Senaste nytt

Plötsligt händer det...Uppgradering!

palmen

Moderator
Skrev lite om detta i Plusgrade-tråden häromdagen efter att jag fått avslag på mitt bud, men såg att jag blivit uppgraderad ändå när jag gick in på SAS.se. @palmen mfl. förtydligade att om man får en CU så ska man dels vara EBD samt få ett mail om det.

Jag såg först nu att jag faktiskt fick ett mail cirka 2h innan beskedet om nekad Plusgrade. Jag får skylla på att dessa mail kom mitt i natten lokal tid och att jag med mina grusiga ögon bara såg "Denied" :)

Misstänker att det ändå inte är en CU eftersom jag bara är *G. Men mailet jag fick (cirka 36h innan avgång) är extremt kryptiskt och vore kul om någon här kan förklara lite vad det innebär.

Kod:
From: no-reply@flysas.com via amadeus.com
Subject: Your Receipt from SAS for Other Service

********************** ---------------------------- ********************
EMD-117-XXXXXXXXXX 6     EMD PASSENGER RECEIPT         1A ELECTRONIC
                                                        MISCELLANEOUS
SCANDINAVIAN AIRLINES                02SEP17     SE       DOCUMENT
SAS                        XXXXXXXX XXXX XXXX /PGRC
TROUBLE/DOUBLE MR                 PNR PVXXXX/1A NOT VALID FOR TRAVEL
AIR TRANSPORTATION                                  ********************

CPN 1 04D SAS UPGRADE
      OPERATING CC:SK
      ORIGIN:EWR
      DEST:ARN
      ICW: 117XXXXXXXXXXXX
      RMKS:

EWR SK ARN702SEK702END




SEK         702                 ACC/1
SEK             NEW TAXES  EXCH/
                           ORIG ISS/
                                 Org. Number 902001-7720 (F-skattebevis)
SEK         702
FOID-

WHERE THIS DOCUMENT IS ISSUED FOR TRANSPORTATION, OR SERVICES OTHER THAN
PASSENGER AIR TRANSPORTATION, SPECIFIC TERMS AND CONDITIONS MAY APPLY.
THESE TERMS AND CONDITIONS MAY BE PROVIDED SEPARATELY OR MAY BE OBTAINED
FROM THE ISSUING COMPANY OR AGENT.

Brukar flygbolagen har några andra anledningar till operational upgrades än överbokning? Man kan ju tänka sig att om väldigt många vill uppgradera Economy -> Plus att de ger några i Plus op up.

Kan man i efterhand se hur många passagerare det var i respektive kabin på en flygning?
Om jag kommer ihåg rätt är det så där mailet brukar se ut som man får efter en plusgrade och att man ska bortse från det. Man blir inte debiterad detta men mailet verkar triggas i alla fall.
Får du en Courtesy Upgrade får du ett mail med en bild och text under där det står att du är viktig jada jada jada och att du därför uppgraderats.
 
Om jag kommer ihåg rätt är det så där mailet brukar se ut som man får efter en plusgrade och att man ska bortse från det. Man blir inte debiterad detta men mailet verkar triggas i alla fall.
Får du en Courtesy Upgrade får du ett mail med en bild och text under där det står att du är viktig jada jada jada och att du därför uppgraderats.

Okej, så då är väl det enda rimliga alternativet att Plusgrade buggade och gick igenom trots att jag fick avslag och inga poäng drogs. Spännande :)
 
Okej, så då är väl det enda rimliga alternativet att Plusgrade buggade och gick igenom trots att jag fick avslag och inga poäng drogs. Spännande :)

Ja, detta är kvittot som man får när en Plusgrade har gått igenom. Det är dock inget man debiteras.

Det är inte så att du budade på uppgradering både till Plus och till Business? I så fall så brukar du få ett mail att uppgraderingen är avslagen (upgrade denied) för den ena och ett mail att den är godkänd för den andra. Och du såg bara det ena mailet. :)
 
Ja, detta är kvittot som man får när en Plusgrade har gått igenom. Det är dock inget man debiteras.

Det är inte så att du budade på uppgradering både till Plus och till Business? I så fall så brukar du få ett mail att uppgraderingen är avslagen (upgrade denied) för den ena och ett mail att den är godkänd för den andra. Och du såg bara det ena mailet. :)

Smart tänkt! Men jag köpte SAS Plus (VIP) och lade endast ett bud på uppgradering på hemresan.
 

pep

Medlem
Upgraderet igår til 3A (sidste række i business class) med PG (Bangkok Airways, basic member) - rejste fra Danang til Bangkok på en A319. Jeg spurgte efter et sæde uden naboer. Da de så kun kunne finde den allersidste række med den mulighed, smed de mig istedet op på 3A, hvor jeg fik en hel række for mig selv (3 sæder). Jeg måtte dog lide den tort at mit special meal (SFML) forblev det samme. Og sæderne er kun økonomi-sæder med et par tommers ekstra plads. Vin og øl ad libitum
 
Hurra! Uppgraderad till Club Europe BA784 LHR-ARN, har BAEC Silver!

6905ED94-0302-46AF-9E47-3AD2364EE153.jpeg
 
Toppen