Senaste nytt

Pendeltåg till Arlanda från december 2012

Jacob

Medlem
Med tanke på att en enkelresa med Flygbussarna kostar 99 kronor känns det inte motiverat att ta Pendeln och betala 75 kronor istället.

Vill jag åka kollektivt med SL till Arlanda kommer jag även i fortsättningen åka till Märsta och ta buss 583 därifrån. Fungerar alldeles utmärkt om man inte är alltför stressad och vill hålla nere kostnaden. Då många som arbetar på Arlanda bor i Märsta med omnejd och nyttjar bussen för att åka till/från jobbet tror jag knappast bussen kommer försvinna.
 

Dr. Miles

Expert
Vill jag åka kollektivt med SL till Arlanda kommer jag även i fortsättningen åka till Märsta och ta buss 583 därifrån. Fungerar alldeles utmärkt om man inte är alltför stressad och vill hålla nere kostnaden. Då många som arbetar på Arlanda bor i Märsta med omnejd och nyttjar bussen för att åka till/från jobbet tror jag knappast bussen kommer försvinna.

Tidningarna skrev tidigare att pendeltåg mot Märsta kan minska frekvens när trafiken till Arlanda sätts igång.
Jag vet inte om SL kommer att behålla kvartstrafik till Märsta utöver halvtimmestrafik till Arlanda.
 

palmen

Moderator
Fast -10 och 10 cm fixade dom ju hyfsat ändå... var -5 och 30 cm till som blev verkligt problem :D

Imorse var det dock ca 10cm snö och -5 och det var totalkaos.
Kan förstå problemen nu ikväll när jag skulle hem, inga tåg på min linje fanns uppe på tavlan och helt plötsligt kom det ett utan att det annonserades om det, ibland har man tur, enbart 10 minuters väntan. Många hade gått och gjort annat iom att det stod att inget skulle komma på 30 minuter åtminstone.
Eller så skulle man gjort som polarna som gick in på närmsta pub istället för att åka hem efter jobbet och mig veterligen sitter de kvar där ännu :)
 

Jacob

Medlem
Så här står det på SL.se om den nya linjen som invigdes idag.

Nu startar pendeltågslinjen till Arlanda och Uppsala

Från och med söndagen den 9 december kan du åka med pendeltåget direkt till Arlanda och Uppsala. Du behöver en speciell biljett eller tillägg för att resa över länsgränsen.

Den 9 december startar den nya pendeltågslinjen mellan Älvsjö och Uppsala, via Arlanda. Tågen kommer att gå i 30-minuterstrafik från tidig morgon fram till cirka klockan 22.00. I högtrafik fortsätter tågen till Tumba. På helgmorgnar och sena kvällar blir det en avgång i timmen.

Tågen kommer att stanna vid alla stationer på sträckan, sista avgången är runt midnatt.

Den nya trafiken innebär även att det blir fler avgångar mellan Älvsjö och Upplands Väsby, vilket gör att det kommer att bli lite jämnare och tätare trafik på den sträckan.

Särskild biljett för resa till Arlanda, Knivsta och Uppsala

Tänk på att du behöver en särskild passagebiljett när du reser till eller från Arlanda. Den kostar 75 kronor utöver din vanliga SL-biljett.

Om du inte redan har en giltig SL-biljett finns det både enkelbiljetter och 30-dagarsbiljetter inklusive Arlandapassage. En enkelbiljett med Arlandapassage kostar 125 kronor.
 

Fredrik

Medlem
För att vara gubben mot strömmen så kostar inpassering på Arlanda nu 75 istället för 60 när Upptåget gick. Dessutom har jag numer bara två tåg i timmen som är anpassade till min buss istället för 4 tidigare.
 

vicce

Medlem
Tyckte detta verkade bra tills jag läste att man måste betala 75:- för passeringsavgift. Då åker jag hellre flygbussen för 79:-, kommer närmre hem samt att jag får lite EB poäng.
 
Jag tror det hela blir mycket bra.
Med ett tillägg på 300 kr på det vanliga 30 dagars SL kortet(300+790=1090) kan man åka hur mkt man vill till och från Arlanda med pendeln under dessa 30 dagar. Detta kommer bli mkt attraktivt för många av de som arbetar på Arlanda men som förutom SL kort idag har det speciella personalpendlar 30 dagars kortet som Arlanda Express och flygbussarna erbjuder.
 
Toppen