Platstillgång i första klass på American och British Airways (Bonusresa)

Diskussion i 'British Airways, Executive Club' startad av EricT, 30 Juli 2012.

1. EricT

EricT Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag tycker att det verkar som om British Airways den sista tiden dragit ner antal tillgängliga stolar som går att boka för Avios. Stämmer detta och vet någon om de planerar ytterligare åtstramningar?

Tidigare var JNB verkligen enkelt att få uppgradera ofta flera månader i förväg. Nu är det mycket svårt och stolarna släpps några dagar i förväg trots att det inte alls ser särskilt uppbokat ut när man kollar platstillgång. Jag har även märkt detta på andra destinationer som jag tidigare åkt i F.

Nu kan man ofta även boka American Airlines F direkt på British Airways´s sida när man ska boka till USA. Är American Airlines i First något att ha ? (över Atlanten) Går det att jämföra med British Airways? Det verkar som om det nästan alltid finns fler eller finns platser! (där British Airways själva inte har platser)

Last edited: 30 Juli 2012
  2. Concorde

Concorde Founding Member

Land:
    Sverige Sverige
    Undvik American Airlines F!
    Award seats har varit svårare att hitta sista året. Definitivt färre stolar, framförallt när man kollar i förväg. Ofta öppnar det upp ett par veckor före avgång. Vissa destinationer som CPT, EZE, Karibien m.m ryker direkt 330 dagar i förväg när award seats släpps. Har man lite flexibilitet och tålamod brukar det lösa sig.

3. EricT

EricT Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack. De kommer inte att öka antalet reward seats tror du?

Misstänkte att American Airlines First är kass. Endast flugit American Airlines inrikes i F och det är verkligen katastrof. Ingen som har ett reportage på gång om American Airlines First så man kan se skillnaden?

4. Bamsefar

Bamsefar Medlem

American Airlines First är bara bredare stolar, och kanske bättre mat då, men ingenting jämfört med t.ex. British Airways First - det är som om American Airlines First är kvar på 90-talet...

Som Concorde skriver: UNDVIK !

5. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nja, nu tycker jag ni är ganska hårda mot American Airlines. Jag kan hålla med om att BAs första generellt sett är bättre men om valet står mellan att få reward-seats i BAs Club mot AAs Första klass skulle jag nog välja det senare.

Nu var det några år sedan jag flög British Airways First men jag tyckte nog stolarna i American Airlines First faktiskt var bättre. Maten och vinerna var däremot bättre i British Airways. Och servicen - men det är ju dessvärre inte så ovanligt när det kommer till American Airlines.

Och det går INTE att jämföra American Airlines First inom USA med American Airlines First på långdistans. Det är två helt olika produkter.

6. henrik l

henrik l Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ska försöka klippa min 2-4-1 till NYC i november. Vilken policy har British Airways när de släpper sena stolar i F? När jag ligger och bevakar ser jag att tendensen är att det vekar finnas från "imorgon" till 4-6 dagar framåt, medan + 1 vecka framåt brukar det inte finnas.

7. EricT

EricT Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vet ej vad de har för policy. Jag tycker tillgängligheten är sjukt dålig nu. Tittar för nästa vecka i F till NY. Flygen är inte särskilt bokade ens när man kollar på expertflyer. De verkar nästan bara finnas American Airlines biljetter.

8. Concorde

Concorde Founding Member

Land:
    Sverige Sverige
    Menar du veckan som börjar om ett par timmar, eller nästa igen?
    OS i London som slutar idag är troligen ett stort skäl till att man håller inne på Award seats. Kan hända att dom säljer dom för cash istället.
    Men jag håller med dig, även rutter som historiskt alltid haft award seats i Club och F, som JFK, är extremt svåra att hitta.

Skriver du JFK eller NYC i flygplats fältet? NYC hittar även EWR, som oftare har award seats.

9. EricT

EricT Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det är märkligt hur British Airways erbjuder sina platser.

Söndagen den 2 sept är jag bokad på British Airways 112 fr JFK-LHR. Just nu 4 passagerare i F och inga uppgraderingar erbjuds.

De erbjuder 2 F på British Airways 116 samt 1 F på British Airways 172. Dessa plan har redan 8-9 passagerare i F. Borde de inte vilja ha fler på BA112?

När jag åkte till Miami var det endast 2 passagerare tills 2 dagar innan. Då ringde jag och de trasslade hela dagen med någon revenue department innan de uppgraderade oss. På flyget var det dock 12 av 14 platser fulla och de som satt bakom oss hade också uppgraderat (säkerligen de andra med). Mycket märkligt, då de aldrig erbjöd fler platser via hemsidan.

10. Concorde

Concorde Founding Member

Land:
    Sverige Sverige
    Som tidigare sagt, vad EF visar är ofta inte verkligheten och algoritmerna som ligger bakom reward seats tittar på mycket mer data än vad British Airways är villiga att sälja på en viss flight. Mao: det är ett mysterium :)

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!