Senaste nytt

Plötsligt händer det...Uppgradering!

Bryant

Medlem
Flygbolag: Estonian Air
Rutt: VNO-TLL
Ursprungskabin: Eco
Uppgraderad kabin: Eco extra(premiumclass)
Antal passagerare: 1
När: 2012-03-08
Status hos något flygbolags bonusprogram: EBG
Bokningsklass på biljetten: L

Första flighten med *A efter att jag blivit EBG. Gick från 6A till 1A. Flygplanstypen var en Saab340 så det blev bra med utrymme för benen så länge flygvärdinnan inte satt på sin plats :)
 

JonW

Medlem
Något jag funderat på:
Är det lättare att bli uppgraderad om man inte förbokat säte?
Kanske är så att det blir bökigare för staffen att uppgradera en sådan än en o-seatad..
Någon som har någon uppfattning?
 

minatoku

Medlem
Flygbolag: BA
Rutt: NRT-LHR
Ursprungskabin: World Travel Plus
Uppgraderad kabin: Club World
Antal passagerare: 1
När: 2012-02-23
Status hos något flygbolags bonusprogram: BAEC Blue (0 poäng dock)
Bokningsklass på biljetten: Vet ej

Bokad på BA:s hemsida, checkade in online dagen innan och valde sittplats. Blev uppgraderad vid gaten, ungefär 5 minuter innan de släppte ombord de första. Ungefär åtta personer verkar ha blivit uppgraderade i olika kombinationer samtidigt. Under flygningen kunde jag inte låta bli att tjuvtitta bak i World Traveler Plus avdelningen och mycket riktigt var det helt fullt. Jag antar att de var tvungna att uppgradera folk, är fortfarande förvånad över att det inte fanns någon annan in World Traveler Plus med mer status eller poäng än jag.
 

Concorde

Founding Member
BA flight ops har ett system som sköter upgrades och offloads automatiskt vid irrops. Inbyggd algoritm som spottar ut listor när flighten stängs. Flight manager kollar givetvis så att det inte är helt uppåt väggarna, dvs. så Elites inte blir offloaded före ikke-elites eller vanliga dödliga. Har själv studerat manifest och sett "offload" "invol d/g" samt "invol u/g" etc. Detta vet personalen i god tid före avgång.

Rangordning som standard är:

Premier (Finns så få samt flyger som regel i högsta kabin, dvs sällan dom flyttas vid gate)
Gold
Silver
OW Emerald
OW Sapphire
Bronze
OW Ruby
Full-fare biljetter
Blue


BA teamen i HQ skickar även ibland requests att en specifik Silver eller Gold på en flight skall ha första tjing. T.ex. en Silver som ofta reser i WT+ men aldrig testat Club World.
 

henrik l

Medlem
BA flight ops har ett system som sköter upgrades och offloads automatiskt vid irrops. Inbyggd algoritm som spottar ut listor när flighten stängs.

Funderar på vad det kan ha varit i algoritmen som slängde upp mig från WT till first mellan LHR-BKK förra sommaren. Hade ju åkt upp i WT+ när jag checkade in 24 h innan. Kan jag haft ett sånt råflyt att det inte fanns ngn ensamresande gold i CW, eller det att det ligger ngn kod som välkomnar nya guldkortsinnehavare med en rejäl uppgradering:D
 

minatoku

Medlem
Hur vet du att det inte fanns någon annan i den kabinen med högre status än dig? Opups är vanligtvis orationella iom att prio 1 är att få iväg flighten på tid, inte att tillgodose att elites får opups. Kanske var du den sista som skulle uppgraderas och den enda kvarvarande ensamresenären med någon status överhuvudtaget? Finns många scenarion. Vet ej hur BAs grading list ser ut men på LH spelar bokningsklass roll också.

Jo, det är mycket möjligt att det fanns andra med högre status än jag, med tanke på att det var så många de uppgraderade på samma gång. Ingen aning om hur många av dem som blev uppgraderade till CW eller vilken status de hade. Det var mest där på plats som jag funderade på att det inte kan vara särskilt stor chans att bli uppgraderad till CW om man bara har BAEC blue, så det måste vara många i WT+ som inte har någon högre status.
 

Concorde

Founding Member
Kan vara intressant att veta att BA har som medveten strategi att over-sell WT och WT+ aggressivt om det går trögt i business och första klass. Då flyttar man/uppgraderar man ganska många och på så sätt får dom i alla fall pengar för ett säte som annars skulle varit tomt. Ni skulle varit med 2008-2010... ofta upgrades då.

Ni som har expertflyer kan med bra träffsäkerhet se om det blir en "upgrading party" flight eller inte. Sen om just ni flyttas vet man aldrig.
 

henrik l

Medlem
Kan vara intressant att veta att BA har som medveten strategi att over-sell WT och WT+ aggressivt om det går trögt i business och första klass. Då flyttar man/uppgraderar man ganska många och på så sätt får dom i alla fall pengar för ett säte som annars skulle varit tomt.

Låter som en klockren förklaring till min uppgradering. LHR-BKK i slutet av juni -11. Känns som en tidpunkt då det går att kränga mycket i WT. Just den flighten verkar ha varit rena "upgrading party't":)
 
Last edited:

TjudöBoy

Medlem
Flygbolag: Estonian Air
Rutt: VNO-TLL
Ursprungskabin: Eco
Uppgraderad kabin: Eco extra(premiumclass)
Antal passagerare: 1
När: 2012-03-08
Status hos något flygbolags bonusprogram: EBG
Bokningsklass på biljetten: L

Första flighten med *A efter att jag blivit EBG. Gick från 6A till 1A. Flygplanstypen var en Saab340 så det blev bra med utrymme för benen så länge flygvärdinnan inte satt på sin plats :)

Om hon var snygg så kan d väl kvitta om d va lite trångt, d e ju bara mysigt... :p
 
Toppen