Senaste nytt

Pilot kapade planet

Alf

Medlem
Då blir det ännu ett kriteria att sätta upp vid val av flygbolag. Nu är visserligen inte Ethiopian ett av de bolag som finns på min lista vid val av flygbolag. Dessa har tidigare haft en hög olycksstatistik. Jag håller med agehall om Afrikanska flygbolag (undantag SAA).
När jag för massor av år sedan började arbeta med flygsäkerhetsrelaterade frågor fick jag lära mej en grundregel om hur säkerhetstänkandet inom flyget genomförs och bedrivs i olika länder. Titta på hur infrastrukturen ser ut i aktuellt land och det är brukar vara en bra måttstock på hur säkerhetstänket är inom flygbranschen med underhåll och andra frågor. Denna tumregel har stämt väldigt bra tidigare.
 

ulagun

Medlem
Frågar mig vilka kriterier har man inom Star Alliance för att ta in nya bolag.
Om man ser till vilka bolag som ingick i början när man startade upp så har det tillkommit en del märkligt.
Ta t.ex Egypt Air med tanke på situationen i landet. Undviker nog helst.....
 

Dr. Miles

Expert
På Reddit finns det en intressant beskrivning från en av passagerarna ombord. Även om kapningen slutade lyckligt var det inga trevliga timmar ombord på planet.

IamA passenger on yesterday's Hijacked plane from Ethiopian Airlines to Geneva. Contrary to news coverage, it was hell. AMA! : IAmA

Det verkar som även vid frisläppning från kapat flygplan får Business class passagerare prioritet...
OK3n skrev:
The Swiss entered, released business class, released the crew, released the economy class. By released I mean go outside hand in the air and get checked by a bunch of policemans.

domalino skrev:
Even in a hijacking, business class gets priority...

OK3n skrev:
Yes, they got escorted by a special dedicated team so they could go home faster.
 

agehall

Medlem
Gäller detta även South African? Nyfiken då jag har en bokning med dem.

Ja, jag undviker South African, men många andra här anser att de är OK. Jag har dock, baserat på egna erfarenheter dömt ut dem. Kanske inte så mycket pga bristande underhåll och taskigt säkerhetstänkande (vilket är det som gör att jag undviker alla andra afrikanska bolag) men väl på hur ombordupplevelsen var intra-afrika.
 
Det finns bra anledningar till att jag avråder från att flyga med afrika-baserade flygbolag...

Nu ska du inte vara sådan. Det finns flera bolag i Afrika som är helt ok.
Precision Airways
Fly540
CAA
Air Mauritius
ArikAir

Anyway..listan är lång på riktigt bra bolag. Och desutom får man fortfarande något att äta på inrikes flygningar i ekonomi... När var senast du fick det inom EU?
 
Då blir det ännu ett kriteria att sätta upp vid val av flygbolag. Nu är visserligen inte Ethiopian ett av de bolag som finns på min lista vid val av flygbolag. Dessa har tidigare haft en hög olycksstatistik. Jag håller med agehall om Afrikanska flygbolag (undantag SAA).
När jag för massor av år sedan började arbeta med flygsäkerhetsrelaterade frågor fick jag lära mej en grundregel om hur säkerhetstänkandet inom flyget genomförs och bedrivs i olika länder. Titta på hur infrastrukturen ser ut i aktuellt land och det är brukar vara en bra måttstock på hur säkerhetstänket är inom flygbranschen med underhåll och andra frågor. Denna tumregel har stämt väldigt bra tidigare.

Jobbar som pilot och har även konsultat i flygsäkerhets branchen. Har aldrig hört den "grundregeln" förut...
Ska man då också dömma ut amerikanska bolag på samma sätt? ;)
 

Xilan

Medlem
Titta på hur infrastrukturen ser ut i aktuellt land och det brukar vara en bra måttstock på hur säkerhetstänket är inom flygbranschen med underhåll och andra frågor. Denna tumregel har stämt väldigt bra tidigare.

Ryssland.
Där spricker din ekvation.


EDIT:
Insåg just att jag aldrig varit i Ryssland, men jag inbillar mig åtminstone att de har en god infrastruktur.
 

Johan_G

Medlem
Ryssland.
Där spricker din ekvation.


EDIT:
Insåg just att jag aldrig varit i Ryssland, men jag inbillar mig åtminstone att de har en god infrastruktur.

Ryssland är ett lappverk där saker (infrastruktur och annat) fungerar eller inte fungerar helt random, deras flygsäkerhet verkar fungera likadant också.
 
Toppen