Senaste nytt

Penang, Zanzibar, Cartagena, Aruba, Langkawi... var åka jul/nyår 2018?

JensE

Medlem
Från 13809 från ARN till Penang i flashrean

Adelaide
Economy Class 7,219 SEK
Business Class 18,149 SEK

Colombo
Economy Class 5,429 SEK
Business Class 19,859 SEK

Johannesburg
Economy Class 4,199 SEK
Business Class 23,399 SEK

Kuala Lumpur
Economy Class 6,409 SEK
Business Class 15,629 SEK

Maldives
Economy Class 5,429 SEK
Business Class 25,489 SEK

Penang
Economy Class 4,719 SEK
Business Class 13,809 SEK
 

Steve

Medlem
Tack @HammertimeLH44 @JensE @squeezen för tips på Qatar-rean. Riktigt bra priser, såg tyvärr att det endast gäller resor tre månader framåt Travel Period – 28 November to 31 March 2018 (last return). Vår plan är resa julen 2018 så det gick inte med denna dealen. Qatar ser dock bra ut som möjligt bolag att flyga till Penang med.
Nu är jag som bäst i färd med att läsa på om Karibiens härliga öar:)
 

squeezen

Medlem
Just det, gick lite snabbt där. Var ju julen 2018. Då finns väl i princip inga biljetter släppta ännu med något bolag.

Vartifrån vill du flyga? Vilken klass? Award eller revenue ticket? Budget?
 

adhoc76

Medlem
Kan ”slå ett slag” för Cartagena som du frågade om. Fanastiskt vacker stad. Härlig stämning i stan. Turism i Colombia kan vara lite tålamodsprövande om man inte kan spanska (nåväl tär på krafterna ändå i vissa lägen). Men jag upplevde Cartagena som undantaget. Det funkar hyfsat smärtfritt helt enkelt (det närmaste strul jag kom var debacle med matbeställningar som glömdes bort på en ”finare” restaurang med viss palaver som följd.)

Kolla gärna på möjligheten att kombinera resan med San Andres/Providencia. Brutalt vackert! Fanns i vart fall tidigare möjlighet att flyga direkt Cartagena-San Andres!
 

Steve

Medlem
Just det, gick lite snabbt där. Var ju julen 2018. Då finns väl i princip inga biljetter släppta ännu med något bolag.

Vartifrån vill du flyga? Vilken klass? Award eller revenue ticket? Budget?
Åker gärna från ARN, gärna business men förmodligen blir det ekonomi. Blir betalda biljetter, flög nyss upp en del poäng med LH First () så nya poäng behöver fyllas på, därav gärna med Star Alliance men i slutänden blir restid/kostnad avgörande.
Måste bara först ringa in resmål lite närmare, nu är det Penang/Langkawi/Cartagena/övriga Karibien som jag febrilt letar info kring.
 

Ormen

Medlem
Även jag har länge letat info kring Langkawi och Penang men förvånansvärt nog är det väldigt tomt på de flesta relevanta forum inklusive bc och flyertalk. Om någon har lite info (gissar att det finns många som varit i dessa trakter) så är vi alltså flera som är intresserade av detta.
 

Steve

Medlem
Kan ”slå ett slag” för Cartagena som du frågade om. Fanastiskt vacker stad. Härlig stämning i stan. Turism i Colombia kan vara lite tålamodsprövande om man inte kan spanska (nåväl tär på krafterna ändå i vissa lägen). Men jag upplevde Cartagena som undantaget. Det funkar hyfsat smärtfritt helt enkelt (det närmaste strul jag kom var debacle med matbeställningar som glömdes bort på en ”finare” restaurang med viss palaver som följd.)

Spännande med någon som varit i Cartagena @adhoc76 , lite följdfrågor från min sida.
Hur är stränderna i Cartagena? (Läste någonstans att de inte är lika fina som andra karibiska resmål.)
Kostnadsläget, restauranger etc.?
Något hotell du kan rekommendera?
Vi har 4 barn, utan att veta din familjesituation och eventuell erfarenhet av resor med barn, hur skulle du bedöma Cartagena som ett bra "familjeresmål"?
 

adhoc76

Medlem
Allt beror på vad man jämför med. Det finns resmål som består av "strand/stränder med tillhörande stad". Så är fallet på många ställen i Thailand, det är stranden som är den tilldragande faktorn. Men så finns det resmål som är en "stad med tillhörande strand/stränder". Så är det exempelvis med Barcelona. Cartagena tillhör den senare kategorin. Fullt fungerande och fina stränder, men det är staden som ger helheten dess intryck, inte stränderna. Det var därför jag föreslog en "utflykt" med direktflyg till San Andres/Providencia. Där har du stränder i absolut världsklass! Om det är strand som är ett huvudfokus skulle jag inte välja Cartagena utan att kombinera med San Andres/Providencia. Risken är stor att ni blir besvikna om det är strandliv och strandkvalitet ni eftersträvar. Om det är strand som drar och ni inte vill omgruppera utan tycker att ni vill landa på stranden och vara där tills ni åker hem - välj inte Cartagena.

Jag skulle säga att det inte är några som helst problem att åka till Cartagena som barnfamilj. Dina barn är ju inte småbarn längre om jag fattade rätt och det finns mycket att se och uppleva i Cartagena. Jag upplevde Cartagena som billigt med svenska mått mätt. Det finns en variation i prisnivå både avseende boende och restauranger så det är inga problem att anpassa valen utifrån den egna budgeten. Vi bodde på Regatta Cartagena som ligger på Bocagrande, en landtunga ut i vattnet. Det är ett medelklassboende med bra kvalitet för en rimlig peng. Stora rum dessutom.
 
...Aruba, Langkawi.... ja ni förstår, ser egentligen väderstreck som irrelevant. Värme och bad centralt. Skulle resmål kunna kombineras med Star Alliance och kanske Hilton vore ett plus men inte nödvändigt. (Bali var aktuellt tills vulkanen skulle få för sig att vakna igen)

Blev ingen resa till varmare plats under detta års mörka månader. Miami är bokat över påsken så helt resfri är inte vinterhalvåret. Har nu börjat kika på var jul/nyår ska spenderas 2018. Vi är 2 vuxna och 4 barn i åldrar 7-14 år och det är sol och bad i fokus. Var i Thailand förra året men vill helst testa något annat resmål.

Har fått förslag i vänkretsen på Zanzibar eller Cartagena, det är resmål som de själva planerar för nästa år men jag vill gärna ha fler alternativ.

Så forumvänner, kom gärna med förslag, tips och era erfarenheter från antingen de listade platserna eller ställen jag inte själv tänkt på.
Tack på förhand för input!
Jag förstår inte, bara för att det blev ett vulkanutbrott hösten 2017 så åker du inte till Bali julen 2018? Det är lång tid kvar till jul/nyår 2018, så gäller att ha is i magen, finns ju inte rabatterade biljetter just nu heller så långt fram i tiden.
 
Toppen