Senaste nytt

Planering av en jorden runt resa

ARN-MIA

Medlem
Det jag vill få utav resan är att prova det bästa marknaden har att erbjuda i first och till en så bra peng som möjligt.
Det lilla jag har snappat upp på 50 minuter så har EK en bra deal då jag för 70.000 SEK exklusive skatter får deras bästa produkt jorden runt, förutom på vissa sträckor. Jämfört med en Star Alliance RTW då jag inte får tillgång till SQ Suites vad det verkar och de andra bolagen som LH och ANA håller inte lika hög klass på sin first produkt som EK. Priset är väsentligt dyrare också om jag väljer FRWSTAR.
Nackdelen med att välja EK är att jag flyger deras produkt hela tiden, om man nu kan tröttna på den. Om jag väljer FRWSTAR så har jag fler produkter att välja på.

Varsågod!

Vilken klass är det vi pratar om? Economy, business eller first?

Eftersom Star Alliance är den största alliansen är det följaktligen den allians med bäst täckning. Men det beror ju helt på hur man vill åka och vad som spelar roll. Du kan få intressanta rutter med alla jorden runt biljetter och allianser.
 

Tjaeng

Medlem
Ska man sikta på att hitta en bra deal hos något flygbolag på en RTW biljett eller går det att hitta något själv där man trycker in flera stopp på vägen?

Insåg att jag kanske var lite snabb med att tolka RTW = Star Alliance RTW-biljett. Men om du inte bekantat dig med deras book'n'fly innan så är det en underhållande liten applikation att fibbla med även om man inte har några konkreta planer på hur man ska flyga.

Book and Fly - Star Alliance

Vad gäller priset behöver det inte alls bli så blodigt (du måste inte flyga 39000 miles eller vad maxgränsen nu är), och inkluderar skatter o.dyl i slutpriset som ploppar upp efter att man valt tentativa flights. Enligt GCM är rutten med EK du listade tidigare i tråden lite knappt 25000 miles totalt, medan en FRTWSTAR1 (29000 miles) går på någonstans mellan 80.000-100.000 inkl skatter (varierar såklart beroende på routingen).
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Jämfört med en Star Alliance RTW då jag inte får tillgång till SQ Suites
Nej det får du inte eftersom de inte öppnat bokningsklass A på Suites som används på jorden runt biljetter. För bara några månader sedan fanns ju inte ens bokningsklass F på Suites som används för fullprisbiljetter i första klass.

Men vanliga Singapore Airlines första klass är definitivt inget att klaga över. Du lär vara mer än nöjd med deras "New First Class" på Boeing 777.

de andra bolagen som LH och ANA håller inte lika hög klass på sin first produkt som EK.
Nu trampade du på min ömma tå... ;) ANA första klass är det absolut bästa jag testat av första klass produkter när det kommer till mat, dryck och service. Det kan inte bli mycket bättre.

Kom ihåg att det finns två delar av en första klass produkt. Den hårda delen som rör stolar, kabiner, lounger etc och den mjuka delen som rör service, finess, flexibilitet etc.

Är du ute efter att testa "det bästa marknaden har att erbjuda i first" ska du välja flygbolag som är duktiga (och konsekventa) på båda delarna.

Emirates har en bra "hård del" med sviterna och duscharna på Airbus A380, men de har en ganska ojämn och inkonsekvent service som kan variera från mycket bra till halvdan.
 

Dr. Miles

Expert
Slösa i alla fall inte dina pengar/miles på United First clas på långdistansrutt. Det är dålig produkt(service speciellt)...
 

Tjaeng

Medlem
Emirates har en bra "hård del" med sviterna och duscharna på Airbus A380, men de har en ganska ojämn och inkonsekvent service som kan variera från mycket bra till halvdan.

Nu har jag inte åkt EK i F själv, men av vad jag har sett från C-kabinen hos ett antal bolag inger EK F lite väl mycket parvenu/noveau riche-vibbar jämfört med de nya F-kabinerna hos BA, LH, LX m.fl. Det går att göras lyxigt och läckert utan en massa marmorerad lack och guldfärg..
 

Jacob

Medlem
Eftersom det är få första klass stolar som är riktigt dåliga placerar jag egentligen stolen ganska långt ner på rankinglistan. En tjusig svit gör sig kanske bra i ett bildreportage men det är servicen och ombordserveringen man uppskattar och lever på efteråt.

Servicen är det jag värderar högst följt av mat, dryck och därefter stol och kabin.

De flesta här har säkert läst mitt Suites reportage och även där var det faktiskt servicen och allt runtomkring som verkligen gjorde intryck snarare än sviten i sig.

Slösa i alla fall inte dina pengar/miles på United First clas på långdistansrutt. Det är dålig produkt(service speciellt)...
Helt enig!
 

Jacob

Medlem
Jag gjorde en jorden runt resa med Star Alliance i första klass för några år sedan, en FRWSTAR2 med 34.000 miles. Jag fick ihop en bokning på 33.959 miles.

Nu har både prisnivån, reglerna och därmed förutsättningarna hunnit ändras en del (det var bättre på den gamla goda tiden... ;)), men så här såg rutten ut då.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

I första klass:
-Frankfurt-Toronto (Lufthansa)
-New York-Los Angeles (United Airlines Premium Service)
-Los Angeles-Tokyo (ANA)
-Sydney-Singapore (Singapore Airlines)
-Singapore-Kuala Lumpur-Singapore (Singapore Airlines, säljs som business class numera)
-Singapore-Bangkok (Singapore Airlines, säljs som business class numera)
-Bangkok-Hong Kong (Thai Airways)
-Hong Kong-Zürich (Swiss)
 
Toppen