Plane spotting på Arlanda

Diskussion i 'Flygplatser' startad av jtq, 16 Augusti 2012.

  1. jtq

    jtq Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Tänkte ta med mig min 6-årige systerson till Arlanda i helgen och se Thai-jumbom starta, någon som har tips om vart man ska ställa sig för att ha bäst chans att få se starten?

    Hittade denna pdf som beskriver de olika utsiktsplatserna, min egen gissning är att plats "A" borde vara den rätta.
    http://www.plane-spotter.com/Airports/Sweden/ARN/SpotterGuide_ARN.pdf
     
  2. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tror mer på K, I, H eller G. Men det beror nog lite på vilka banor de använder just den dagen. Mitt tips är att vara där i tid och kolla om det är 01R/19L eller 08/26 som används.

    Jag har aldrig sett TG lyfta, så jag vet inte vilken bana de brukar använda, men enligt min erfarenhet brukar man inte använda 01L/19R så ofta.
     
  3. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Det beror ju på vindarna.
    agehall vill inte säga emot DIg!
    Upplever att det startar 80% på bana 1 och då från banända 19R mot 01L vilket betyder plats A, men som agehall säger var ute i god tid och kolla vilken bana och håll de startar
     
  4. SK1989

    SK1989 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Thai använder nästan alltid "bana 1" 01L/19R till start...
     
  5. jth

    jth Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag planespottar en hel del på ARN.
    Thaiplanet lyfter i stort sett alltid på 01L/19R , alltså den gamla bana 1 oavsett vind. Pga vikten så lyfter man i princip aldrig från bana 2 (08/26). Om den normalt används för landningar brukar man "sticka emellan" med en start, vilket är rätt kul att se.
    01R/19L (nya bana 3) används då bana 1 är ur bruk (som sommarunderhållstiden eller som gågnen då Iran-Airs 330 startade lite snett).

    Enda gången jag har sett en 747 starta på bana 2 var då Japanske prinsen stack hem efter det Kungliga bröllopet, var en häftig upplevelse.
    Vid start norrut så är plats A helt Ok, men den bästa finns inte på kartan (den är lite inofficiell). Det är vidbrandstationen (inte den på kartan utan den första "avstickaren"). Då står du i princip precis bredvid planet när det linar upp för takeoff. Jag kan posta en bild på detta.
    Plats L och M är bäst vid start söderut men de är lite jobbigare att ta sig till, beskrivningen på kartan ser korrekt ut.

    Som sagt, kolla vindarna innan och kom dit i tid så du ser hur trafikmönstret ser ut just då. har du scanner så är det alltid bra att tuna in ATIS så du vet vilka banor som är i bruk!
     
  6. Du kan också ganska lätt se vilken RW som är i drift genom att kolla flightradar24.com. zoomar du in ser du lätt vilka baner som används. De har även en iphone och Android app.
     
    3 personer gillar detta.
  7. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Det går så bra att säga emot mig. Jag blir inte så upprörd av det. ;)

    Som jag skrev, jag har kanske 1/10 starter/landningar på bana 1. Säkert 7/10 på bana 2. Men du har ju helt rätt i att det beror på hur vindarna ligger på.
     
  8. Andreas Eriksson

    Andreas Eriksson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Ja, fast det kan man aldrig lita på.

    Starter kan ske 08/26 halva dagen men sen startar Thai + US-kärrorna helt plötsligt bana 1 vilket dom allt som oftast gör.
    (Har sett Thai:en starta 08/26 två gånger av kanske 20 spottingbesök på ARN.)
     
  9. Concorde

    Concorde Founding Member

    Ort:
    The World
    Land:
    Sverige Sverige
    Är inte många av de "gröna" vägarna endast för tillåtna fordon? Till vänster om A nere vid rondellen är det grindar tror jag?
    Jag brukar ta ut min snart två år unga son till A eller E nån gång i veckan samt rasta hunden. Vi bor i Sigtuna så det är bara en 12 minuter bort.

    För övrigt skulle jag rekommendera alla som läser här och gillar att spotta att spara ihop 1500 kronor för en T/R till Heathrow. Spotting där är outstanding. Jag är inte en spotter själv, men gillar skarpt att stå och titta på rader av 747/346/777/388 som drar iväg till dovt högt muller.

    Man kan flyga över dagen för 1500 kronor, ingen övernattning krävs.
    Vi kanske ska ha som pris på bc.se en resa till LHR tillsammans med mig eller AHO på British Airways.
    Flyg f.m. spotting, 3 timmar med bubbel, mat och spotting inne från Galleries First innan skutan vänder hemåt.
     
    Last edited: 16 Augusti 2012
    8 personer gillar detta.
  10. jtq

    jtq Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för alla bra tips!

    Vi satsar på att vara ute i god tid vid plats A eller brandstationen (om vi hittar dit) och förbereder oss på att snabbt kunna omgruppera till L eller M om det skulle behövas. Vi vill gärna stå i den ändan av banan som planet lättar från marken.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×