Senaste nytt

Pendeltåg till Arlanda från december 2012

Nemo

Medlem
För fem år sedan kostade det omkring 80 kronor att åka Uppsala-Arlanda med Upptåget (UL). Detta om du köpte 10-klippkort. Upptåget hade (har) dessutom bagageställ i tågändarna.
Konsumentprisindex har sedan dess varit 1,58% motsvarande ett pris på 81,20 kronor. Men idag kostar det 180 kronor med UL-kortet. Det är en 125% prisökning. Idag (förutom sista nattåget) är det dessutom SL-tåg utan bagageställ, som trafikerar sträckan.
På vilket sätt motiverar ArlandaExpress / UL / SL / Landstinget i Uppsala län denna prisökning på 125%, när KPI annars är 1,58%?
 

Johanna

Medlem
Jag åker helst A Express. Nu kan man få bra priser om man har framförhållning. Åker jag över en helg tar jag gärna bilen. Då kostar parkeringen ungefär lika som tåget. Jag gillar att det sällan är smockat med folk, det är oftast i tid. Om det strular är det bra service. Fick åka taxi en gång då tåget stod så jag ändå kom fram i tid. Eftersom jag köpt biljett innan behövde jag inte betala extra för taxin. Det passar mig bra. Dessutom gångavstånd hemifrån men det är det ju även till pendeln.
 

apknug

Medlem
För fem år sedan kostade det omkring 80 kronor att åka Uppsala-Arlanda med Upptåget (UL). Detta om du köpte 10-klippkort. Upptåget hade (har) dessutom bagageställ i tågändarna.
Konsumentprisindex har sedan dess varit 1,58% motsvarande ett pris på 81,20 kronor. Men idag kostar det 180 kronor med UL-kortet. Det är en 125% prisökning. Idag (förutom sista nattåget) är det dessutom SL-tåg utan bagageställ, som trafikerar sträckan.
På vilket sätt motiverar ArlandaExpress / UL / SL / Landstinget i Uppsala län denna prisökning på 125%, när KPI annars är 1,58%?
Ja de motiverar prisökningen med hänvisning till avtalet och att det var det som var upphandlat...

Chockerande för de flesta.

Det är just det som är min poäng, säg upp skiten!

Det är ingen idag som sitter och försvarar landstingets uppsagda avtal där de köpte stödstrumpor för 6 000 kr paret.
 

Agö

Medlem
Det är just det som är min poäng, säg upp skiten!
Saknar fortfarande några tankar från dig vad som ska ske när det väl är uppsagt och staten/landstinget (som ju uppenbarligen är beredda att köpa stödstrumpor för 6000 kr paret) ska köra kommersiellt snabbtåg till en flygplats, på kort och lång sikt, i stort och smått. För inte finns det väl någon privat aktör som är beredd att köra ett tåg på de villkor som också ges i samma avtal? Själv har jag fler än en gång varit helt ensam ombord på ett Arlanda Express-tåg. En avgång som en rationell privat investerare, i avsaknad av upphandlade krav, aldrig hade kört. Det ges och tas i samma avtal, icke att förglömma.
 

apknug

Medlem
Saknar fortfarande några tankar från dig vad som ska ske när det väl är uppsagt och staten/landstinget (som ju uppenbarligen är beredda att köpa stödstrumpor för 6000 kr paret) ska köra kommersiellt snabbtåg till en flygplats, på kort och lång sikt, i stort och smått. För inte finns det väl någon privat aktör som är beredd att köra ett tåg på de villkor som också ges i samma avtal? Själv har jag fler än en gång varit helt ensam ombord på ett Arlanda Express-tåg. En avgång som en rationell privat investerare, i avsaknad av upphandlade krav, aldrig hade kört. Det ges och tas i samma avtal, icke att förglömma.
Ok jag tar det igen;

Först av allt har jag aldrig förespråkat att staten själv skall köra några tåg, varken snabba eller långsamma, det vet jag inte var du har fått ifrån. Mitt åsikt är att staten skall stipulera villkoren för trafiken på ett samhällsekonomiskt optimalt sätt.

Mitt förslag är att staten i första hand säger upp avtalet med Arlanda express för omförhandling vad gäller alternativ trafiken på Arlanda centralstation. I korthet skall det gå ut på att alternativ trafiken på Arlanda centralstation inte skall drabbas av den ohemula passage avgiften på 120kr vilken går till Arlanda express för att kompensera dem.

På detta sätt kan alternativ trafiken erbjuda ett fosilfritt resande på spår till ett konkurrenskraftigt pris.

Sen är det fortfarande upp till Arlanda express att erbjuda en produkt med så pass mycket mervärde att resenärerna är villa att betala för densamma ,Arlanda express kommer naturligtvis att kompenseras i denna uppgörelse, ge och ta i avtal som nämndes.
 

flum

Medlem
Ok jag tar det igen;

Först av allt har jag aldrig förespråkat att staten själv skall köra några tåg, varken snabba eller långsamma, det vet jag inte var du har fått ifrån. Mitt åsikt är att staten skall stipulera villkoren för trafiken på ett samhällsekonomiskt optimalt sätt.

Mitt förslag är att staten i första hand säger upp avtalet med Arlanda express för omförhandling vad gäller alternativ trafiken på Arlanda centralstation. I korthet skall det gå ut på att alternativ trafiken på Arlanda centralstation inte skall drabbas av den ohemula passage avgiften på 120kr vilken går till Arlanda express för att kompensera dem.

På detta sätt kan alternativ trafiken erbjuda ett fosilfritt resande på spår till ett konkurrenskraftigt pris.

Sen är det fortfarande upp till Arlanda express att erbjuda en produkt med så pass mycket mervärde att resenärerna är villa att betala för densamma ,Arlanda express kommer naturligtvis att kompenseras i denna uppgörelse, ge och ta i avtal som nämndes.
Ärligt talat förstår jag inte vad du förspråkar. Tolkar jag det rätt vill du att staten skall köpa ut Arlanda Express och på så sätt subventionera tågresande till Arlanda? Jag personligen tycker att det finns andra, långt mer angelägna, infrastruktursatsningar för staten.
 

Agö

Medlem
Mitt åsikt är att staten skall stipulera villkoren för trafiken på ett samhällsekonomiskt optimalt sätt.
Men är det inte just det staten tyckte sig ha gjort en gång i tiden? Vad säger att det skulle gå bättre nästa gång? Vi leker med stora skattemedel här och du vill lägga beslutet i samma händer som skapade avtalet en gång i tiden och/eller som upphandlade stödstrumpor för 6000 kr paret). Jag uppskattar din tilltro till statsapparaten men delar den verkligen inte...

Mitt förslag är att staten i första hand säger upp avtalet med Arlanda express för omförhandling vad gäller alternativ trafiken på Arlanda centralstation.
Jag är tämligen säker på att allt hänger ihop och är något mer invecklat än att staten kan säga upp en beståndsdel i ett omfattande avtalspaket. Riskerna med detta har jag resonerat kring ovan.

I korthet skall det gå ut på att alternativ trafiken på Arlanda centralstation inte skall drabbas av den ohemula passage avgiften på 120kr vilken går till Arlanda express för att kompensera dem.
Ingen lunch är gratis. Detta kommer på skattsedeln, var så säker.
 

thh

Medlem
Men återigen, detta är ju upphandlat. Den som krävde minst vann. Det fanns inget utrymme i detta avseende. Man kan förstås ifrågasätta statens kompetens i denna typ av projekt men det är ju i sig bara ett ännu tydligare exempel på att staten ska avhålla sig från denna typ av verksamhet, inkl. att förstatliga något som i grunden fungerar bra.

Jag är väl i och för sig själv mer irriterad över att de lånar ut en miljard som bara behöver betalas tillbaka om A train går med vinst - vilket det inte gör eftersom det sålts och köpts med ett internt lån vilket istället betyder att de fått en skatterabatt på 80 miljoner och subventioner på 300 miljoner kronor till - och det är ändå ingen som sagt "hmm, vi kanske ska avtala hur mycket de får kräva av resenärer som åker till Arlanda med andra företag" 1,3 miljarder senare.

Den svenska staten verkar arbeta under principen största idioten vinner.
 

apknug

Medlem
Ärligt talat förstår jag inte vad du förspråkar. Tolkar jag det rätt vill du att staten skall köpa ut Arlanda Express och på så sätt subventionera tågresande till Arlanda? Jag personligen tycker att det finns andra, långt mer angelägna, infrastruktursatsningar för staten.
Kanske svårt att formulera sig rätt för att få fram sitt budskap när man själv brinner för det.

Idag subventionera staten Arlanda express, bland annat genom att ta ut en avgift för dem som åker till Arlanda central. Detta leder till att resor till Arlanda central blir dyrare och färre reser den vägen utan väljer bussen eller bilen med ökade utsläpp.

Mitt förlag bygger på att avgiften tas bort och Arlanda express kompenseras ändock. Total kostnad blir högre för staten men koldioxid utsläppen minskar.

Det är en politisk fråga lite som att subventionera miljöbilar hur man än vänder och vrider på det så är det.

Jag låter som värsta MP eller Jonas Sjöstedt men jag anser att marknaden inte självt kan reglera detta då en skevhet har byggts in med det idiotiska avtalet som premierar vägtrafik bland annat.
 

Agö

Medlem
Jag låter som värsta MP eller Jonas Sjöstedt men jag anser att marknaden inte självt kan reglera detta då en skevhet har byggts in med det idiotiska avtalet som premierar vägtrafik bland annat.
Jag tycker inte alls att din tanke är dum i sig. Min farhåga är att ett förstatligande kan leda till att vi står utan snabbtåg (som ju uppenbarligen inte är lönsamt ens med denna typ av ensamrätter) och ska trängas på pendeltåget (i den mån pendeltåget rullar när höstlöven faller) till Arlanda och/eller köra ännu mer egen bil eller taxi. Alt. står vi med ett snabbtåg som rullar när det är lönsamt, i morgonrusningen och på eftermiddagen. Det är inte alls ett otänkbart scenario av förstatligande av denna verksamhet.
 
Toppen