Senaste nytt

Petroleumsbransje Sverige

pitch

Medlem
Uppsala är en riktigt trevlig stad, kan du köra lite akademiska grejor där medans du samlar kontakter och så, gör det.
 
A

Aurora

Guest
Tusen takk for tips (eller mycket takk på svenska? :D ) - skal ta de med meg gjennom sommeren.
 

pitch

Medlem
Näe, "tusen tack" är mer vanligt på svenska också. Vi har ju löjligt många saker gemensamt :)

Snackar man danska, dock, så skulle det väl vara "mange takk"?
 
Last edited:
A

Aurora

Guest
Litt off topic, men jeg er veldig opptatt av å bli forstått. Ikke være slik dansker er for nordmenn. Har personlig store problemer i samtaler med dansker, absolutt ingen problemer i å henge med på samtaler med svensker. Har dessverre opplevd en del svensker som strever veldig med å forstå meg. Det er ikke moro, håper jeg blir svorsk i språket etterhvert, hehe.
 

pitch

Medlem
Jag är rätt van vid norska, så inga problem där. Det är egentligen bara ett par annorlunda ord man måste lära sig för att det ska funka smärtfritt.

Men danska... OK, det är lätt att läsa, men det är omöjligt att förstå när dom pratar.
 

Randy Marsh

Medlem
Petroleumsfag sier du? Nei, det tror jeg kan være vanskelig i Sverige, hadde i sånn fall vært bedre med prosess eller mekanisk bakgrunn. Mulig Lundin har funksjoner for exploration / geo i Sverige, ikke helt sikker. Å en annen side ryktes det at Lundin betaler ganske dårlig...

Ville vurdert å finne meg en jobb i Oslo, Bergen eller Stavanger og ukependle til Stockholm. Frekvensen er god, særlig til/fra Oslo. Så får du litt EB-poeng og ;) (hey, dette er jo businessclass.se!). Da får du i både pose og sekk: høy norsk lønn og lavere avgifter for f eks bil og lavere priser generelt. Dog litt usikker på hvordan det blir med skatt ved ukependling.

Ellers har Reinertsen kontorer i både Stockholm og Gøteborg der det finnes mange svensker som jobber innen olje og gass (i hvert fall i Gøteborg). Men de driver stort sett med V&M og det har ikke mye med petroleumsfag å gjøre. Men V&M-bransjen, i hvert fall i Norge, virker jo nesten gi blaffen i hvilken utdannelse man har ettersom de sliter med å få tak i folk :)

/Svenske i Bergen
 

FF#1

Medlem
Berätta lite mer med vad i petroleumbrancen du vill jobba med / jobbar med nu så går det lättare att se paralleller med vad som kan finnas här.
 

Nemo

Medlem
- Om du vill studera vidare i Sverige inom teknikfag och för att få fler kontakter skulle jag hellre studera på KTH | Master- och magisterprogram än i Uppsala. Det är många som bor i Uppsala och arbetar i Stockholm och dagpendlar, går fort med tåg.
- Språket kommer du snabbt in i, tar ett par veckor och så blir du förstådd av svenskar. Det går lätt och inget du kommer att behöva fundera över. Däremot är det vissa kulturskillnader. Som Petter Stordalen formulerade det i Skavlan: svenskar sätter sig i diskussionsgrupper, gör utredningar, diskuterar lite mer och till slut efter lång tid kommer fram till ett beslut och alla följer det. Norrmän tar ett snabbt gemensamt beslut och sedan går alla och gör som det själva vill.
- Kan vara bra att söka konsultuppdrag, exempelvis Rejlerkoncernen. Det närmaste inom petroleum i Uppsala och forskning är väl SGU - Sveriges geologiska undersökning, inget att tjäna pengar på men går att forska där. Vi är mer åt berg och malmbrytning i Sverige än petroleum.
 
A

Aurora

Guest
Berätta lite mer med vad i petroleumbrancen du vill jobba med / jobbar med nu så går det lättare att se paralleller med vad som kan finnas här.

Seismikk, enkelt og greit. Har jobbet med seismikk i direkte tilknytning til oljeselskap, men har såpass god bakgrunn i matematikk og fysikk at jeg har jobbet 1 år med seismologi knyttet jordskjelv. It's all about waves ;)

Så faktisk en stilling innen geofysikk på Universitetet i Uppsala, men det var for post-doktorander dessverre.
 
Toppen