Senaste nytt

"Personligt" företagskort från SEB, vad innebär det?

Valley

Medlem
Det blir mer och mer utlägg för min del i tjänsten, och jag frågade därför ekonomichefen om man inte kan få ett företagskort, det var inga problem.

Han förklarade att jag i såfall kan få ett företagskort från SEB som är personligt, och med det menade han att det är jag som är betalningsansvarig, men att jag hinner få tillbaka alla inköp jag gör på mitt till mitt egna bankkonto, och jag betalar bara fakturan då (60 dagars betalning).

Men om någon annan stött på detta tidigare, vad innebär det i praktiken, kommer banken göra en kreditupplysning på mig? Kommer det stå i min UC att jag har en kredit på XXX kr hos SEB? Jag har väl inga problem med det så, men jag förstår inte riktigt vad meningen blir det ett sånt kort i slutändan?

På korten står det idag förnamn, efternamn och under står det företagets namn.

När jag ifrågasatte detta, vad meningen var, då sa han att vi "bjuder på årsavgiften".

Finns i princip ingen anledning att acceptera att leka bank åt ett företag. Det han erbjuder är inget företagskort. Det är ett privatkort du får. Din ekonomichef skall veta bättre än att fara med oriktiga uppgifter.
Har ett skräckexempel på kamrat som personligen blev sittande med mycket stora resekostnader när bolaget han jobbade åt sattes i KK.
En annan har x antal gånger kört krediten i botten för att han får ligga ute med stora belopp på reseräkning.

Enda anledning att acceptera är att man kan se till att köra ett kort som ger en själv bonus av olika slag. Finns betydligt bättre än SEB's
 

Valley

Medlem
Haft ett upplägg där, man kan säga det var valfritt, hur man ville fixa sina resor.
Företaget hade ett kort som alla resor bokades på, så länge det sköttes av stora fina resebyrån. Ville man göra det själv och köra reseräkning, var det upp till dig själv.
 

konsumtion

Medlem
Jag undrar en sak. Ifall företaget står som betalningsskyldig, är jag som privatperson frånkopplat det helt?

Dvs, ifall jag vill köpa en ny bostad och banken gör en kreditupplysning på mig, kommer då detta korts kredit att synas på mig och påverka mig negativt? Tex om man använder "Swedbank Visa Business Card" där företaget är betalningsansvarig.

För jag funderar just nu ifall man ska använda detta kreditkort från företaget (men då vill jag inte att det ska belasta mig negativt vid UC som banken tar ifall jag vill köpa en ny bostad) eller ifall man ska ta "Bankkort Business" från Swedbank som direkt drar beloppet från företagskontot.

Någon kunnig själ som kan förtydliga detta åt mig?
 

Syversen

Medlem
Jag undrar en sak. Ifall företaget står som betalningsskyldig, är jag som privatperson frånkopplat det helt?

Dvs, ifall jag vill köpa en ny bostad och banken gör en kreditupplysning på mig, kommer då detta korts kredit att synas på mig och påverka mig negativt? Tex om man använder "Swedbank Visa Business Card" där företaget är betalningsansvarig.

För jag funderar just nu ifall man ska använda detta kreditkort från företaget (men då vill jag inte att det ska belasta mig negativt vid UC som banken tar ifall jag vill köpa en ny bostad) eller ifall man ska ta "Bankkort Business" från Swedbank som direkt drar beloppet från företagskontot.

Någon kunnig själ som kan förtydliga detta åt mig?

Ja så skall det vara. Jag har båda varianterna men med Eurocard. Ett där fakturan går till bolaget jag jobbar på och ett där fakturan går till mig som person. Inget av dessa syns dock på kopior jag får av kreditupplysningar som tas på mig. Osäker vad detta beror på. Hur som haver så skall ett kort utställt på ett bolag inte belasta kreditbedömning av den som använder kortet. Användandet av ett sådant kort bör ju också vara hårt reglerat och borde inte ses som en fördel eller möjlighet av någon som tittar närmare på din privata ekonomi.
 

Delayed

Medlem
Jag har båda varianterna men med Eurocard. Ett där fakturan går till bolaget jag jobbar på och ett där fakturan går till mig som person. Inget av dessa syns dock på kopior jag får av kreditupplysningar som tas på mig. Osäker vad detta beror på.
Fast Eurocard är ett betalkort utan förutbestämd limit där allt normalt betalas varje månad. Jag tror aldrig att dessa kort syns då det inte finns någon bestämd gräns att rapportera in. Aktuell skuld skulle naturligtvis kunna rapporteras men det verkar den inte göra.
 

Syversen

Medlem
Fast Eurocard är ett betalkort utan förutbestämd limit där allt normalt betalas varje månad. Jag tror aldrig att dessa kort syns då det inte finns någon bestämd gräns att rapportera in. Aktuell skuld skulle naturligtvis kunna rapporteras men det verkar den inte göra.

Låter logiskt, så är det såklart.
 

DRG

Medlem
På de stora multinationella företag jag arbetat på så har det oftast varit krav att använda företagets kort. På så sätt går räkningen direkt in i reseräkningssystemet och det är lättare för
internal audit att kontrollera. Dessutom är det ofta så att företagen på global nivå har en kick-back från kortföretaget (motsvarande det man får som privatperson eller tom mer) vilket är ett starkt incitament att kräva att företagetskort används från företagets sida för uttgifter företaget står för. Att vägra använda företagets kort för betalningar systematiskt skulle tolkas som att bryta mot företagets policy vilket kan leda till disciplinär påföljd eller till och med anses vara brott mot anställningsavtalet.
 

JohnR

Medlem
På de stora multinationella företag jag arbetat på så har det oftast varit krav att använda företagets kort. På så sätt går räkningen direkt in i reseräkningssystemet och det är lättare för
internal audit att kontrollera. Dessutom är det ofta så att företagen på global nivå har en kick-back från kortföretaget (motsvarande det man får som privatperson eller tom mer) vilket är ett starkt incitament att kräva att företagetskort används från företagets sida för uttgifter företaget står för. Att vägra använda företagets kort för betalningar systematiskt skulle tolkas som att bryta mot företagets policy vilket kan leda till disciplinär påföljd eller till och med anses vara brott mot anställningsavtalet.

Det är även min erfarenhet. Men då har även företaget varit betalningsskyldigt.
Det skulle aldrig gå att tvinga någon att ansöka om en personlig kredit för företagets kostnader, som det innebär med ett företagskort med personligt betalningsansvar.
 

Syversen

Medlem
På de stora multinationella företag jag arbetat på så har det oftast varit krav att använda företagets kort. På så sätt går räkningen direkt in i reseräkningssystemet och det är lättare för
internal audit att kontrollera. Dessutom är det ofta så att företagen på global nivå har en kick-back från kortföretaget (motsvarande det man får som privatperson eller tom mer) vilket är ett starkt incitament att kräva att företagetskort används från företagets sida för uttgifter företaget står för. Att vägra använda företagets kort för betalningar systematiskt skulle tolkas som att bryta mot företagets policy vilket kan leda till disciplinär påföljd eller till och med anses vara brott mot anställningsavtalet.

Är det någon som har koll på juridiken kring detta? På bolaget där jag arbetar säger vi att ett företagsupphandlat kort med privat betalningsansvar (Eurocard) skall användas. Detta är också knutet till reseräkningssystemet så att transaktioner automatiskt förs in där vilket såklart är praktiskt.

Kring detta upplägg får man som ledare då och då feedback kring varför man skall använda Eurocard och inte ett privat kort, antingen för att man tycker att det är omständligt att beställa ytterligare ett kort när gemene man i regel redan har minst ett kreditkort redan. Några är säkert poängjägare också :)

Det är i dagsläget ingen större issue, använder man ett annat kort kan man ibland bli ombedd att bifoga kontoutdrag från det aktuella kortet för att styrka transaktionen. Någon har dock hävdat att man som arbetsgivare inte har rätt att be om detta. Huvuddokumentet för ett utlägg är såklart alltid kvitto.

Kan man som arbetsgivare kräva av en medarbetare att denne skall nyttja ett visst kort när man som anställd ändå är personligt ansvarig för kortet?
 
Toppen