Senaste nytt

Pilot (SAS) på Arlanda fast för flygfylla

Perra

Medlem
SAS har regler som säger att man ska vara nykter 8 timmar innan flighten. Annars är gränsen som för bilkörning. Dock blåste piloten över 1,0 promille
 

Alx

Medlem
Även om jag förstår att det är för att kunna åberopa rehabilitering istället för avsked, så tycker jag det är intressant att Svensk pilotförening på en gång drar likhetstecken mellan personlig tragedi och fylla. Har de känt till personens alkoholproblem månne? Hur kan man annars utesluta något så enkelt som dåligt omdöme genom att säga: "OM (torde vara uppenbart) någon som kommit till jobbet till jobbet och varit onykter finns det ett tragiskt personligt ärende bakom detta."?

Värt att notera är också att trots höga löner, fördelaktiga pensionsvillkor och bra anställningsvillkor etc. så var det här en SAS pilot som var beredd att utsätta sina passagerare för livsfara... För min del visar det ännu en gång att höga löner och bra anställningsvillkor, som i grunden förstås är bra, knappast är någon garanti för ökad säkerhet.

"...då det handlar om ett personalärende som vi hanterar internt." Som SAS resenär vore det ju trevligt att veta att de faktiskt åtminstonde tar såna här händelser på fullaste allvar och gör allt de kan för att avskeda berörd pilot. Uttalandet tyder ju dock på att man i vanlig ordning hellre skyddar varandra, mörkar det som har hänt och sopar det under mattan.
 

Tjaeng

Medlem
Min åsikt är:
Är han sjuk (alkoholist) så tycker jag han skall ha möjligheten att få hjälp med detta. Men han skall aldrig få sätta sig och ratta ett plan igen med ansvar för 100-tals (1000-tals med tanke på vad ett flygplan "kan" åstakomma).

Mjo, fast nu är arbetsrätten i fallet sådan att rehabiliteringen som arbetsgivaren är skyldig att erbjuda syftar till att hjälpa personen tillbaka till arbetet. Om målet nu är att piloten inte ska få flyga igen känns hela upplägget fel. Undrar om alkoholism vore ett giltigt skäl för uppsägning efter att en olycka väl inträffar.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Vi har haft alkolås i bilar rätt länge nu, är det inte dags att vi får det i flygplan också? Det känns som att det vore rätt lätt att förhindra dessa skandalrubriker om man bara ville.
 
Till exempel Svevia ställer krav på sina leverantörer (åkare) att de skall ha alkolås i sina lastbilar. Posten har sedan en längre tid monterat alkolås i lastbilarna (vet inte hur det är med vanliga brevbärarbilarna). Tekniken är såpass utvecklad och säker idag så visst vore det motiverat att ha även på trafikflyg som transporterar 100-tals människor.
 
Mannen har tydligen påbörjat arbetet som styrman på en specifik flight när han greps av polisen. Han genomförde en yttre kontoll av planet innan avgång med över 1 promille. Är inte detta ett brottsmål nu som bör behandlas i tingsrätten? Över en promille är i vägtrafiken att betrakta som grovt rattfylleri och lämplig påföljd fängelse. Varför bör inte en pilot som grips av polis vid förberedelse för start med + 1 promille också kunna dömas till fängelse av tingsrätten för grovt flygfylleri?
 

Moco

Medlem
SAS pressansvarige menade i TV att hon inte hört om att det skulle ha inträffat tidigare, vilket är direkt osanning. Det har förekommit både på Arlanda och hos SAS. Innan detta var det som bekant på en SAS-pilot på Heathrow.

Eftersom det inte längre verkar vara en självklarhet så förefaller det rimligt att man tar krafttag mot detta i form av alkolås, precis som andra nämner. Det torde också vara en positiv sak i marknadsföringssyfte, utökad "säkerhet".

Med tanke på att det handlar om människor i grund och botten så är det väl egentligen naivt att tro och hoppas på att problemen skulle vara mindre i flygbranschen än i andra områden. Med tanke på hur arbetsmarknaden och arbetsförhållanden förändras är det sannolikt heller inte helt otroligt att problemen på sikt ökar.
 
Vid en promille är man rätt så berusad såvitt jag vet. Märkligt att denne styrman kommer såpass långt som till att göra yttre kontroll. Då bör väl han/hon passerat rätt många kontroller/mött personer på ARN innan dess?
 

Tjaeng

Medlem
Vid en promille är man rätt så berusad såvitt jag vet.

Varierar vilt från person till person. I ena änden finns folk med aldehyddehydrogenasdefekter som däckar av att titta på sprit medan det finns alkoholister som kan hålla sig vid medvetande trots promillehalt som i de flesta fall inte ens är förenligt med liv.
 
Toppen