Senaste nytt

Planering för first first (bröllopsresa) 2019/2020

Jag hoppas kunna få hjälp ifrån andra mer kunniga och erfarna personer med att få ihop ett helt upplägg för en resa i first class för mig och min fästmö (som enligt planen åtminstone då är min fru ;)). Planen är att resan ska gå i slutet 2019 eller början 2020.

Jag behöver lite råd delvis kring hur man bäst planerar men också hur jag nu, mer än 12 månader innan, ska lägga upp det med kreditkort och liknande för att få allt så effektivt som möjligt. Ska försöka att sammanfatta mina frågor längst ner för det här blir rätt mycket text...

Som bakgrund, jag har under flera år flugit mycket privat, nästan uteslutande med SAS och *A så jag har EBG och just nu drygt 180k bonuspoäng på kontot (jag har också en hel del poäng på ett Amex som jag ska föra över till Eurobonus är tanken). Min kvalificeringsperiod håller just på att nolla sig 1 Augusti och jag har kvalificerat in EBG för ett år till.

Men i Augusti flyttar jag till Sverige, och jag kommer gå ifrån att flyga cirka12 gånger om året eller mer till att bara flyga för semesterresa och kanske någon enstaka jobbresa (som jag inte vet om jag kan få i *A till att börja med, så vågar inte räkna på det för poäng). Det gör att jag behöver fundera på om det värt att försöka behålla EBG? Jag är öppen för att ev göra en MR om så behövs men jag vill inte behöva lägga alltför mycket tid och pengar på en MR för att få ett EBG som jag sedan ändå bara kommer använda ett fåtal gånger om året, då kan jag lika gärna spara pengarna på min MR och flyga biz när det väl är dags att flyga tänker jag. Tankar kring detta välkomnas!

Men sen har vi då det här med bröllopsresan, eftersom jag har en hel del poäng vill jag ju använda dem innan de går ut, då kändes first class med LH som extremt lockande. Men för att få maximal effekt med detta tänker jag att jag behöver skaffa ett SAS Amex för att sen försöka få ihop en 2-4-1 voucher med det. Det känns inte orimligt att få till den spenden på kortet. Rimligen skaffar jag då det så fort jag är i Sverige igen (så i början av September). Detta ger mig då också 20k poäng, så då behöver jag 25k för att få ihop det där guldkortet (plötsligt blev uppförsbacken mycket mindre!).

Samtidigt har jag fått ett tips om att också titta på SAS Mastercard, då kan jag i teorin dra ihop 12k poäng till (även om jag inte är säker på att jag kan skaffa det innan September så då blir det 11k poäng som max för kvalificeringsåret). MC tas väl också på lite fler ställen så jag tänker att då kan man ha Amex som förstakort och MC som andrakort vilket förhoppningsvis betyder att det är sällan man måste betala med Visa och inte få poäng alls. Någon annan som har ett sånt upplägg? Tankar kring det? Direkt är det ju flera tusen om året bara i kreditkortsavgifter...


Sen behöver jag lära mig mer om hur man bokar en first award men jag har sett att det finns klistrade trådar så jag börjar där och återkommer lite längre fram. I nuläget är det mest kreditkorten som är intressanta för att få ihop den där 2-4-1 och ev ett nytt EBG även med nytt resmönster (om det är värt det).


Så, sammanfattat:

Jag kommer ha svårt att hålla EBG med nytt resmönster, är det ens värt att försöka? Jag lutar nog mot att det inte är det (även om det tar emot:eek:). Jag har många år kvar till EBG for life (har väl haft det 4 år nu?) så det är nog inte realistiskt att satsa på det.

Amex platinum för att få ihop 2-4-1 voucher för en first first känns viktigt, är det något annat jag kan göra för att göra det mer effektivt?

Är det värt att ha både Amex och MC? Det gör det lättare att nå ett EBG, men är poängen verkligen värda det? Jag har inte erfarenhet av kreditkortssamlande sen innan så det här är rätt nytt för mig.



Tackar på förhand för råd och tankar!
 
Först får jag passa på att gratulera till det framtida giftermålet!

Ang EBG så tycker jag att du har en bra slutsats där; flyger du inte tillräckligt mycket för att dra nytta av star alliance-gold så blir det vettigare att flyga business de gånger du väl flyger. Jag skulle säga att skillnaden inte är särskilt stor, exempelvis Lufthansas businesslounger vs Senatorlounger och SAS Lounge vs SAS Goldlounge osv. Därtill får ju du betydligt större flexibilitet vad gäller val av flygbolag.

Amex som huvudkort och MC som andrakort är förmodligen den vanligaste setupen. Men om du inte behöver statusen så kan SAS EuroBonus World Mastercard vara ett alternativ till SAS EuroBonus World Mastercard Premium. Årsavgift 395 kr vs 1495 kr. Men det beror också på hur mycket du spenderar på kreditkorten per år. Förutom ev intjäning till status så tjänar man ju också in poäng som man kan använda till trevliga resor (till exempel i business då om du inte har kvar statusen).

Ang Amex så är det inte Platinum du ska ha om du vill ha voucher utan antingen Premium eller Elite. Premium ska du ha om du har en spend på 150-299 tkr per år och Elite om du har högre spend än så (mycket förenklat). Årsavgift 1000 kr för Premium och 4000 kr för Elite.

Allt beror i slutändan på två saker; dels hur mycket du spenderar på de olika korten och dels hur mycket du värderar statusen till.
Med Amex Elite får du 20 000 baspoäng per år och med SAS MC Premium får du 12 000 baspoäng per år, så då har du 32 000 baspoäng bara där. Å andra sidan har du 4000 + 1495 kr i årsavgifter. Å tredje sidan har du högre poängintjäning som kanske eller kanske inte gör att det är värt det oavsett om du får status på köpet eller inte.
 
Tack för det!

Jag tror spontant att det känns bättre att jaga 2-4-1 i nuläget och då tror jag inte vi kommer upp i spend på 300, så kanske är det då premium jag ska sikta på. Ska kolla lite på länken och se!

Sen är väl också frågan hur långt jag kommer på poäng, men skulle tro att jag inte kommer ha ihop nog med poäng för att egentligen klara av att få ut så mycket kul i formen av bonusresor med mitt nya resmönster.
 
Grattis till stundande giftermål och kul idé! Vi gjorde något liknande även om det har stannat vid business class (än så länge, resan är inte gjord än så uppgraderingsmöjligheten finns fortfarande).

Mitt tips är att se till att allt kring bröllopet tas på kort som ger poäng. Jag gjorde några nybörjarmisstag i början genom att bara ha AmEx och inte SAS MC. Förlovningsringarna drogs därmed på ”fel” kort eftersom juveleraren inte tog AmEx. Åtgärdades inför vigselringen...
En rejäl fest sedan, som betalas med AmEx, så är nog vouchern nära.
 

Berglund

Medlem
@crazy voyager
Amex Elite och SAS Mastercard Premium, så har du 32 000 statuspoäng och behöver helt sonika bara flyga in 13 000 baspoäng själv, visst, justera med något tusental poäng upp och ned beroende på när du kan skaffa Mastercardet. Flyger du SAS Go till exempelvis Miami, Los Angeles eller San Francisco får du med din nuvarande guldbonus minst 11 250 baspoäng totalt för en sådan resa och på kampanj går den att få ner mot 3200 kronor tur och retur.

Är du bara ute efter Amex vouchern kan du få Amex Premium på kampanj just nu för 0 kronor i avgift första året. Oavsett Amex Premium eller Amex Elite, får du din första voucher vid 150 000 kronor i spendering och på Amex Elite får du din andra vid 300 000 kronor i total spendering. Tänker du dig att försöka boka en First resa för poäng är det min absoluta rekommendation att jaga ihop en voucher eftersom du annars lär behöva jaga poäng som en fullständig tok.

Amex Premium ger 15 Eurobonuspoäng per spenderade 100 kronor.
Amex Elite ger 20 poäng per spenderade 100 kronor.
 
@crazy voyager
Amex Elite och SAS Mastercard Premium, så har du 32 000 statuspoäng och behöver helt sonika bara flyga in 13 000 baspoäng själv, visst, justera med något tusental poäng upp och ned beroende på när du kan skaffa Mastercardet. Flyger du SAS Go till exempelvis Miami, Los Angeles eller San Francisco får du med din nuvarande guldbonus minst 11 250 baspoäng totalt för en sådan resa och på kampanj går den att få ner mot 3200 kronor tur och retur.

Är du bara ute efter Amex vouchern kan du få Amex Premium på kampanj just nu för 0 kronor i avgift första året. Oavsett Amex Premium eller Amex Elite, får du din första voucher vid 150 000 kronor i spendering och på Amex Elite får du din andra vid 300 000 kronor i total spendering. Tänker du dig att försöka boka en First resa för poäng är det min absoluta rekommendation att jaga ihop en voucher eftersom du annars lär behöva jaga poäng som en fullständig tok.

Amex Premium ger 15 Eurobonuspoäng per spenderade 100 kronor.
Amex Elite ger 20 poäng per spenderade 100 kronor.

Ja att dra ihop en 2-4-1 är nog en förutsättning, lyckas inte det blir det nog att sänka ribban till business istället, och det är ju inte lika kul!;)

Än så länge tror jag att ett Amex premium är den mest rimliga vägen, det är tyvärr så att det är väldigt dyrt att behålla EBG nu när jag minskar mina resor väldigt mycket jämfört med tidigare är.
 
Hej på er!
Nu har vi tagit oss till året efter och bara några dagar kvar till bröllopet!

Med allt på gång väljer jag därför att slänga på lite mer jobb och funderar på bröllopsresan ;)

Sammanfattat, vi har fått en 2-4-1 som dök upp rätt nyligen.
Jag har drygt 260k EB-poäng, sambon (snart frun) har nog inte särskilt mycket alls (kanske 20k? om ens det).

Jag har trillat ur EBG med besked, det är väl giltigt till slutet av september tror jag (är ju någon månads överlapp på kortet) men sen blir jag EBS för nästa år.

Målet är fortfarande lufthansa first om vi kan få till det. Jag har förstått att man behöver boka award-business och sen försöka uppgradera till först när awards släpps (normalt typ 14 dagar innan avfärd).

Vi vill gärna åka från frankfurt för att få tillgång till FCT och biltransfer (som del av upplevelsen). Sannolikt åker vi ner på separata biljetter dagen innan så en avgång vid på eftermiddagen vore perfekt, så kan vi få gott om tid i FCT.

Jag har spanat på Bangkok, då vi funderar på en "sol-och-bad"-inriktad resa.

Problemet är att när jag söker via t.ex. lifemiles har jag svårt att hitta award-resor, jag har tittat på främst februari (men vi kan vara flexibla med datumen för att få ihop detta). Är jag för sent ute redan? Eller finns business reward inte släppta än?

Återigen tacksam för all hjälp jag kan få, har inte alls koll på det här så har försökt googla och läsa mig till så mycket jag kan men det har inte alltid varit helt lätt. :)
 
Jag undrar om någon kan ge en nybörjare lite tips på vägen?
Jag har sökt och läst och tror mig förstå att normalt släpps lufthansa business awards 6 månader innan. Jag har letat efter biljetter främst FRA-BKK men jag går bet. Jag tittar i slutet på februari-början på mars med en reslängd på ca 10-14 dagar.

Jag hittar en del i ekonomi, men ingenting i business. Varken på SAS hemsida eller via AwardFares. Är jag för sent ute? Är jag för tidigt ute?

Vad är enklaste sättet att övervaka när biljetterna släpps? Jag har vart inne och sökt med både lifemiles och united men det verkar inte finnas något enklare sätt än att man manuellt är inne och söker någon gång i veckan?

All hjälp uppskattas som alltid mycket! Just nu har jag svårt att hitta några business awards med lufthansa alls som är hyfsat i framtiden, jag kan se en del kommande veckorna men ingenting längre fram i vinter. Har jag missat något?
 
Toppen