Senaste nytt

Piloter hos SAS varslar om strejk 21 maj (gäller Sverige/Norge) *Strejk avblåst i Sverige*

  • Thread starter Deleted member 4971
  • Startdatum

ulagun

Medlem
Agö ska flyga SAS en masse. Han har dock valt synnerligen pålitliga SAS Danmark som utförare

Går det att kolla om det är svensk eller dansk besättning på nordiska flighter?
Har för mig att om t.ex SK 401 har en 1.a framför (SK1401) så är det svensk besättning 2.a dansk (SK2401)
Någon av er som vet mer exakt?
 

Homer

Medlem
Exakt, jag tror parterna är medvetna om den situation som företaget befinner sig i. Varslet skall nog ses som ett påtryckningsmedel för att få lite mer substans i diskussionerna. Blir det strejk så får jag fundera på vad som är värsta sättet att ta sig från Arlanda till Luleå när jag kommer från Wien, tåg eller hyrbil då DY inte finns på kartan som alternativ

Finns ytterligare ett flygalternativ, Finnair via Helsingfors ;)
 

Dr. Miles

Expert
Går det att kolla om det är svensk eller dansk besättning på nordiska flighter?
Har för mig att om t.ex SK 401 har en 1.a framför (SK1401) så är det svensk besättning 2.a dansk (SK2401)
Någon av er som vet mer exakt?
Jag trodde att 14xx var svensk, 4xx var dansk och 8xx va norsk men när jag tittar på huvudstäder triangel, blir jag osäker


Stockholm-Köpenhamn v.v.
  • SK4xx:
  • SK14xx:
Stockholm-Oslo v.v.
  • SK4xx:
  • SK8xx:
  • SK14xx:
Köpenhamn-Oslo v.v.
  • SK4xx:
  • SK14xx:
 
Går det att kolla om det är svensk eller dansk besättning på nordiska flighter?
Har för mig att om t.ex SK 401 har en 1.a framför (SK1401) så är det svensk besättning 2.a dansk (SK2401)
Någon av er som vet mer exakt?
Det var et slikt system før, men det følges ikke lengre slavisk. Det beste er å se på hvilken flytype som brukes. Unngår du Boeing 737 så er du relativt safe.
 

Flood

Medlem
Skall hem från ZRH på kvällen den 21 maj med SAS. Kan ju bli spännande... Bäst att preventivt hålla rent från viktiga möten i kalendern dagen efter. ;)
 

Smithy

Medlem
Hur f-n kan pilotstrejk vara en extraordinär händelse!? De strejkar ju titt som tätt!

App app app! SAS piloter har inte strejkat i modern tid. Inte sen 80-talet har piloter som arbetar på SAS vidtagit konfliktåtgärder mot sin arbetsgivare. Man har dock vid ett eller två tillfällen senaste femton åren ingått i branchkonflikter, typ som när piloterna vid samtliga svenska flygbolag strejkade en dag för att markera mot att Skyways sa upp alla sina piloter och återanställde dem som egenföretagare.
 

Smithy

Medlem
Tipper det gjelder hvem som skal fly langrutene. I dag blir norske og svenske piloter flydd passivt ned til CPH for å fly enkelte IC ruter.

Var oppe for en stund siden:
SAS vælger de dyreste piloter | Take Off - Frokostnyheder til rejse-, hotel- og turistbranchen

Det hör till saken att danska piloter ibland flygs till ARN för att flyga en EWR eller ORD också, när bemanningen så kräver. Ingen slinga blir "oanvändbar" på grund av passiv överföring, inga hotell krävs och är flyget till ARN/OSL/CPH fullbokat så sitter man på klappsäte i cockpit eller kabin.

Lars Björking som citeras i din artikel, lämnade DPF i onåd då han röstades ut från Ordförandeposten och sedermera valde att lämna föreningen helt.
 
D

Deleted member 4971

Guest
SAS-piloter fruktar bemanningsfretag - DN.SE

"SAS målsättning är att skapa moderna och mer flexibla kollektivavtal. Det innebär enligt SAS-ledningens krav att piloterna måste jobba mer på sommaren när resandet som högst och mindre på vintern"

Det känns som att dom är en bit ifrån varandra, hoppas dom hinner lösa det på 13 dagar.
 
Toppen