Senaste nytt

Plåta lådan - mat i SAS Plus inom Europa

Lagerman

Medlem
Gott idag MAN-ARN ikväll på SK2550
6e83ca3bc33bb3ae9979d9930bcc2a3e.jpg
 

olo

Medlem
Dags att uppdatera med tre nya lådor! Efter att ha ätit shoulder steak hela hösten, så var det riktigt glädjande att ha fått prova tre nya lådor under början av 2017. (Tack @PeteLaw !)
Sen flög jag till Arlanda och då var Shoulder steaken tillbaka, så tipsen verkar vara att flyga på Köpenhamn.
Men som sagt, kul med något nytt att äta ombord. Jag hade ju funderat på att byta bort SAS helt, för att jag tröttat på avsaknaden av variation. Hoppas att vi får se fler nya lådor!

Rutt: Paris (CDG) - Köpenhamn (CPH)
Flightnummer: SK1560
Flygplanstyp: A32X
Datum för flygning: 2017-01-31
Restid: 1h45min
Lådans namn:
Confit of duck with cranberry & pumpkin
Brisket with roasted potato, lingonberry cabbage, dijon cream & rosehip
Blackberry cheesecake
Omdöme: God. Bra smaker. Balanserad.
Cheescaken var dock tråkig och alldeles för hård.
rsz_wp_20170131_18_39_40_pro.jpg

Rutt: Köpenhamn (CPH) - Paris (CDG)
Flightnummer: SK559
Flygplanstyp: A32X
Datum för flygning: 2017-02-13
Restid: 1h55min
Lådans namn: DAYMEAL:
Chicken with minted bulgur, tomato, hummus & pickled cauliflower
Omdöme: Överlag god. Framförallt var det bra smak på bulgur timbalen och på hummusen. Blomkålen var bra tillagad, men salladen hade behövt en dressing. Kycklingen smakade som den gamla kycklingförrätten (fanns i höstens låda med varmrökt lax) vilket var tråkigt. Måste gå att krydda kyckling på andra sätt, även i SAS-köket.
rsz_wp_20170213_16_04_22_pro.jpg

Rutt: Paris (CDG) - Köpenhamn (CPH)
Flightnummer: SK1560
Flygplanstyp: A32X
Datum för flygning: 2017-02-15
Restid: 1h45min
Lådans namn:
Anchovy tartlet
Roast lamb with root vegetables
Chocolate cake
Omdöme: Helt okej. Nytänk på förrätt ger plus. Gott med lamm i lådan, vilket var ett lyft från "Shoulder steaken" men i övrigt var lådan välbekant.
Chokladkakan var alldeles för torr.
rsz_wp_20170215_18_34_36_pro.jpg
 

olo

Medlem
@olo dessa har väl varit med ett tag i alla fall?
Lunchlådan kan jag faktiskt inte uttala mig om då jag mycket sällan åker innan 16, men de andra var för mig nya. Det kanske var en (enormt) stark önskan om få något nytt som gjorde att jag uppfattade de som nya. Hoppades så på att åtminstone ett nytt år skulle få SAS att variera sig. Menar du att det inte är så, smärtar det nästan...

Hur många lådor finns det i omlopp?
På 15-20 middagsflighter under sommaren/hösten har jag med ett undantag bara fått två olika lådor.
 

Agö

Medlem
Lunchlådan kan jag faktiskt inte uttala mig om då jag mycket sällan åker innan 16, men de andra var för mig nya. Det kanske var en (enormt) stark önskan om få något nytt som gjorde att jag uppfattade de som nya. Hoppades så på att åtminstone ett nytt år skulle få SAS att variera sig. Menar du att det inte är så, smärtar det nästan...

Hur många lådor finns det i omlopp?
På 15-20 middagsflighter under sommaren/hösten har jag med ett undantag bara fått två olika lådor.
Ta ansjovisförrätten t.ex. Den har jag recenserat redan i maj 2015. Dock med en annan huvudrätt.

Plåta lådan - mat i SAS Plus inom Europa | Sida 11 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

jth

Medlem
MAN-OSL

Lax med dill, roasted potatoes, pickled cucumber & dill cream

Smaskens, speciellt efterrätten :rolleyes:

Fick den i lördags på PMI-ARN, dock som day meal så det var ingen efterrätt :(
Klart godkänt, och laxen hade de faktiskt lyckats riktigt bra med.

Fick hårdbröd istället till, det knäcke dom serverar som jag ser på bild i några lådor är faktiskt riktigt gott. Någon som kan säga märke/sort?
 

Agö

Medlem
Jag kanske borde läsa igenom hela den här tråden och ta redan på hur många (få!?) rätter som vi lyckats få tag på på 2½ år och närmare 300 inlägg.
Vissa rätter förefaller ju nästan vara "Signature Dishes" med tanke på att de varit kvar sedan starten.
 
Toppen