Senaste nytt

PLUS efter två år... funkar det inte ganska bra?

ARNBER

Medlem
För mig personligen och jag tror för många som resa i tjänsten och som inte få åka business har lanseringen av SAS PLUS inneburit ett stort förbättring. Med tanken på poängutdelnig och pris hade jag aldrig uppnått Guld (och numera Diamond i år) utan PLUS. Även de största kritikerna (finns massa av såna här) måste inse att SAS PLUS (och till och med SAS Go) ger bra mycket poäng om man jämföra med tex. LH (se utdelning i P klass). Sen tycker jag om att få välja från menyn. Att servicen är inte business-like stör mig inte, jag gillar den "skandinaviska, vänliga, informella" attityden. Håller dock med om att seatblock skulle vara bra. Min slutsats är att man blir besviken om man förvänta sig en business produkt a la SWISS, men som PE är PLUS en riktig bra produkt (jämföra också till PE hos United). Fanboy out ;)
 

Agö

Medlem
Jag tror att nyckeln ligger i att man differentierar produkterna. Det gör man förstås ytterst i det, och som också nämnts, att SAS Plus är avbokningsbar och i viss mån flexibel. Däri ligger det primära värdet för mig och det är därför jag inte flugit Go alls under 2015 (jag reser mest i tjänsten men även en del privat).

När det gäller den mjuka produkten finns det flera förbättringsområden. Trådstartaren talar om att CC hänger in kavajen åt en. Det har aldrig hänt mig. Trådstartaren talar vidare om att man kan äta och dricka hur mycket man vill. Det är förstås sant (i den mån maten inte tar slut, läs reportaget @Jacob skrivit) men enligt min mening håller det som serveras ombord alltför låg kvalitet (det är, återigen enligt min uppfattning, oftast undermåligt, ibland rentav oätligt), därtill är variationen för dålig. Trådstartaren menar också att SB (nästan) alltid ges i Plus. På forumet finns åtskilliga rapporter om att SAS Plus sitter packat medan det i Go rentav är luftigt. Det är förstås oacceptabelt. Vill man differentiera produkterna kan detta vara en framkomlig väg. SB är ju inte något som ingår i SAS Plus men prioritet bör ges till resande i denna klass. Någon nämner skillnaden i poäng. Jag tycker att den ska öka mellan klasserna. Eftersom det är svårt att sänka låg Go ännu mer så bör följaktligen Plus öka något.
 

Agö

Medlem
För mig personligen och jag tror för många som resa i tjänsten och som inte få åka business har lanseringen av SAS PLUS inneburit ett stort förbättring. Med tanken på poängutdelnig och pris hade jag aldrig uppnått Guld (och numera Diamond i år) utan PLUS. Även de största kritikerna (finns massa av såna här) måste inse att SAS PLUS (och till och med SAS Go) ger bra mycket poäng om man jämföra med tex. LH (se utdelning i P klass). Sen tycker jag om att få välja från menyn. Att servicen är inte business-like stör mig inte, jag gillar den "skandinaviska, vänliga, informella" attityden. Håller dock med om att seatblock skulle vara bra. Min slutsats är att man blir besviken om man förvänta sig en business produkt a la SWISS, men som PE är PLUS en riktig bra produkt (jämföra också till PE hos United). Fanboy out ;)
Fast den relevanta jämförelsen bör vara mot SAS Go. Är skillnaderna mellan klasserna så pass stora att det är motiverat att åka SAS Plus? Mitt svar är nej om det inte skulle vara för att jag har ett starkt behov av flexibilitet i tjänsten och privat. Det gäller även poängintjäningen.
 

Jones

Medlem
Sitter i loungen o väntar på min SAS Plus-flight...Åker SAS Plus ungefär varannan vecka intra-Norden. Jag tycker jag får det som jag förväntar mig och därmed fortsätter jag. Det är så enkelt. Det är flexibiliteten jag vill åt. Sedan är baspoängen trevliga - hade nog fått anstränga mig för att behålla EBD annars. Visst kan jag bli riktigt trött på bristen på mat - cafevagnen är i mitt tycke inget kul. Har vant mig äta riktigt snabbt i loungen istället. Jag åker även en del Norwegian men grundläget är Plus. Eftersom jag nästan alltid åker med fullbokade flighter är det aldrig seatblock, varken i Plus eller Go. Däremot får jag ibland ett ledigt säte bredvid på Norwegian eftersom de flighterna ofta är mindre fulla. Men som sagt. Jag tillhör skaran som utifrån mina förväntningar o val är nöjd med SAS, annars skulle jag välja annat bolag.
 

ARNBER

Medlem
Fast den relevanta jämförelsen bör vara mot SAS Go. Är skillnaderna mellan klasserna så pass stora att det är motiverat att åka SAS Plus? Mitt svar är nej om det inte skulle vara för att jag har ett starkt behov av flexibilitet i tjänsten och privat. Det gäller även poängintjäningen.

Ok, då jämföra vi GO med PLUS
Poängutdelningen är ca 3 gånger bättre (mycket viktig om man inte resa business i tjänsten och måste samla poäng för att uppnå guld)
PLUS ger tillgång till lounge (bra om man vill ha ett möte innan flyget, vila lite, etc)
Flexibilitet
Mat (antigen i loungen eller på flyget)
Priobagage (jag vet...)
Allt för ca. 500 SEK mer... vet att PLUS har blivit ett uppskattat produkt bland mina kollegor.

Men vi är alla olika :)
 

Dr. Miles

Expert
För mig personligen och jag tror för många som resa i tjänsten och som inte få åka business har lanseringen av SAS PLUS inneburit ett stort förbättring. Med tanken på poängutdelnig och pris hade jag aldrig uppnått Guld (och numera Diamond i år) utan PLUS. Även de största kritikerna (finns massa av såna här) måste inse att SAS PLUS (och till och med SAS Go) ger bra mycket poäng om man jämföra med tex. LH (se utdelning i P klass). Sen tycker jag om att få välja från menyn. Att servicen är inte business-like stör mig inte, jag gillar den "skandinaviska, vänliga, informella" attityden. Håller dock med om att seatblock skulle vara bra. Min slutsats är att man blir besviken om man förvänta sig en business produkt a la SWISS, men som PE är PLUS en riktig bra produkt (jämföra också till PE hos United). Fanboy out ;)
Det är få Business class biljetter inom Europa som erbjuder full flexibilitet (full återbetalning), rimligt pris och bra produkt ombord.

Lufthansa gruppen ändrade prissättning av Business class inom Europa sedan oktober 2015 så att man får full återbetalning så länge du är bokad i betald Busienss class.
Däremot deras priser ligger från ca 6.000 SEK inkl. skatter eller uppåt jämfört med SAS Plus som kostar från ca 1.800 SEK inkl. skatter och uppåt.

Då blir jämförelsen mellan päron och äpple. SAS Plus är fortfarande Premium Economy, inte Business class.
 

mha321

Medlem
Jag flyger mest inom norden eller nordeuropa (max 2.5-3 timmars flygtid, specifikt inte medelhavsdestinationerna).

På intra norden är det enbart flexibel biljett som är intressant för mig som ebd. Det enda andra man får är ju i princip wasa knäcke - no further comments. Ser dock absolut att det kan bara en bra produkt för folk som inte har status.

På Europa struntar jag ärligt talat i maten. Det är trevligt med snacks och där gillar jag "välja från vagnen" konceptet. Ibland blir det matlådan och det har faktiskt hänt att den varit helt ok, men ofta är den kass.

Däremot skulle man väldigt lätt kunna göra den produkten bättre. Seat block är den stora missen tycker jag (spelar mindre roll på norden, men på ett par timar långa). Med tanke på att de kan flytta skylten är det löjligt att det ska kosta mer att köpa till seat block i plus än i Go. Skapade de en produkt där jag kunde lägga till den på min plus biljett enkelt (direkt ni bokningen) och tog ett par hundralappar för det (ingår i dyraste klasserna tex) så skulle de garanterat dra in mer pengar på mig.

Men visserligen blir det väl så att om man faktiskt betalar för det så måste de ge seat block och inte släppa in andra. Men dynamisk prissättning baserat på tillgängligheten i *Go* löser ju det...

Annars tycker jag en av svagheterna är ojämnheter i Crew. Jag hade en tor till Paris i plus för ett par veckor sedan, där det var superbra Crew på båda riktningarna. Detta i kombination med seat block är absolut en vinnare. Men alltför ofta så är det mer en "meh" upplevelse, som det ofta rapporterats om här inne. Och det minskar definitivt sannolikheten att jag bokar den igen...
 

Agö

Medlem
Poängutdelningen är ca 3 gånger bättre (mycket viktig om man inte resa business i tjänsten och måste samla poäng för att uppnå guld)
Nu jämför du låg ekonomi med låg Plus. Jämför du hög ekonomi med låg Plus är skillnaden mindre (vilket förstås kan vara motiverat utifrån priset på biljetten men ändå).
PLUS ger tillgång till lounge (bra om man vill ha ett möte innan flyget, vila lite, etc)
Det är en fördel. Lägg därtill FT. Men detta har i vart fall jag ändå.
Korrekt (fri avbokning) men med modifikation när det gäller ombokning. Bokar du låg Plus är det i princip omöjligt att boka om utan tilläggskostnad (och snälla gateagenter) i sent skede.
Priobagage (jag vet...)
Ja, du vet. ;)
Allt för ca. 500 SEK mer.
Det där varierar nog ganska kraftigt beroende på vilken linje vi talar om och när du bokar biljetten ifråga. Men visst, det finns ibland exempel där Plus t.o.m. är billigare än ekonomi. Tittar vi på den linje jag åker oftast, CPH-ARN, så brukar det vara betydligt större skillnader. Se t.ex. nedan (tog ett datum långt fram i tiden för att göra en rättvis jämförelse). Är det värt en tusenlapp extra?

upload_2015-10-21_9-44-9.png
 
Toppen