Senaste nytt

Pinsamt SAS!

Nemo

Medlem
Här anar jag ett slags kundbemötande som bygger på "godtycke" och det är ännu mer olämpligt. Vad gör Du om kunden beter sig olämpligt, men har rätt?
Jag tror att en hel del av oss på BusinessClass (mig inberäknat) trivs på flyget för att de värdesätter högt att göra rätt enligt manualen, det vill säga att ha rätt agerande. Det är inte fokus på att få rätt, det vill säga ombord på planet så är det (förhoppningsvis) inte den som har bäst munläder som styr.

Men det hindrar ju inte att man lär sig hur man gör för att få rätt.
Eristik : eller 38 sätt att få rätt - Arthur Schopenhauer - 9789197522670 | Adlibris Bokhandel

"Eristisk dialektik är konsten att debattera så att man alltid får rätt. I sin bok beskriver Schopenhauer 38 tekniker för att vinna en diskussion: elaka, onda, sluga, kränkande, lögnaktiga, manipulerande - men också ytterst effektiva. För vem bryr sig om sanningen eller det rätta? Det handlar om att vinna diskussioner och debatter till varje pris - per fas et nefas. Kan man tro.

Eristik rymmer också en teoretisk del om förhållandet mellan logik och dialektik och om den eviga mystik som omger konsten att få rätt. Den är på en gång en lärd filosofisk avhandling och en humoristisk handbok i det rättshaveri som av naturen utmärker människan: att hon alltid vet bäst.
"

Arthur Schopenhauer - Wikipedia
 
Toppen