Senaste nytt

"Personligt" företagskort från SEB, vad innebär det?

tarzan

Medlem
Det blir mer och mer utlägg för min del i tjänsten, och jag frågade därför ekonomichefen om man inte kan få ett företagskort, det var inga problem.

Han förklarade att jag i såfall kan få ett företagskort från SEB som är personligt, och med det menade han att det är jag som är betalningsansvarig, men att jag hinner få tillbaka alla inköp jag gör på mitt till mitt egna bankkonto, och jag betalar bara fakturan då (60 dagars betalning).

Men om någon annan stött på detta tidigare, vad innebär det i praktiken, kommer banken göra en kreditupplysning på mig? Kommer det stå i min UC att jag har en kredit på XXX kr hos SEB? Jag har väl inga problem med det så, men jag förstår inte riktigt vad meningen blir det ett sånt kort i slutändan?

På korten står det idag förnamn, efternamn och under står det företagets namn.

När jag ifrågasatte detta, vad meningen var, då sa han att vi "bjuder på årsavgiften".
 

mha321

Medlem
Japp, vi har liknande kort men från Nordea. Det enda som är "företags" är att de betalar årsavgiften, och i utbyte mot det får man det på en separat faktura (eftersom det är ett separat kort). Jag tror inte ens det står företagsnamn på korten.

Själv tackade jag direkt nej till erbjudandet när jag insåg att det ändå var ett personligt kort. Vill man ha motsvarande kan man ju beställa ett additional card till Amex:et som får egen fakturaspec.

Eftersom jag inte skaffade det själv så vet jag inte om kreditupplysningen, men det skulle förvåna mig väldigt mycket om de inte gjorde det. Om det är samma som vi har så är det ju i princip ett helt vanligt kort, bara det att företaget betalar årsavgiften.
 

agehall

Medlem
I princip är det standard i Sverige idag att man gör så för att slippa Toblerone-skandaler. Vet inte när jag sist såg ett kreditkort som var kopplat direkt till firman och där personen som hade kortet inte var betalningsansvarig.... Du är helt och hållet ansvarig för kortet och det enda firman egentligen gör är att se till att du får det samt ev ordna så att kredittiden är lite längre så att du kan hinna lämna in dina reseräkningar och få ut pengarna igen. Det är helt meningslöst imho.

Jag vet inte hur det hanteras med UC-upplysningar, men jag skulle bli förvånad ifall de inte tar en upplysning på dig.
 

tarzan

Medlem
Tack för snabba svar! Jag vet att det står företagsnamnet på korten (för jag har sett mina kollegors), men om jag ändå är betalningsansvarig och det i slutändan ska ta en UC på mig för kortet känner jag att jag kan skaffa ett bättre kort med förmåner (samla EB t.ex.). Och då kan jag betala årsavgiften och ta den "smällen"...
 

agehall

Medlem
Häng inte upp dig för mycket på UC-delen bara. De som får problem av att det tillkommer en UC-upplysning ska nog inte ha några kreditkort över huvud taget och det är i sig inget problem att ha många UC-förfrågningar. Det är inte heller något praktiskt problem att ha en hel del krediter, så länge man sköter dem.
 

tarzan

Medlem
Häng inte upp dig för mycket på UC-delen bara. De som får problem av att det tillkommer en UC-upplysning ska nog inte ha några kreditkort över huvud taget och det är i sig inget problem att ha många UC-förfrågningar. Det är inte heller något praktiskt problem att ha en hel del krediter, så länge man sköter dem.

Det är nog sant, jag är nog bara skadad av att ens mamma är ekonomichef och vill att man inte ska ha några UC-upplysningar på sig... :)
 

Kricka

Medlem
Jag hade ett "Mona Sahlin-kort" (där arbetsgivaren var betalningsansvarig) något år
men sen kom fler och fler begränsningar för vad man fick använda kortet till, för att
sedan tas bort och ersättas med s.k. företagskort som även det hade begränsningar
på användningen från arbetsgivaren. Man tjänade ju inte heller några poäng..!
 

AndersSt

Medlem
Jag har ett företagsupphandlat "personligt" kreditkort som dessutom är kopplat till vårt system för reseräkningar. Det har jag med på resa som en ren "backup", använder alltid mitt eget Eurobonus Mastercard för alla utlägg i tjänsten.

Dumt att inte dra fördel av spend som görs i tjänsten, vår policy säger inget om vilket kort som ska användas.
 
Toppen