Senaste nytt

Personal från Air Berlin hånade nötallergiker.

  • Thread starter Deleted member 4971
  • Startdatum
D

Deleted member 4971

Guest
Allergiske Marcus, 19, hånades på planet | Nyheter | Aftonbladet

"När vi pratar med piloten där säger han att de visst ska sälja jordnötter. Sedan säger han att vi ska få sitta längst bak och sätta en påse över huvudet för att lösa problemet.

Även om det var menat som ett skämt hade vännerna svårt att uppskatta det och först efter en längre diskussion med personalen lyckades de få förstått att de ändå inte skulle sälja jordnötter på planet, och vännerna satte sig på sina platser.

Kunde inte lova
Men när inget meddelande utropades i högtalarna gick de fram och pratade på nytt med flygvärdinnorna. Då fick de till svar att de inte skulle göra det. De kunde inte heller lova att jordnötter inte skulle säljas.

– ”No announcement”, sa de. Då sa jag att vi måste gå av planet, säger Adahm Lotthagen.

– ”Now or never”, ska flygvärdinnorna då ha svarat, uppger han.

Då bestämde sig alla fyra vännerna för att gå av planet, samtidigt som bagaget lastades av och en buss körts fram för att hämta dem kom besättningen fram igen och sa att de ändrat sig och inte alls skulle sälja jordnötter.

– Vi tog ändå beslutet att gå av för säkerhets skull, säger Adahm."

Konstigt agerande kan jag tycka, några allergiker här på forumet som kan dela med sig av sin erfarenhet?
 

Alf

Medlem
Jag är själv nötallergiker men inte alls av den grad som personen här led av. Jag tål inte hasselnötter och valnötter och jag har inga problem med att grannen i stolen bredvid äter nötter till drinken. Jag vet faktiskt inte hur stor allergi man kan ha om man inte klarar att man öppnar en nötpåse. Det kanske någon av forumets läkare @ACervin, @doc eller någon annan kan svara på.
Det verkar ju ganska chansartat att överhuvudtaget flyga om man har en sådan känslighet för nötter.
Kan man kräva att hela flyget skall vara nötfritt?
Hur gör andra passagerare som har svår nötallergi?

Själv kan jag äta övriga nötter, förutom de jag räknade upp, och skulle sakna det enormt om jag inte fick det till drinken. Tänk att behöva tacka nej till makadamnötter.
 

fcx

Medlem
På flera flyg med SAS har jag varit med om att de ropat ut att det är någon ombord med jordnötsallergi och att man ombedes att inte äta medhavda jordnötter. SAS erbjuder ju inte själva jordnötter ombord heller.

Att däremot vara 100 % säker på att det uppmaningen efterföljs av alla passagerare är ju dock en sak för sig...
 

doc

Medlem
Det finns väldigt många olika grader av det hela. Vissa tål att andra äter jordnötter, medan andra börjar känna av om det finns en öppnad påse i rummet bredvid. Utöver detta finns det också "äkta" och "falsk" jordnötsallergi, så det hela är ganska komplext. Dock spelar det ju mindre roll i just detta fallet, då jag tycker man borde kunna vara tillmötesgående som bolag i servicebranschen.
 

maswan

Medlem
Man kan ju inte vara 100% säker på att uppmaningen efterföljs, därav att man reser med nödutrustning. Det handlar ju om ett avgörande om acceptabel risk, om man inte vill bo i en bubbla. Däremot är det nog mycket större risk att någon öppnar en medhavd snickers eller liknande om inget utrop görs.
 

Nemo

Medlem
http://www.iata.org/whatwedo/safety/health/Documents/Allergen-sensitive-passenger2010.pdf
Severe allergic reactions on board are an extremely rare occurrence. However, when they do occur, the consequences may be amplified because of the remote environment. In that context, allergen- sensitive passengers susceptible to severe allergic reactions should do everything in their power to prevent these cases or be prepared if it does happen. The airlines, on their side, are obliged to meet all the requirements of the International Civil Aviation Organization (ICAO) and of their respective government, which incidentally differ from State to State.
I princip har passageraren gjort rätt och flygbolaget borde haft en bättre förståelse för problemet. Sedan är den största risken inte att någon annan passagerare öppnar en Snickers tio rader bort. Den största risken är att passagerare på flighten innan som satt i samma stol och öppnade en Snickers och sedan haft sina händer på armstödet.
 

pep

Medlem
Det er allergikeren der har problemet: enten maaa man finde alternative maade at rejse paa. Eller, man maa tilbyde personligt at betale en alternativ snack for samtlige af de 100+ andre pax...Man kan jo ikke lade hundrede mennesker lide, bare pga. af en person der allerede ved at han/.hun er syg...??
 

Nemo

Medlem
Det er allergikeren der har problemet: enten maaa man finde alternative maade at rejse paa. Eller, man maa tilbyde personligt at betale en alternativ snack for samtlige af de 100+ andre pax...Man kan jo ikke lade hundrede mennesker lide, bare pga. af en person der allerede ved at han/.hun er syg...??
Lider du av att inte få äta jordnötter? Människans framgång baserar sig på att vi samarbetar och tar hänsyn till varandra. Endera dagen är det dig vi andra behöver anpassa oss till - vill du inte det?
 

fcx

Medlem
Det er allergikeren der har problemet: enten maaa man finde alternative maade at rejse paa. Eller, man maa tilbyde personligt at betale en alternativ snack for samtlige af de 100+ andre pax...Man kan jo ikke lade hundrede mennesker lide, bare pga. af en person der allerede ved at han/.hun er syg...??

Njaaaaaa.......
 
Toppen