Senaste nytt

Pay as you weigh biljettpris?

Pho

Medlem
Om det är någon skillnad, så är den försumbar i jämförelse med förbrukningen som uppstrår vid accelerationen vid star (och retardationen vid landning).

Men... ju mer vikt, desto mer bränsle måste tas med, som i sin tur också väger mer.

Läste en artikel i Lufthansa Magazine och där hade de vägt alla lösa föremål på en A340 och var glada över en potentiell viktminskning på 400 kg! Så jag misstänker att vikten trots allt har en tydlig inverkan...
 

Johan_G

Medlem
Tja, egentligen så är ju kroppen ett kolli som ska fraktas från punkt A till B så egentligen är det väl inte så konstigt att man får betala för storlek/vikt på kollit. Frågan är hur man ska lösa utrymmesfrågan, jag som är lång/tung skulle knappast acceptera att betala extra för det om det inte följer med en större seat pitch på köpet. What goes around comes around.
 

gdaily

Medlem
Tja, egentligen så är ju kroppen ett kolli som ska fraktas från punkt A till B så egentligen är det väl inte så konstigt att man får betala för storlek/vikt på kollit. Frågan är hur man ska lösa utrymmesfrågan, jag som är lång/tung skulle knappast acceptera att betala extra för det om det inte följer med en större seat pitch på köpet. What goes around comes around.

Jag är också lång och tung, och jag ser heller inget principiellt fel på det här förslaget. Dock borde totalvikten passagerare+bagage räknas.

Läste en artikel i Lufthansa Magazine och där hade de vägt alla lösa föremål på en A340 och var glada över en potentiell viktminskning på 400 kg! Så jag misstänker att vikten trots allt har en tydlig inverkan...
Ja, det var ju det jag skrev... vid start och landning har vikten störst inverkan.
 

possum

Medlem
Detta skulle ju få rätt intressanta följder för oss som reser i tjänsten. Flugviktarna på kontoret får göra i princip alla resor medan de fullvuxna vackert får stanna hemma ;)
 

ulagun

Medlem
Loungerna får ändra sitt utbud.
Endast viktväktarmat, lightdrycker samt gärna laxermedel tillsatt så att man har chansen att tömma ut något kilo innan man går genom viktkontrollen som kommer att ligga i samband med securitykontrollerna.
 

Alx

Medlem
Loungerna får ändra sitt utbud.
Endast viktväktarmat, lightdrycker samt gärna laxermedel tillsatt så att man har chansen att tömma ut något kilo innan man går genom viktkontrollen som kommer att ligga i samband med securitykontrollerna.

Eller tvärtom!! Mängder av fet och onyttig mat i loungerna så att flygbolaget sen kan tvinga passagerarna att betala extra för "övervikt" vid invägningen. Det finns säkert en hel del pengar att hämta hem på det sättet. Skräpmat är ju inte särskilt dyrt att bjuda på! :D
 
Toppen