Senaste nytt

Platser i business class på SK996 sön 3 juli 14.55

Jacob

Medlem
Att alla bokningsklasser står som 0 innebär, som Gnopps skriver, egentligen endast att man inte vill sälja några fler biljetter, inte nödvändigtvis att planet är fullbokat.

Jag tittade på seat maps för ditt flyg och business class har ännu ganska många stolar som inte är reserverade, economy extra har inte en enda ledig plats, medan economy class fortfarande har några lediga ej reserverade stolar.
Jag gissar att de flesta som köper en business class biljett får en sittplats reserverad automatiskt vid bokning, medan så nog inte är fallet i economy class.

Jag skulle personligen tippa på att planet är så gott som fullbokat men att de sålt fler biljetter i economy class än det finns sittplatser och därmed behöver uppgradera folk.
Finns det passagerare som frivilligt vill betala för uppgradering, men poäng eller pengar, går dessa förstås först.
Sedan sker uppgraderingarna efter status, så pandion och guld först och sedan silver.
 

Kristofer

Medlem
Har kikat lite på Expertflyer angående min flight CPH-BKK om några veckor. Noterar att de lediga platserna i Economy flyttas runt hej vilt, det har sett olika ut varje gång jag kollar. Vad beror det på?

Hur fungerar det förresten med platsreservationer och överbokning? På t ex SAS långlinjer reserveras ju även sätena i Economy. Innebär det att flera personer faktiskt kan välja samma säte när de bokar? Jag menar, på Europalinjerna är det ju enklare. Problemet uppstår ju där först vid checkin; om det återstår personer när hela planet är seatat. Men på långlinjerna kan ju alla välja säte ett halvår innan avgång liksom?
 

agehall

Medlem
Intressant! Jag har iofs kopt en upgrade fran optiontown men funderare pa att anmala mig pa SAS hemsida ocksa. Blev dock lite tveksam till det for jag vet inte hur det pavarkar min chans med optiontown. Eftersom man masta anmala sig pa SAS hemsida 24h innan medans optiontown kan informera an sa nara som 4 timmar innan gor det ju heller inte lattare :)

Ja, det "påverkar". Om du gör en confirmed upgrade till business via SAS hemsida så finns det ju inget för OT att uppgradera dig från. Om du begär uppgradering via SAS hemsida så vet du direkt om du kan få det eller inte. Du kommer att se hur mycket poäng det kommer att kosta innan du säger OK. Tyvärr möts man oftast av ett felmeddelande som säger att det inte finns några platser.. :(
 

Ericel

Medlem
Kan ju meddela att jag blev uppgraderad av Optiontown, så resonemangen här var ju helt riktiga :) Planet i princip 100% fullsatt.
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Kan ju meddela att jag blev uppgraderad av Optiontown, så resonemangen här var ju helt riktiga :) Planet i princip 100% fullsatt.
Kanon!

Hade faktiskt tänkt att be dig rapportera tillbaka hur det gick.
Det gör trådarna så mycket mer användbara när vi kan få bekräftat att den info och de tips vi ger verkligen stämmer med verkligheten. :)
 

Roger J

Medlem
Hur fungerar det förresten med platsreservationer och överbokning? På t ex SAS långlinjer reserveras ju även sätena i Economy. Innebär det att flera personer faktiskt kan välja samma säte när de bokar? Jag menar, på Europalinjerna är det ju enklare. Problemet uppstår ju där först vid checkin; om det återstår personer när hela planet är seatat. Men på långlinjerna kan ju alla välja säte ett halvår innan avgång liksom?

När alla säten i Economy är tagna går det inte för fler passagerare att välja säte. Jag har sett både en helt full seatmap och att seatmapen inte går att få fram ("Det är inte möjligt att välja säte för detta flyg just nu").
Om det fortfarande ser ut så när du checkar in får du "GATE" på boardingkortet istället för ett sätesnummer. Brukar betyda uppgradering i slutändan.
 
Toppen