Senaste nytt

Planering av en jorden runt resa

ARN-MIA

Medlem
Någon som kan hjälpa till med en kreativ routing med en DONE3 från BUD?

Jag vill gärna besöka NYC,MIA, LAX, SIN, NRT. Om jag har förstått rätt så kan jag med en DONE3 besöka 3 världsdelar med totalt 16 stopp och jag gissar att utgångspunkten räknas som en, och därefter kan jag peta in Nordamerika och Asien som mina två andra. Eller kan jag ex. utgå från AMM och räkna Europa, Nordamerika och Asien som 3 stopp?

Jag har fattat tycke för BA och gått med i Executive Club och ser gärna att routingen ger maximalt med Avios. Vad jag har läst så är intjäningen lika bra med BA som med någon utav deras partners?

Har lite svårt att få ihop det till en bra peng då jag leker runt på oneworlds hemsida så hamnar priset ofta på 100.000 SEK. Något speciellt jag ska tänka på med routingen eller när jag leker runt med verktyget?
 

Elsson

Medlem
Någon som kan hjälpa till med en kreativ routing med en DONE3 från BUD?

Jag vill gärna besöka NYC,MIA, LAX, SIN, NRT. Om jag har förstått rätt så kan jag med en DONE3 besöka 3 världsdelar med totalt 16 stopp och jag gissar att utgångspunkten räknas som en, och därefter kan jag peta in Nordamerika och Asien som mina två andra. Eller kan jag ex. utgå från AMM och räkna Europa, Nordamerika och Asien som 3 stopp?

Jag har fattat tycke för BA och gått med i Executive Club och ser gärna att routingen ger maximalt med Avios. Vad jag har läst så är intjäningen lika bra med BA som med någon utav deras partners?

Har lite svårt att få ihop det till en bra peng då jag leker runt på oneworlds hemsida så hamnar priset ofta på 100.000 SEK. Något speciellt jag ska tänka på med routingen eller när jag leker runt med verktyget?

Du kan ha max 16 flighter totalt så om du har anslutningar där du inte tar ett stopp så minskar antalet möjliga stopovers.

Enligt Oneworld är Europa och Mellanöstern samma zon och start zonen räknas som första kontinenten av 3.
 

ARN-MIA

Medlem
Du kan ha max 16 flighter totalt så om du har anslutningar där du inte tar ett stopp så minskar antalet möjliga stopovers.

Enligt Oneworld är Europa och Mellanöstern samma zon och start zonen räknas som första kontinenten av 3.

Lysande, då slipper jag klicka på en *ONE4
 
Last edited:

ARN-MIA

Medlem
Nu har jag kommit en bit på vägen i planeringen, men jag behöver er hjälp med lite frågetecken och synpunkter.

Den routingen som jag funderar på just nu är följande:

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Någon som har förslag på ett bättre routing som ger mer miles eller större upplevelse? (Så som det ser ut nu så är ingen utav flighterna med QF)

Jag har tänkt kreditera allt till BAEC och anledningen till det är att jag har ARN som bas och oftast bara flyger privat till Usa 2-3 gånger om året. Enligt BA.com hinner jag bli guld på denna RTW resan förutsatt att statusen höjs allt eftersom på min resa?

Om jag bestämmer mig för att köpa en *ONE3 från KRT, hur gör man själva bokningen? Kan jag göra det via oneworlds planeringsverktyg och det debiteras det priset som syns även fast jag bor i Sverige, men startar resan från KRT?

När jag närmar mig slutet på min RTW kan jag då skippa den sista flighten mellan AMM-KRT och flyga till ARN utan att det utlöser några problem?

Är det någon som har koll på eventuella problem med att starta sin RTW ifrån KRT? Så som det ser ut nu så kommer jag att flyga med TK ner till KRT och landa 01:00 och sen åka med RJ 05:20 till AMM.

Tack för all hjälp med mina frågor.
 

Dr. Miles

Expert
Om jag bestämmer mig för att köpa en *ONE3 från KRT, hur gör man själva bokningen? Kan jag göra det via oneworlds planeringsverktyg och det debiteras det priset som syns även fast jag bor i Sverige, men startar resan från KRT?
Jag har ingen erfarenhet själv, men om du börjar din resa från Khartoum, så bör *ONE3- priset vara ex-Sudan priset även om du biljetterar i Sverige.
Du kan biljettera bl a på British Airways, Finnair i Sverige.

När jag närmar mig slutet på min RTW kan jag då skippa den sista flighten mellan AMM-KRT och flyga till ARN utan att det utlöser några problem?
Ja, det ska inte vara något problem att inte använda sista del av Jorden runt biljett. Bara se till att din resa är längre än 10 dagar från avresedatum och har tagit minst 2 stopover.

Kod:
[Minimum Stay]
ORIGINATING MIDDLE EAST -
TRAVEL FROM DEPARTURE OF THE LAST INTERCONTINENTAL SECTOR MUST COMMENCE
[B]NO EARLIER THAN 10 DAYS AFTER DEPARTURE[/B] OF THE FIRST INTERCONTINENTAL SECTOR.

[Maximum Stay]
TRAVEL FROM LAST STOPOVER MUST COMMENCE NO LATER THAN 12 MONTHS AFTER
DEPARTURE FROM FARE ORIGIN.

[Stopovers]
[B]2 STOPOVERS REQUIRED[/B] AND UNLIMITED FREE STOPOVERS PERMITTED ON THE PRICING UNIT.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
1.[B]MINIMUM 2 STOPOVERS REQUIRED.[/B]
-
2.MAXIMUM TWO STOPOVERS PERMITTED IN THE CONTINENT OF ORIGIN OF WHICH
A MAXIMUM OF ONE STOPOVER IS PERMITTED IN EACH DIRECTION IN THE COUNTRY OF ORIGIN.
-
3.NO STOPOVER PERMITTED IN HONG KONG IF TRAVEL IS VIA HKG-FCO ON QF3860/3861.
 

Elsson

Medlem
Nu har jag kommit en bit på vägen i planeringen, men jag behöver er hjälp med lite frågetecken och synpunkter.

Den routingen som jag funderar på just nu är följande:

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Någon som har förslag på ett bättre routing som ger mer miles eller större upplevelse? (Så som det ser ut nu så är ingen utav flighterna med QF)

Jag har tänkt kreditera allt till BAEC och anledningen till det är att jag har ARN som bas och oftast bara flyger privat till Usa 2-3 gånger om året. Enligt BA.com hinner jag bli guld på denna RTW resan förutsatt att statusen höjs allt eftersom på min resa?

Om jag bestämmer mig för att köpa en *ONE3 från KRT, hur gör man själva bokningen? Kan jag göra det via oneworlds planeringsverktyg och det debiteras det priset som syns även fast jag bor i Sverige, men startar resan från KRT?

När jag närmar mig slutet på min RTW kan jag då skippa den sista flighten mellan AMM-KRT och flyga till ARN utan att det utlöser några problem?

Är det någon som har koll på eventuella problem med att starta sin RTW ifrån KRT? Så som det ser ut nu så kommer jag att flyga med TK ner till KRT och landa 01:00 och sen åka med RJ 05:20 till AMM.

Tack för all hjälp med mina frågor.

Du behöver inte avsluta resan i KRT, resan ska normalt påbörjas och avslutas i samma land men reglerna klassar hela mellanöstern som ett land så du behöver inte "slösa bort" en flight på att boka returen till KRT utan boka istället någon annan stad som du vill besöka/som är enkelt att flyga hem ifrån t ex CAI, DXB, MCT.

Jag skulle nog inte göra anslutningen i KRT utan visum, det verkar vara tillåtet men RJ måste anmäla till immigrationskontrollen att du har en anslutning med dom och om dom missar detta finns risken att du blir lastad på vändande flyg till IST. Det finns också möjlighet för att TK inte låter dig checka in utan visum då dom är ansvariga för att flyga tillbaka dig om det blir problem.

Jag skulle kolla upp möjligheten att skaffa visum och göra ett stopp i KRT i ett par dagar.
 

ARN-MIA

Medlem
Pratade med Sudans ambassad idag och det var en trevlig herre som svarade. Han informerade om att det bästa var att ansöka om ett Visum som kostade 600 kr. Brukar inte vara några problem att få det beviljat så länge man uppfyllde vissa kriterier att inte ha varit inblandad i terrorism, straffad för brott och Israel vad nu det betyder.

Den nya flyglatsen i Khartoum kommer att stå klar i slutet utav oktober 2012. Han berättade att den kommer bli riktigt fin och att jag kunde se på Youtube hur den skulle se ut. Invigningen skulle ske genom att en A380 kom på besök.

För att ansöka om visum eller ställa frågor så mailade man sudanembassy@telia.com

Du behöver inte avsluta resan i KRT, resan ska normalt påbörjas och avslutas i samma land men reglerna klassar hela mellanöstern som ett land så du behöver inte "slösa bort" en flight på att boka returen till KRT utan boka istället någon annan stad som du vill besöka/som är enkelt att flyga hem ifrån t ex CAI, DXB, MCT.
Aaaa tack för informationen då blir det att pilla lite mer med rutten
 

Elsson

Medlem
Någon som har förslag på ett bättre routing som ger mer miles eller större upplevelse? (Så som det ser ut nu så är ingen utav flighterna med QF)

Ett sätt att maximera miles är att flyga till Amerikanska västkusten från LHR och sedan från östkusten till Asien t ex: AMM-LHR-LAX-"blandade flyg i Nordamerika"-JFK-HKG...

Undvik AA över Stilla havet, flyg CX mycket bättre.
 

ARN-MIA

Medlem
Ett sätt att maximera miles är att flyga till Amerikanska västkusten från LHR och sedan från östkusten till Asien t ex: AMM-LHR-LAX-"blandade flyg i Nordamerika"-JFK-HKG...

Undvik AA över Stilla havet, flyg CX mycket bättre.
Smart. Fattar inte varför jag inte tänkte på det själv. ;)

Jag ringde BA:s svenska kundtjänst för att få lite hjälp med frågor och senare hjälp med bokningen, men det var tvärstopp. Hon hänvisade till en resebyrå eller boka via oneworlds hemsida.

Någon som har tips på en resebyrå som kan hjälpa till?
 
Toppen