skulle jag inte ens titta på alternativ för de peng som man får lounge etc. Det är ju såklart inga business eller lyxbiljett vi pratar om, men priserna är också betydligt förmånligare är andra bolags businesspris
 

maswan

Medlem
Min gissning angående seatblock: De vill inte flytta på personer som har fått/valt säte vid incheckning, och det är många i Plus som reser på pendelkort eller av annan anledning bokar <22h i förväg, speciellt inom norden. Därför får grånsen sitta där de gissade att den borde sitta enligt bokningsläget ett dygn innan avgång.
 

Agö

Medlem
Så här borde det se ut i Plus, SK400 imorgon. Här har man tagit rejält med höjd för sent inkommande pax.

upload_2015-10-21_14-46-3.png


upload_2015-10-21_14-46-27.png


upload_2015-10-21_14-46-59.png
 

Roger J

Medlem
Plus på ATR (jet time) när man bara kan välja på rad 20 (säten som är längst bak och en sämre modell än övriga, lutar lite framåt och går inte att justera) och det är massa tomma rader i Go eller personer som sitter själva på rader...
Så här var det ju tidigare med Economy Extra och Business också i och för sig. Verkar krångligt att flytta gränsen när avgång närmar sig...?
 

Canadien

Medlem
Jo, man kan väl konstatera att på huvudstadstriangeln CPH-OSL-ARN-CPH så är Plus inte speciellt mycket Plus-känsla, sällan seat block och överlag lite service eftersom det är kort flygtid och ofta stor pluskabin. ATR är ju också ett kapitel för sig.

Ju färre rader plus desto bättre service skulle jag anta. Hade en resa för några veckor sedan med enbart en rad plus i "Grisen". Seatblock fanns för alla(1) 4 resenärer och gott om tid att ta hand om oss.
 

trekker

Medlem
Ibland ar Plus bra och ibland daligt. Det beror ju mest pa vad for CC man far och hur fullt flyget ar.

Betalar jag biljetten sjalv brukar jag boka i Plus om det inte ar mer an ca 500 kronor dyrare pa europaflygningar. Detta for att fa lite batter comfort och nagot att ata. Ibland nar jag inte ar saker pa om jag kommer behove aka eller inte bokar jag ocksa i Plus, dock ar ju detta lite dumt ibland da man far tillbaks ganska mycket av biljettpriset aven om man bokat i Go nar man avbokar.

Sen ar det ju enorm skillnad pa vilka rutter man aker, t ex sa var Plus pa HEL-ARN helt onodig da flygtiden var ca 30-40 minuter och i princip aldrig seat block.
 

Johan Hbg

Medlem
Jag tycket plus är super, kan de bara skärpa till servicen så den blir jämnare så är allt bra. För det mesta väldigt prisvärd produkt också.
 

perhall

Medlem
Intressanta åsikter. Från LHR i tisdags kväll var det ca 10 rader Plus och ca 15 PAX där. I Go 4 per rad hela vägen bak.
Jag skulle säga att jag har SB i 80-90% av fallen. Flyger ofta lite udda tider typ 9.30 eller 14.30 eller 21...
Kul forum här. En medlem som inte förkortar trådskaparen men väl SB:)
PH
 
  • Gilla
Reactions: Gus

ahh

Medlem
Jag tyckte Plus var en lysande produkt, men efter att poängintjäningen ändrades så har värdet sjunkit något tycker jag. När det skiljer 1-2000 kr mellan Go och Plus är det svårmotiverat att ta den extra kostnaden. Inter-Europa är det väl något mer värt med fri dryck/mat ombord men inom Norden är det inte särskilt prisvärt.
 
Toppen