Senaste nytt

Pengar i Brasilien

nilsson

Medlem
Brasilien är nog det kortvänligaste landet jag stött på hittills, och amex överallt. Det satt en gubbe på ett torg och sålde tavlor. I hörnet på nätet med små konstverk så satt en skylt med Visa, Amex och Mastercard avbildade. Ibland kom det bönder och ställde upp sina bilar fyllda med frukt och grönsaker nära stranden. Jag såg en surfare komma fram, peka på några frukter och vips kom kortmaskinen fram. Det enda jag inte använde kort till var taxi, för de är väl fifflare som överallt annars. Men jag ska ta en i försvar i alla fall.

När jag anlände GIG efter 11h flight så gick allt väldigt smidigt. Jag var fort ur planet och snabbt igenom deras skrattretande immigration. Därefter passerade jag luggage claim (enbart handbagage), ett par tullare som ville se passet (den ena tittade på passet och sa Suécia, den andra sa Não som om han menade "vem smugglar FRÅN Sverige"), en informationsdisk (här har du en karta över Rio, nej det har inget med från "Is there an ATM here" att göra), en taxivoucherdisk (dubbla taxameterpriset) och sedan var man land side.

Jag går rakt ut, hittar taxi-kön, sätter mig i första bilen och lämnar över min voucher. Jag ser med en gång att men den snigeltrafiken kommer det att ta mycket längre än Googles optimistiska 35 minuter. Efter en kvart så ringer taxiförarens telefon och efter några meningsutbyten vänder han sig om mot mig och försöker överbrygga språkbarriären med frågan "passaporto?". Jag har sedan två incidenter med hemmaglömda pass för 15 år sedan alltid ett pass i plånboken. Jag tar ut plånboken och inget pass. Känner igenom fickorna och inget pass. "No" säger jag och han svarar något för mig obegripligt och vi tar oss sakta tillbaka till flygplatsen.

Vad som hänt är att jag i vanlig ordning stoppat tillbaka passet efter passkontrollen. Jag tar sedan fram det igen i tullkontrollen och håller det fortfarande i handen vid informationsdisken, där jag får en karta jag inte är intresserad av. Väl vid taxivoucherdisken lägger jag ned pass och karta på disken när jag betalar med kort, och sedan går jag ut och sätter mig i taxin. På något sätt har kvinnan som sålt mig en överprissatt taxivoucher lyckats ta reda på vilken taxi jag satt mig i och vad föraren har för nummer. Mycket med dricks till alla inblandade, dock i USD för GIG har tydligen ingen ATM i ankomsthallen.
 

nilsson

Medlem
Och just nu sitter jag i KLM-loungen i Amsterdam och väntar på att tidtabellen ska bli normal igen efter morgonens dimma. Därför har jag också tid att beskriva ankomsten på CDG efter att ha flugit från Brasilien. Vi anlände till 2E, kom snabbt ur planet och fyllde snabbt transfer-securityns priority-kö till 2E/F. Varför gör man ett helt separat upplägg när folk kommer i pulser?

Det var å andra sidan bättre än hur Frankrikes immigration planerat. 14 stycken luckor, varav 10 skyltar säger "closed", en säger "EU EEC CH passports", två är nedsläckta och en säger "WindowsXP". Även här är det priority-kö. En flygplatsvärd i ena änden kontrollerar att man har SkyPriority och en i andra änden som oväxlande slussar folk från vanlig och från priority till den enda öppna luckan.
 

JeanHell

Medlem
Håller med dig helt, att betala med kort i Brasilien är angenämt och oftast utan problem.
Åkt runt i både stora städer och mindre kuststäder och brukar kunna betala med kort titt som tätt.
 

agehall

Medlem
Det var å andra sidan bättre än hur Frankrikes immigration planerat. 14 stycken luckor, varav 10 skyltar säger "closed", en säger "EU EEC CH passports", två är nedsläckta och en säger "WindowsXP". Även här är det priority-kö. En flygplatsvärd i ena änden kontrollerar att man har SkyPriority och en i andra änden som oväxlande slussar folk från vanlig och från priority till den enda öppna luckan.

Jag har en VM med WindowsXP - får jag gå till den disken då!? :)
 
Toppen