Senaste nytt

Pendla från Australien till Skandinavien. Vad är smartaste taktiken?

Magino

Medlem
Är det samma alliance brukar det ofta gå att skicka bagaget hela vägen trots att man har två olika pnr, ibland fungerar det även fast bolagen inte tillhör samma alliance beroende på bolagens samarbete.
 

Jacob

Medlem
Genialiskt. Borda jag ha kunnat listat ut. Tack skall provboka lite. Innebär att bagaget måste checkas in och ut antar jag.
De flesta fullservice flygbolag brukar kunna hjälpa till att checka in baggaget hela vägen även med två olika biljetter (det finns dock några bolag som har en strikt policy att inte göra det).

Att skicka ett baggage på två olika biljetter kallas interlining och formellt sett ska det finnas ett s.k "interline agreement" mellan bolagen du byter mellan, om det nu är olika bolag. Exempelvis SAS har interline agreement med de allra flesta större flygbolag, inkl konkurrerande bolag från andra allianser.
I praktiken går det nog att skicka baggaget mellan vilka bolag som helst, baggagetaggen knappas in manuellt av incheckningspersonalen i dessa fall (en gång blev en flygplatskod faktiskt felstavad när jag gjorde detta, upptäcktes dock i tid), så de bör väl kunna skriva in nästan vad som helst.

Jag har gjort detta några gånger och det har fungerat bra om man har bett snällt och det funnits en rimlighet kring det hela. Reser man på två olika biljetter bör man också ha en skaplig bytestid (2-3 timmar bör vara minimum) och det vill garanterat flygbolaget också eftersom de får stå för kostnaden om baggaget missar en anslutning.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har gjort detta några gånger och det har fungerat bra om man har bett snällt och det funnits en rimlighet kring det hela. Reser man på två olika biljetter bör man också ha en skaplig bytestid (2-3 timmar bör vara minimum) och det vill garanterat flygbolaget också eftersom de får stå för kostnaden om baggaget missar en anslutning.

Jag har gjort den med två separata biljetter från SAS och från Japan Airlines.
Det var SAS till Peking och vidare till Tokyo med Japan Airlines.

Under resans gång tappade SAS mitt bagage, men det var Japan Airlines som tog hand om mig när jag var väl där utan mitt bagage.
Jag kan värmt rekommendera om deras markservice. De gjorde ytterst att få mitt bagage levererat.

Jag hade sådan resplan så att jag övernattade i olika städer i fyra dagar efter ankomst till Tokyo.
Men Japan Airlines personal tog kontakt till mina hotell som jag skulle stanna och informerade mig hela tiden om hur läget var.

Först vid dag 5 fick jag bagaget(i helt annan stad än Tokyo). När jag checkade in med Japan Airlines för hemresa till Peking, check in personalen bad mig om ursäkt för bagageförsening(som inte var egentligen deras fel) och gav mig en reklamationsförmulär med en check för deras duty-free onbord.
Det kallar jag bra service!
 

Senator

Moderator
De flesta fullservice flygbolag brukar kunna hjälpa till att checka in baggaget hela vägen även med två olika biljetter (det finns dock några bolag som har en strikt policy att inte göra det)..

BD till LHR har en strikt policy:


Transfer passengers


Only customers on connecting flights with itineraries issued on a single ticket with one booking reference will qualify for the through check service subject to minimum connection times. This policy applies to all connecting flights (bmi to bmi, bmi to other carriers and codeshare flights).

This means that passengers with connecting journeys using separate tickets are not eligible for the facility of through check-in or through tagging of baggage.


Baggage information | Fly bmi
 
Toppen