Senaste nytt

Pilot (SAS) på Arlanda fast för flygfylla

Tjaeng

Medlem
Varför gör man den inte obligatoriskt att det ska blåsa när de passerar säkerhetskontrollen i Sverige helt enkelt?

De blåstester som finns nu är inte av tillfredsställande tillförlitlighet, och blodprov är för långsamt (samt ev otillåtet/olagligt). Egentligen är det inte heller effektivt att bara kolla alkohol utom ur lagens synpunkt, rent säkerhetsmässigt kan det ändå haverera om piloten suttit och spelat datorspel hela natten istället för att supa.
 

Rustscheff

Medlem
De blåstester som finns är fullt tillräckliga för screening. Det är ju på denna princip trafikpolisen grundar sitt arbete. Blåser man 1 promille är man alkoholist. Detta av följande enkla anledning: Man förbränner UNGEFÄR 0.2 promille per timma. Om man då en förmiddag blåser 1.0 har man alltså vid midnatt kvällen innan haft ÅTMINSTONE 3 promille, vilket är de nivåer våra vana alkisar brukar ha när de trillar in på akuten. Även vid 3 promille är en alkis gående och talbar. Skulle "du och jag" uppnå 1.2-1.8 promille beroende på hur vana vi vore att festa skulle vi bli medvetslösa. Således rör det sig om en styrman med helt uppenbart svåra alkoholproblem. Eller någon som fått för sig att svepa 4 stora starköl till frukost före flygning. Vilket också torde innebära samma diagnos.
 

Tjaeng

Medlem
De blåstester som finns är fullt tillräckliga för screening. Det är ju på denna princip trafikpolisen grundar sitt arbete. Blåser man 1 promille är man alkoholist. Detta av följande enkla anledning: Man förbränner UNGEFÄR 0.2 promille per timma. Om man då en förmiddag blåser 1.0 har man alltså vid midnatt kvällen innan haft ÅTMINSTONE 3 promille, vilket är de nivåer våra vana alkisar brukar ha när de trillar in på akuten. Även vid 3 promille är en alkis gående och talbar. Skulle "du och jag" uppnå 1.2-1.8 promille beroende på hur vana vi vore att festa skulle vi bli medvetslösa. Således rör det sig om en styrman med helt uppenbart svåra alkoholproblem. Eller någon som fått för sig att svepa 4 stora starköl till frukost före flygning. Vilket också torde innebära samma diagnos.

Problem med blåstester:

* Den mänskliga faktorn. Folk glömmer att kalibrera om maskiner enligt godkänd procedur, byter inte ut trasiga komponenter osv.
* Utandningen visar inte nödvändigtvis rätt mängd alkohol i blodet beroende på jämviktskinetik, tidpunkt osv.
* Maskinerna gör godtyckliga antaganden om blåsarens hematokrit.
* Alla tre nuvarande mätmetoder använder sig av teknik som kan plocka upp andra ämnen och tolka dessa som etanol.

Visst skulle förfarandet fungera som screening, men frågan är om kostnaden är värd den ökade säkerheten, upplevd såväl som faktiskt jämfört med dagens rutiner. Något sådant antagande bör inte göras lättvindigt bara för att det är piloter istället för vi resenärer som råkar ut för den metaforiska gummihandsken på skrevet.
 
Last edited:

Patrik

Medlem
Vi har haft alkolås i bilar rätt länge nu, är det inte dags att vi får det i flygplan också? Det känns som att det vore rätt lätt att förhindra dessa skandalrubriker om man bara ville.

Det skulle bli skandalrubriker ändå, något måste ju tidningarna ha att skriva om och flyg är populärt för att man lyckas göra folk nervösa = säljer fler lösnummer. Kontrollsystemet finns ju redan där i form av att alla inblandade är skyldiga att säga till vid misstanke, d.v.s. gate agent, kabinpersonal, styrman/pilot o.s.v. o.s.v., det är ju ett gäng människor som ska passeras på vägen.

Även om det självklart är förkastligt, så förstår jag att det händer, för dessa människor är att flyga ett flygplan med flera hundra passagerar bara ännu en dag på jobbet precis som för oss andra. När saker blir rutin så tappar man en del av respekten. Gäller säkerligen kirurger och andra med känsliga yrken också tyvärr.
 

Patrik

Medlem
En god tanke, men jag ställer mig frågande till hur många pursers som verkligen vågar säga ifrån till fuskande piloter när det verkligen gäller... Flyget liksom sjön har ju fortfarande en väldigt tydlig hierarki.

Med tanke på att de själva ska åka med planet och därmed sätter sitt eget liv på linjen så tror jag nog vilja att säga till är något större än på en vanlig arbetsplats. (vem säger till pelle att han luktar alkohol på jobbet idag igen?)
 

flying

Medlem
Att SAS plockar bort tidningar för att passagerare inte ska kunna läsa om nyheten är bland det värsta jag hört... Det liknar ju inte annat än att försöka mörka så långt det går!

Vad jag också tycker är märkligt är att INGEN i överiga besättningen verkar ha reagerat på att en kollega har nästa 1 promille alkohol i blodet!?! Har inte besättningen en briefing inan avgång?? Det är givetvis en personlig tragedi att behöva gå till jobbet med 1 promille i blodet. Vad jag tycker är mest skrämmande är att ingen märker att en kollega är full på jobbet. Så frågan är hur många gånger man flugit med någon som är påverkad av alkohol??
 
Berusade SAS-pilotens flygcertifikat indraget | Nyheter | Aftonbladet

Kan någon med mer info förklara rent tekniskt vad en spärrade Flyg licens innebär ?
Är detta något man verifierar vid varje flygning tex att piloten har OK licens ?

Om jag har spärrat körkort märks detta ju först när polisen tar mig, när kollas piloternas licens ?

Vad hindrar denne pilot att sätta sig i en Cessna tex trots spärrad licens ?

Ingen/inget hindrar dig från att sätta dig i en Cessna utan licens om du flyger utan färdplan. Med färdplan måste du ange Pilot-in-Command men frågan är om dom dubbelkollar behörighet: http://www.lfv.se/AIP/ENR/ENR 1/ES_ENR_1_10_en.pdf
 
Toppen